Wat is een whitepaper? 

Wat is een whitepaper

Een whitepaper is een uitzettend, betogend document dat door een bedrijf aangeboden wordt, in ruil voor een tegenprestatie - meestal contactgegevens. Een whitepaper straalt een bepaalde autoriteit uit en laat zien dat je binnen je vakgebied een echte expert bent.

In een whitepaper geef je eerst een probleemschets, laat je zien dat er een oplossing nodig is en waar die oplossing aan moet voldoen. Op basis van feiten (uit relevant onderzoek) en logisch redeneren toon je aan dat het probleem opgelost kan worden en wel aan de hand van jouw product of dienst. Een white paper is dus een geavanceerde marketingtool.

Wat lost een whitepaper op?

Het whitepaper gaat altijd in op een complex probleem. Je beschrijft bijvoorbeeld hoe nieuwe technologie of een nieuw product een probleem dat al langere tijd bestaat kan oplossen. Whitepapers zijn vaak ook onderdeel van overheidsbeleid. Hoewel het whitepaper uiteindelijk een marketingdoeleinde heeft, is het van groot belang dat de lezer van relevante en objectieve informatie wordt voorzien. Het doel: bijna op "wetenschappelijke" wijze aantonen dat je de enige echte oplossing in huis hebt.

Hoe ga je met een whitepaper de mist in?

Een whitepaper is absoluut geen goedkoop reclamepraatje. Hoewel het whitepaper wel tot doel heeft de meerwaarde van een product of dienst aan te tonen, ligt de focus op echt op het informeren van de lezer. Al je uitspraken moeten bovendien goed onderbouwd zijn. Doe je dat niet, dan gooi je je reputatie als expert binnen het vakgebied te grabbel. Je kunt niet zomaar voor elk product of dienst in je assortiment een whitepaper schrijven, alleen als je zeker weet dat je met revolutionaire technologie of een nieuw ontwerp baanbrekend bezig bent.

Vormgeving van een whitepaper

Belangrijk van een whitepaper is dat het niet alleen goed geschreven is, maar dat ook de vormgeving tot in de puntjes is geperfectioneerd. Een fraaie grafische vormgeving is een harde eis. Meestal wordt een whitepaper aangeleverd als Pdf-bestand. De gemiddelde lengte is zo'n 5-25 pagina's. Kies bij voorkeur voor een whitepaper dat niet te lang en niet te kort is. De beste whitepapers zijn niet alleen voorzien van eindeloze lappen tekst, maar bevatten ook veel informatieve afbeeldingen, denk aan grafieken en specifiek infographics.

Door wie wordt een whitepaper geschreven?

Je kunt als merk of onderneming zelf een whitepaper schrijven, maar je kunt er ook voor kiezen hiervoor een (freelance) expert in te huren. Het schrijven van een whitepaper vergt de nodige ervaring met zakelijk schrijven. Niet alleen moet het verhaal inhoudelijk kloppen, ook zaken als grammatica en interpunctie moeten tiptop in orde zijn. Een schrijver van het whitepaper moet zich altijd eerst goed inlezen en kritische vragen durven stellen. Je kunt het een beetje vergelijken met het schrijven van een scriptie op wetenschappelijk vlak.

Hoe deel je je whitepaper met de wereld?

Als je whitepaper eenmaal af is en online staat, kun je hier aan de hand van infographics en blogs (linkbuilding) naar linken. Je kunt het whitepaper bijvoorbeeld aanbieden aan de hand van een begeleidend en toegankelijk blog. Ook kun je het whitepaper op je eigen website aanbieden.

Wij bieden ons eigen whitepaper De 5 grootste blunders in videomarketing bijvoorbeeld aan via dit artikel. ;-)

Meer gerelateerde begrippen

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92