Interview Niels de Groot

Interview met Niels de Groot
Niels de Groot, eigenaar Pro Motion Film

Niels, jullie bedrijf Pro Motion Film bestaat in 2021 alweer 10 jaar. Dat betekent dat jullie al 10 jaar video's maken voor bedrijven.

Hoe ben je ooit begonnen met video?

In 2011 kwam ik bij verschillende tv redacties terecht als redacteur en producer. Ik heb een paar jaar mooie programma's gemaakt en vond tv heel gaaf, maar ook wel een traag en voorspelbaar medium. Waarbij achter de schermen heel veel mensen ergens wat van moeten vinden.

Video is sneller, je kunt goed in je eentje een video maken. Het is dus laagdrempeliger, mag ongepolijster en je hebt altijd gratis platforms zoals YouTube waarop je jouw doelgroep direct kunt bereiken. Om die reden heb ik er in 2011 ook gelijk voor gekozen om te starten met mijn eigen videoproductie bedrijf en sindsdien is Pro Motion Film fors gegroeid.

Niels de Groot cameraman

Wat hebben bedrijven aan een video?

Als je puur kijkt naar welk type content er leef onder internetgebruikers, dan is dat toch echt video en dat wordt alleen maar meer.

Video is min of meer de standaard geworden. Met name omdat het steeds makkelijker is geworden om zelf simpele filmpjes te maken met je telefoon bijvoorbeeld. Het is ook makkelijker geworden om die filmpjes te uploaden en te bekijken op je telefoon zonder dat je zit met hoge datakosten of trage internetverbindingen.

Daardoor is iedereen filmpjes gaan delen en wordt er steeds meer via video met elkaar gecommuniceerd.

Met videocontentmarketing maak je jouw bedrijf toekomstbestendig. Het is ook verreweg de meest persoonlijke en laagdrempelige vorm van marketing om je diensten en producten onder de aandacht te brengen en mensen te raken.

Waarom je videomarketing uitbesteden?

Goede videomarketing heeft tijd en aandacht nodig. Denk aan het bepalen van de juiste strategie, het bedenken van een goed format en ook de kwaliteit van de productie. Daarvoor kun je het beste vakmensen inhuren.

Veel mensen kunnen tegenwoordig opnames maken met hun telefoon. Dus, terecht is vaak ook de gedachte: kan ik als bedrijf niet gewoon zelf video's maken?

Mijn antwoord daarop…

Bedrijven die videocursussen verkopen zullen inderdaad snel verkondigen dat je het prima zelf kunt doen (maar wel eerst die cursus moet volgen).

En videoproductie bedrijven zullen zeer waarschijnlijk juist zeggen dat uitbesteden de beste optie is.

Beiden hebben ze gelijk (en ongelijk).

Je kunt jezelf als bedrijf in zekere zin zelfredzaam maken met video. Niets mis mee. Dit is vooral interessant voor kleinere bedrijven en ondernemers die hun videomarketing vanuit budgetbesparing zelf willen doen. Dat is gelijk ook wel het nadeel. Want het gaat je waarschijnlijk best veel tijd kosten om de video's op te nemen en te editen en zelf je bent beperkt qua mogelijkheden tenzij je een heel arsenaal aan camera apparatuur en bewerkingssoftware hebt.

En je video's moeten natuurlijk wel goed geproduceerd worden, ook als je het zelf gaat doen, want met trage amateuristisch ogende video's kan je marketing ook juist averechts werken. Een slechte video kan je klanten ook wegjagen.

De vraag is natuurlijk ook: kun jij die tijd die je in het maken van video's steekt niet beter besteden aan hetgeen waar jouw echte functie ook uit bestaat, waarvoor je bent opgeleid. In plaats van dat je straks 2 dagen in de week video's zit te maken.

Soms loont het wel degelijk om zelf video's te maken. Denk dan aan hele simpele filmpjes. Bijvoorbeeld een korte bedrijfsupdate of een vlog, die video's hoeven gewoon niet heel high end te zijn. Niemand die dat verwacht. Als je snel even de telefoon kunt pakken en een filmpje kunt opnemen wat geschikt is voor social, dan moet je dat echt altijd doen.

Maar wil je echt impact maken met video die echt professioneel in elkaar zit en jarenlang goed blijft, besteed het dan gewoon uit.

Makers met jarenlange ervaring kunnen nu eenmaal meer met hun kennis en apparatuur dan iemand die net een online cursus van een paar dagen heeft afgerond.

Bij grote merken die zich focussen op kwaliteitsproducten en dienstverlening is het nog belangrijker om ook kwalitatieve video in te zetten. Als je merk kwaliteit moet uitstralen, dan moeten je video's dat natuurlijk ook doen.

Welk type video is het populairst onder jullie klanten?

Veel bedrijven kloppen bij ons aan voor klant testimonial video's. Een goede review is goud waard en er is geen sterkere review dan een review op video waarbij je de klant ziet en hoort vertellen en waarbij je ook nog eens non-verbale signalen meekrijgt via lichaamstaal. Daarnaast beperkt zo'n video zich niet tot alleen een pratend hoofd, je kunt bijvoorbeeld ook laten zien hoe de klant het product gebruikt.

Maak dan bij voorkeur een serie van dit soort video's waarbij je langsgaat bij verschillende klanten. Hanteer een terugkerend video format met bijvoorbeeld vaste vormgeving en een vaste structuur, en voilà je hebt alle ingrediënten voor een videoserie waarmee je jouw bedrijf kunt laten groeien.

Video formats...wat zijn dat?

Een format is iets dat volgens een vaste formule gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan talkshows. Hier zijn ook vaste formats voor: ze beginnen bijvoorbeeld met een introductie, een korte anekdote, dan volgt het 'officiële' begin van de show (begeleid met muziek), gasten worden geïntroduceerd, topics volgen elkaar in rap tempo op - iedereen mag kort zijn zegje doen - en de show sluit af met een laatste groet.

Een format heeft dus alles te maken met voorspelbaarheid: terugkerende elementen en rubrieken.

Mensen houden van voorspelbaarheid en dit werkt dus ook goed bij video content marketing. Een video format is dus in feite een vaste herhalende structuur die je op al je video's kunt toepassen. Waardoor het de kijker weinig moeite kost om een volgende video te bekijken, omdat ze al weten hoe de video qua opzet in elkaar zit. Alleen de inhoud per video of per aflevering is anders.

Aan de hand van een vast format kun je in korte tijd ook efficiënt meerdere video's opnemen, je past ten slotte steeds hetzelfde trucje toe.

Wat doet Pro Motion Film anders dan andere bedrijven? Hebben jullie een USP?

Wij geloven in een eerlijke en niet-agressieve vorm van videomarketing waarmee jouw online doelgroep een echt betrouwbaar beeld krijgt van je bedrijf en dienstverlening.

Daarom richten we ons met name op video's met de eigen mensen in de hoofdrol. Denk aan de CEO van een bedrijf, personeel, klanten, partners en vakexperts.

Voorbeeld:

Zij vertellen op camera het verhaal, zo authentiek als mogelijk. We maken dus ook veel verhalende content in de vorm van interviews en reviews.

Deze content wordt altijd organisch verspreid via de website, YouTube of socials in plaats van betaalde advertenties.

Wat we filmen gebeurt in principe altijd in documentaire stijl. Dus non-scripted.

We filmen echt wat we op dat moment op locatie zien gebeuren en leggen het dan zo mooi mogelijk vast. We nemen de realiteit als basis.

Dit levert een betrouwbare vorm van videocontentmarketing op waarmee bedrijven kunnen laten zien hoe het er achter de schermen echt aan toe gaat, hun doelgroep eerlijk kunnen informeren waardoor de klant online een weloverwogen keuze kan maken.

Niels (links) met tevreden klant en cameraman

Welke tip heb jij voor bedrijven die met videomarketing willen beginnen?

Een tip als je aan de slag wil met videomarketing is:

Laat je eerst eens goed adviseren door een professional en durf ook een redelijk budget aan videomarketing uit te geven. Maar investeer dan wel in een hele serie video's die voor langere tijd zijn waarde behoudt.

Focus je daarbij op een vast videoformat. En kijk of je jouw eigen mensen of klanten hierin de hoofdrol kunt geven. Op die manier kun je heel veel profijt halen uit videomarketing.

Pro Motion Film maakt al meer dan 10 jaar video's in opdracht van merken en bedrijven.

Wil jij je vrijblijvend laten adviseren over video's voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

De kracht van videoproductiebedrijf Pro Motion Film

Goed bekeken

We werken altijd met een klein en flexibel team voor de beste vibe tijdens het filmen. En dat zie je aan het eindproduct. Dat het plezier en de trots eraf spatten.

Want dat is wat jouw doelgroep overtuigt: eerlijkheid.

Met gevoel

Oprecht enthousiasme. Eigenheid. Met gevoel vastgelegd en zo gemonteerd dat beeld en muziek ritmisch in elkaar grijpen.

Vraag vrijblijvend een offerte aan. Wij nemen binnen een werkdag contact op!