10 voordelen van een professionele fotograaf inhuren

Wat zijn de 10 voordelen van een professionele fotograaf?

Het is natuurlijk erg leuk om zelf foto's te maken. Helemaal als je een beetje verstand hebt van hoe een camera werkt.

Er zijn miljoenen Nederlanders die fotografie als hobby hebben en in bezit zijn van een spiegelreflexcamera voor familie of vakantiefotografie.

Of wildlifefotografie in de achtertuin.

Direct naar de 10 voordelen:

Inhoudsopgave

'Waarom zou ik het niet gewoon zelf doen?'

Er is een behoorlijk verschil wanneer je hobbyisten en vakprofessionals naast elkaar zet (sorry hobbyisten!).

Dat zit hem simpelweg in ervaring. En in het gegeven dat bedrijfs - en marketingfotografie een heel andere tak van sport is. Maar daarover straks meer.

In deze blog geef ik je 10 belangrijke voordelen die je krijgt als je een professionele fotograaf boekt.

Dat betekent niet dat dit blog een pleidooi is tegen de ambitieuze doe-het-zelvers. Ook dat is natuurlijk een optie. En misschien budgetvriendelijker.

Ik ben alleen van mening dat dit niet de beste investering is in jouw bedrijf.

Neem de onderstaande 10 voordelen en tips daarom eens door als je professionele fotografie overweegt. Ik hoop dat ik je kan helpen in je besluitvorming!

1. Regie

Een professionele fotograaf inhuren heeft als eerste grote voordeel dat je iemand krijgt die de personen in de foto gied kan regisseren. Denk aan lichaamshouding, positie en hoe iemand kijkt.

Door iemand op al deze punten te regisseren kan de fotograaf precies de juiste stemming overbrengen.

Spontaan moment vangen

'Oké nu even lachen!'

Soms krijgen mensen opeens een geforceerde blik als de camera op hun gezicht is gericht. Ze zijn zich dan te erg bewust van de camera. Of voelen zich niet op hun gemak. Zenuwen of ongeduld spelen hier vaak een rol.

Voor die ene perfecte portretfoto is dat wel een uitdaging. Want hoe goed die glimlach ook bedoeld is, hij is wel geforceerd.

Een goede fotograaf kan dan juist met een subtiel grapje die spontane blik op iemands gezicht terugtoveren. En weet precies op dat moment de foto te maken.

2. Getraind oog

Ook de creatieve blik van de fotograaf is goud waard. De ogen van een professionele fotograaf zijn getraind op de goede momenten vastleggen. En alles zien. Op tijd.

Het is dat de fotogtaaf zijn hoofd net niet 360 graden kan draaien, maar alsnog, hij ziet alles om zich heen gebeuren en kan daar goed op anticiperen.

Door veel ervaring met fotoshoots weet een professionele fotograaf ook goed wat wel en niet mooi is op een foto. Dus wat je juist niet moet fotograferen.

Denk aan ruggen of etende mensen. Dat zijn minder mooie plaatjes.

3. Creativiteit op locatie

Een professionele fotograaf zal zich uitgedaagd voelen om continue weer zijn of haar creativiteit door te ontwikkelen en te vernieuwen.

Zo blijft het werk ook leuk. En het is belangrijk voor de portfolio of website van de fotograaf. Een echte professionial wil er iedere opdracht weer een tandje bovenop doen.

Dat betekent dat je met de meeste professionele fotografen ook een creatieve vakman inhuurt.

Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen. Sommige vakgenoten of junior fotografen zijn misschien vooral uitvoerend en moeten wat meer aangestuurd worden.

Wij vinden het zelf in ieder geval fijn om met fotografen te werken die zeer pro-actief zijn en altijd met originele ideeën aan komen zetten.

Het eindresultaat wordt daar nog beter van.

Voordelen van een fotograaf
Creatieve fotograaf op locatie

4. Praktijkervaring

Door continue feedback van klanten heeft de professionele fotograaf zichzelf sterk ontwikkeld en veel kennis opgedaan over wat opdrachtgevers blij maakt en juist niet.

Ook hierdoor zal de uiteindelijke fotoserie met een professionele vakman nog beter worden. Want hierin zit jaren aan praktijkervaring.

Op de automatische piloot

Daarnaast zul je ook merken dat een professionele fotograaf over fijne routine kennis beschikt. Want de fotograaf heeft al zoveel mensen, producten, bruiloften en evenementen gefotografeerd.

Natuurlijk is geen fotoshoot hetzelfde, maar in de basis ook weer wel.

Al helemaal bij een bruiloft is het handig als je een professionele fotograaf hebt die precies weet op welk moment de ringen om worden gedaan. Welke foto's belangrijk zijn en hoe deze het beste genomen kunnen worden.

Ook een zakelijk evenement bestaat uit allerlei vaste momenten zoals inloop, borrel, lunch en (podium)activiteiten.

Doordat een vakfotograaf al tientallen of honderdtallen van die evenementen heeft gefotografeerd zal hij of zij standaard tricks hebben om de mooiste foto's te kunnen maken.

Productiviteit

Een productiedag is vaak ook stampwerk. Er moeten veel foto's of video's gemaakt worden. Want zo'n dag organiseren kost ook tijd en geld. Dus je wilt alles er graag in een dag op hebben staan.

Een professionele fotograaf weet dat hij moet leveren en zorgt dus voor een efficitente workflow. Bij eventfotografie lopen onze fotografen bijvoorbeeld vaak met twee camera's om hun nek. Omdat ze zo sneller kunnen schakelen.

Fotografie voor marketingdoeleinden

Fotografie voor een online of offline campagne is heel anders dan alleen een mooie foto maken. Het gaat hier om branding van een merk.

Met die ene foto wil je als bedrijf een boodschap communiceren aan je doelgroep.

Een goede professionele fotograaf heeft ook het petje "art director" op en kan meedenken over hoe je met de stijl, compositie en kleur van de foto een verhaal nog beter overbrengt.

5. Techniek

Niet alleen goede regie, een getraind oog en ervaring maken de foto.

Ook kennis van cameratechniek speelt natuurlijk een belangrijke rol.

Geef een professionele fotograaf en een marketingmedewerker dezelfde camera en laat ze precies hetzelfde onderwerp in beeld brengen vanaf hetzelfde punt.

De foto van de professionele fotograaf zal er zeer waarschijnlijk mooier uitzien.

De marketingmedewerker kun je weinig verwijten.

Dit heeft gewoon alles te maken met technische kennis van de camera zoals het gebruik van diafragma, sluitertijd, ISO, scherpstelling en kleurprofielen.

6. Apparatuur

Het type apparatuur waar je mee werkt (fotocamera, objectieven, belichting) is minder belangrijk dan de ervaring en kennis om hier mee om te gaan. Leuk zo'n fotocamera van een paar duizend euro, maar als je niet weet hoe je deze moet gebruiken, kunnen je foto's er alsnog belabberd uitzien.

Maar de beschikking en kennis over professionele apparatuur is wel een groot voordeel als je met een professionele fotograaf samenwerkt.

Verwisselbare lenzen

Denk dan aan verwisselbare lenzen waar de fotograaf uit kan kiezen. Zoals zoomlenzen, die zijn heel handig bij events als je snel moet schakelen tussen wijdt en close up.

Voor portret en productfotografie is het juist weer heel lekker als de fotograaf een paar goede prime lenzen mee heeft. Zo gebruiken we zelf graag 35, 50, 85 en 135mm prime lenzen.

Belichting

Denk ook aan flitsers en studiolampen. Hiermee kan een persoon of product optimaal uitgelicht worden. Goed en voldoende licht is cruciaal wil je echt professionele foto's maken.

7. Nabewerking en selectie

Een ander groot voordeel aan het werken met professionele fotografen is hun kennis van nabewerking. Denk dan aan de kleurcorrectie of het weg photoshoppen van oneffenheden.

Voor fotografen kent een programma als Photoshop geen geheimen. En ze hebben ook aanvullende software en tools om een foto tot in detail te bewerken.

De fotoselectie is ook belangrijk.

Een professionele fotograaf kijkt met een heel andere blik naar jouw foto's dan jijzelf. En vaak is dat beter. Want wij letten zelf vaak op details die voor anderen (jouw doelgroep!) veel minder relevant zijn.

8. Aanleveren van de foto's

Als je zelf wel eens foto's maakt, dan weet je dat er ook behoorlijke data management bij komt kijken. Het inladen van de geheugenkaartjes met cardreaders, het aanmaken (en terugvinden) van ingewikkelde mappenstructuren met alle RAW files. En dan moet de nabewerking en het exporteren van de bewerkte foto's nog beginnen.

Als je dit uithanden geeft dan krijg je van de fotograaf via een server of Wetransfer een batch kant-en-klare publiceerbare en bewerkte foto's aangeleverd. Die gelijk online kunnen op je website en social kanalen. Scheelt een hoop gedoe.

Extra content

Als wij voor onze klanten foto's nabewerken dan leveren we vaak ook nog extra foto's en versies aan.

Denk dan aan:

foto's in verticaal formaat voor Instagram of Facebook
GIF voor Blogs of Instagram stories
fotoselectie in zwart wit

Zo heb je nog meer bruikbare content voor al je kanalen.

9. Ontzorging

Door een professionele fotograaf in te huren weet je dat alles goed geregeld is.

Je hoeft niet zelf aan de slag met apparatuur en nabewerking. Tijdens de shoot kun jij je focussen op andere belangrijke zaken zoals de organisatie eromheen. Werkzaamheden waar jij onmisbaar bent.

Zo heb je overal het beste poppetje rondlopen.

10. Waardevolle investering

Van professionele foto's kun je nog lang nagenieten. Of je ze nu gebruikt voor bedrijfsmarketing of persoonlijke doeleinden. Foto's van goede kwaliteit gaan lang mee. En maken jou ook nogeens blij. Want niets is zo fijn dan een aantal echt goede foto's te hebben van jezelf, je product of evenement.

Je wilt toch professioneel overkomen?

Wat dat betreft is professionele fotografie ook een 'verwen' product. Alsof je een dagje wellness doet. Je wordt er vrolijk van.

Daarnaast zorgt een professionele foto op je website ook voor een professionelere uitstraling. Uiteindelijk zal dat bij jullie bedrijf leiden tot een betere merkbeleving en op de lange termijn nog meer boekingen en omzet.

Meer over een professionele fotograaf inhuren

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Testimonials

Mis je nét dat beetje overtuiging? Dit is wat klanten zeggen over ons.

Wat een verademing!

Kees de Jong, Ondernemer, nlgroeit

Meerdere keren met Pro Motion Film gewerkt. Hebben feilloos door wat het eindresultaat moet zijn en werken daar ook naar. Snel, effectief en flexibel. Wat een verademing! Aanrader!

Testimonial Repair Care

Eerlijk en professioneel

Luan Vercruysse, Repair Care

Het team van Pro Motion Film is flexibel, denkt mee en schakelt vlot en accuraat. Zelfs als je het niet zeker weet, adviseer ik: waag een belletje, je krijgt eerlijk en to the point advies. Hun werkwijze is professioneel, transparant en ze hebben met een half woord genoeg om de goede tone of voice neer te zetten.

We werken echt heel graag met hen

Saskia Teunissen, Persuade

Al diverse projecten met Pro Motion Film gedaan en elke keer tot volle tevredenheid! Zeer goede edits, flexibel, snel en betrouwbaar. We werken echt heel graag met hen.

Klant review bedrijfsfilm Amsterdam

Pro Motion Film heeft alles over voor de klant!

Pascalle van Haaften, Office manager, Ovidius Law

Niels en Nander hebben ons, Ovidus Law, geholpen met een bedrijfsfilm en bedrijfsfoto's. Beide gaan zij erg professioneel te werk, ze denken met je mee en nemen initiatief. Pro Motion Film heeft alles over voor de klant! Erg fijn om met hen te mogen werken en de communicatie verliep vlekkeloos.

Gewoon goede filmmaker

Ilse Kuiper, Content en communicatie DUOS, Erasmus MC

Gewoon goede filmmaker, begrijpt wat je wilt, en maakt er iets moois van. Professioneel, goed bereikbaar en goede prijs/kwaliteit. Een aanrader!

Hele fijne samenwerking!

Heleen Vos,

Hele fijne samenwerking! We zijn superblij met het resultaat van Promotion Film. Onze feedback op de eerste versie is heel goed en snel verwerkt totdat we precies kregen wat we voor ogen hadden. Ook was het filmen samen een hele leuke ervaring!

✅ 12+ jaar ervaring

1400+ video's geproduceerd

250+ opdrachtgevers

Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking

De videogroeiformule

Ontdek in deze whitepaper de 10 stappen naar succesvolle videocampagnes