Presenteren op camera: de tien meest gemaakte fouten

Als videoproductiebedrijf nemen wij veel videocontent voor bedrijven op. Regelmatig willen onze klanten een video laten maken waarin zij zelf wat op beeld vertellen. Dit zijn vaak mensen met weinig tot geen camera ervaring. Bijvoorbeeld ondernemers, klanten en medewerkers die over een dienst of product vertellen.

Dat levert vaak mooie authentieke videocontent op. Tenminste als je de video's professioneel opneemt en als het verhaal op camera overtuigend overkomt.

Zonder enige ervaring op camera presenteren kan ook helemaal averechts werken. Het kan je uiteindelijk zelfs klanten kosten. Daarom is het goed om je hierop optimaal voor te bereiden.

Om het maximale uit jouw presentatie te halen, deel ik in deze blog tien praktische tips (en fouten die je moet voorkomen) die kunnen helpen om een geloofwaardige tekst te presenteren.

Inhoudsopgave

Presenteren op camera
Professioneel op camera presenteren?

Deze tips zijn geschreven voor onze klanten: voornamelijk bedrijven en ondernemers. Maar ze zijn toepasbaar voor iedereen die iets op camera wil vertellen.

De tien 'don'ts' op een rij:

1. 'Wij van WC eend'

Teveel praten over jezelf, constante name dropping: in iedere zin je bedrijfsnaam noemen. Het is prima om trots te zijn op je bedrijf. Het is je trots, en als trouwe werknemer of eigenaar ben jij altijd de eerste die een praatje geeft over wat jullie allemaal doen. Zet deze knop alleen uit als je een verhaal op camera vertelt. Zorg er voor dat het niet teveel over jullie gaat. Uiteindelijk is dat niet zo belangrijk voor je kijkers.

Maak het verhaal eerder persoonlijk. Stel je iets kwetsbaarder op. Vertel over waar jijzelf mee bezig bent, wat je passie is, wat jij belangrijk vindt. Dat vind je doelgroep veel interessanter om te horen.

Wij van WC eend
Alle WC eendjes zwemmen in het water

Ik vond geen stock foto van WC eend. Maar waar het op neer komt: voorkom schreeuwerige oppervlakkigheid en overkill.

2. Praten in schrijftaal

Ben je je presentatietekst aan het uittypen? Heel goed, vooral mee doorgaan.

Waak alleen voor te lange zinnen en formeel taalgebruik: schrijftaal in plaats van spreektaal.

Wanneer je een tekst schrijft, dan denk je automatisch veel meer na over je zin. Waardoor de tekst minder echt en spontaan overkomt dan wanneer je hetzelfde hardop zegt.

Dus hoe zou je hetzelfde vertellen als je het aan een goede vriend vertelt? Tijdens een gesprek in de café of kroeg?

Probeer het verhaal op die manier op papier te zetten. Je zult zien dat je zinnen veel lekkerder lopen.

Praat in spreektaal
Gebruik spreektaal in je video

Neem je script eens door samen met je beste vriend in de kroeg.

3. Too much information

Een video is op z'n sterkst als je je tekst helemaal to the point maakt. Dus schrappen, schrappen en nog eens schrappen. Ga tien keer door je script heen en durf die delete knop in te drukken. Voorkom herhaling. En ga niet tot in details op een onderwerp in.

Lees je eigen tekst eens door alsof het niet jouw tekst is. Wanneer verlies jij de aandacht? Laat ook iemand anders de tekst eens hardop voorlezen. Schrap of herschrijf ieder moment waar jij vindt dat de tekst inzakt.

4. Iedereen moet in beeld

Vaak zien we bij bedrijfsvideo's dat de de verleiding groot is om alle medewerkers wat in beeld te laten vertellen. Want ze horen er allemaal bij. Dus: iedereen op beeld! Dat is heel politiek correct, maar hierdoor word je video wel een oppervlakkige roller coaster:

De gemiddelde verteltijd per persoon zakt naar tien seconden. Waardoor quotes voorbij vliegen als een straaljager. Jouw publiek probeert de vorige zin nog te verwerken, of er wordt alweer een nieuw onderwerp aangekaart. Houdt het vooral simpe en "cast" bij een video van een paar minuten bij voorkeur één iemand of maximaal twee tot drie personen die het verhaal dragen. Less is more!

Onrustige video

5. Eigenlijk geen zin

Vergeet ook niet dat een deel van je team het presenteren op camera stiekem best eng vindt. Eigenlijk vinden ze het helemaal niet fijn om voor een camera te staan. Maar het moest van de baas.

Dit is zeker niet de juiste aanpak. Neem alleen video's op met mensen die er oook zin in hebben, geen cameravrees hebben, en ook echt leuk op beeld overkomen. Cast je mensen met aandacht.

6. Wat zeg je?

Opnames langs een snelweg, bij een actief koffiezetapparaat, of in de buurt van andere geluidsbronnen die jouw tekst onverstaanbaar maken. Voorkom irritante bijgeluiden. Je wilt niet continue de opnames op pauze moeten zetten of als een politie-agent iedereen wegsturen bij het koffiezetapparaat.

Breng van te voren eerst een bezoek aan de locatie waar je gaat filmen en luister om je heen. Is het muisstil? Zo nee, is het mogelijk om de geluiden die je hoort uit te zetten?

Als je op een locatie terecht komt waar veel geluidsoverlast is, bijvoorbeeld door bouwwerkzaamheden, probeer daar dan slim mee om te gaan.

Kan de geluidsbron misschien even pauzeren? En als het geluid niet stilgezet kan worden, laat dan in ieder geval op de achtergrond zien waar het geluid vandaan komt. Maak hier in het erste geval opnames van die je in de video verwerkt. Dan accepteert de kijker het in ieder geval al meer, omdat de geluiden zijn te herleiden.

Video opnemen met omgevingsgeluid
Voorkom irritant omgevingsgeluid

7. Teveel talking head

Neem in je script op dat je ook voldoende B-roll materiaal opneemt: dit zijn bijvoorbeeld shots van de omgeving, of beelden van de spreker die een bepaalde handerling doet of zich verplaatst van A naar B. Deze B-roll beelden kun je dan combineren met het interview en de quotes op camera. Zo hoeft de kijker niet continue naar een pratend hoofd te kijken.

8. Naar wie moet je eigenlijk kijken?

Je staat als spreker voor de camera. Er zijn drie paar ogen op je gericht. Die van je meekijkende collega, de cameraman en ook nog van de regisseur. En er staat ook nog een camera klaar. Tot wie richt je je verhaal? Kijk je rechtstreeks in de cameralens? Of kijk je naar de cameraman die daar een paar centimeter van af staat? Of kijk je naar je collega? Dat laatste voelt vertrouwt.

Spreek van te voren goed af in welke richting je kijkt. Zodat je een dwalende blik voorkomt. Het kan ook mooi zijn als je 'de ruimte' in kijkt, alsof de cameraploeg er niet is.

In de camera kijken of niet
Zorg voor een natuurlijke kijkrichting

Bovenstaand zie je een interviewsetting met twee camera's en een interviewster. In dit geval kijkt de geinterviewde naar de interviewster.

9. Eentonige intonatie

Oefen je tekst een paar keer voordat je gaat opnemen. Loopt het tempo lekker? Articuleer je goed? Maar vooral: waar leg je de klemtonen? En is de intonatie afwisselend genoeg?

Als je al je zinnen naar boven afrondt, wordt dat eentonig. De kijker luistert opeens niet meer naar wat je te zeggen hebt, maar vooral naar hoe je het zegt. Zoiets wil je voorkomen. Probeer een goeie flow te vinden en durf ook je opnames een keer terug te luisteren. Vaak merk je dan nog beter of iets 'gek' klinkt.

10. Praten zonder mimiek of handgebaren

Presenteren op camera is meer dan alleen je stem gebruiken. Vergeet niet dat de kijker ook (een deel van) je lichaam ziet. Probeerdaarom ook met je gezicht en handen te praten. Een actieve houding is belangrijk.

Vertel je iets positiefs? Probeer dat dan met een glimlach of je ogen uit te stralen. Met handgebaren kun je je verhaal veel kracht bijzetten.

Juiste houding bij video opnames
Gebruik je lichaamstaal

Kunnen wij je helpen?

Een cameraman inhuren die jou goed kan regisseren, betekent garantie op een professionele presentatie. Op een prettige en laagdrempelige manier regisseren wij je presentatie en lichaamstaal. Bekijk hieronder onze showcase met fragmenten van allerlei mensen die presenteren.

Zoals je ziet, iedereen kan presenteren!

Promotiefilm laten maken

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Testimonials

Mis je nét dat beetje overtuiging? Dit is wat klanten zeggen over ons.

Wat een verademing!

Kees de Jong, Ondernemer, nlgroeit

Meerdere keren met Pro Motion Film gewerkt. Hebben feilloos door wat het eindresultaat moet zijn en werken daar ook naar. Snel, effectief en flexibel. Wat een verademing! Aanrader!

Vooral de kwaliteit bleek super!

Annemijn Visscher, Onderzoeker, GGD Flevoland

Voor het maken van 3 videodocumentaires hebben wij gekozen voor Pro Motion Film. Vooral de kwaliteit bleek super! Wanneer ik weer een filmopdracht zou hebben, zou ik Pro Motion Film zo weer vragen!

Testimonial Stage-USA

Mooi resultaat

Andries Bonneur, Stage-USA

De afgelopen maanden met zeer veel plezier samengewerkt met Pro Motion Film. 3 video's van top kwaliteit geleverd voor ons bedrijf. Zeer tevreden, snelle communicatie en een mooi resultaat. Ik kan deze partij van harte aanbevelen!

Gaaf geworden

David Brode

Onze bedrijfsfilm en de verschillende opnames met klanten zijn gaaf geworden. Zelfs een aantal maanden na de opnames was Pro Motion Film bereid om mee te denken met onze wensen. Als we nog iets nodig hebben weten we jullie te vinden!

Hele fijne samenwerking!

Heleen Vos,

Hele fijne samenwerking! We zijn superblij met het resultaat van Promotion Film. Onze feedback op de eerste versie is heel goed en snel verwerkt totdat we precies kregen wat we voor ogen hadden. Ook was het filmen samen een hele leuke ervaring!

Francisco van Benthum

Prettig, helder en professioneel!

Francisco van Benthum, HACKED by__

Zeer prettig gewerkt met Pro Motion Film voor het realiseren van een Campagne video. Niels de Groot was verantwoordelijk voor dit project en de samenwerking met hem was zeer prettig, helder en professioneel. Oplevering heel snel en volgens wensen. Niels....zeer veel dank!!

De videogroeiformule

Ontdek in deze whitepaper de 10 stappen naar succesvolle videocampagnes

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92