De 10 beste locaties voor film en fotografie

De titel van deze blog De 10 beste locaties voor film en fotografie moet je niet té letterlijk opvatten. We zullen niet zo specifiek zijn, door te zeggen: reis naar deze en deze stad, ga deze wijk in, sla hier de hoek om, passeer boom 1 tot en met 3 en dan vind je me toch een mooi plekje! Nee, we houden het algemeen. De mooiste plek voor fotografie en film zou de maan zijn, of de ruimte (ergens in een satelliet rond de aarde), maar gezien deze locaties een ver van m'n bed show zijn - en voorlopig zullen blijven - houden we het dichter bij huis.

Het belang van details

The devil is in the details. Een goede (bedrijfs)film maak je met goed beeldmateriaal. In de montage valt het één en ander te verfraaien, maar hier worden ook geen wonderen verricht. Wat is nu precies een goed filmbeeld? Een goed beeld moet aan verschillende eisen voldoen, sommigen daarvan spreken voor zich, anderen niet:

  • Goed materiaal schiet je met kwalitatief goede opnameapparatuur: een goede filmcamera schiet dezelfde beelden, maar stukken fraaier dan een goedkope camera.
  • De beeldcompositie: wat zijn de verhoudingen tussen voorgrond en achtergrond? Kloppen de kijklijnen? Is alles goed in beeld gebracht? Is het beeld onnodig druk?
  • Licht: is er voldoende licht? Past het licht bij het onderwerp? Denk je aan engeltjes, dan denk je fel wit licht en denk je aan een sombere blik, dan denk je aan een dik pak wolken.
  • Geluid: is er ruis en overbodig geluid, of is alles kraakhelder en goed te verstaan?
  • De camerabeweging: hoe wordt de camera gehanteerd? Zijn de beelden schokkerig of juist dynamisch? Schokkerige beelden leiden af en doen denken aan amateurisme.

Een goede locatie uitkiezen

De beste cameraman is in staat in schoonheid te ontdekken in elke omgeving. Toegegeven: het is een stuk makkelijker fraaie kiekjes schieten op het Sint Pieterplein in Rome of op het plein voor de Eiffeltoren in Parijs dan van een grijs kantoorpand. Wat een goede locatie is voor je film of video is grotendeels afhankelijk van de film die je gaat maken en de boodschap van de film.

Inhoudsopgave

Eén: kies een locatie die bij je bedrijf past

Welke uitstraling heeft de locatie en sluit de uitstraling aan bij het soort bedrijf dat je bent (of wilt zijn)? Film je op de eigen werkplaats of op kantoor: dan zit je uiteraard goed. Niets past zo goed bij het bedrijf als het bedrijfspand zelf. Soms is het wenselijk om je horizon te verbreiden. Waar ga je dan filmen? Welke locatie sluit goed aan bij het type organisatie dat jij bent? Maak je een film voor een datingssite, dan is de Eiffeltoren een uitstekende locatie. De Eiffeltoren heeft een zekere symbolische waarde en wordt geassocieerd met Parijs 'stad van de liefde'.

Twee: kies een locatie met voldoende verlichting

Ook belangrijk: kies een locatie met voldoende licht. Wil je mooie opnames maken, dan heb je licht nodig - net als een bloem heeft een video licht nodig om te bloeien. Zonlicht is het allermooiste.

Drie: een opgeruimde/niet te drukke omgeving

Filmbeelden moeten rust uitstralen, zelfs al valt er genoeg op te zien. Je ogen kunnen niet op alle prikkels tegelijk focussen, dus moet het meteen duidelijk zijn waar de nadruk op ligt. Je hebt misschien het filmpje weleens gezien van het groepje mensen dat een bal overgooit, waarbij je de opdracht krijgt te tellen hoe vaak de bal wordt overgegooid. Het antwoord vinden is niet moeilijk, maar omdat je op de bal focust, zie je de man in apenpak over het hoofd.

Vier: ook (een gebrek aan) geluid zorgt voor rust

Een locatie met veel geluidsoverlast is per definitie niet geschikt om te filmen. Tenminste, als de audio een belangrijk onderdeel is van de opnames. Een overvol kruispunt is dan uit den boze. Een bouwplaats: streep door de rekening. Speelplein: meestal ook geen optie. Als je van plan bent een video opname te maken, controleer de omgeving dan van te voren.

Vijf: een ruimte met voldoende bewegingsruimte

Als je wil filmen, heb je ruimte nodig. Professionele camera's en aanvullende apparatuur nemen ruimte in. Krappe zolders, nauwe gangetjes, steegjes of kelders zijn meestal niet geschikt (tenzij je natuurlijk een horrorfilm maakt - benauwing is een belangrijk element bij horror). Open pleinen, straten, grote kamers en zalen zijn vaak geschikter voor het maken van opnamen.

Bedrijfslocaties: filmen bij het bedrijf

Als je je bedrijf onder de aandacht wil brengen, wil je het uiteraard in een goed daglicht zetten. Je geeft een blik achter de schermen en wil laten zien dat de deur bij jou altijd open staat. Geef een uitnodigend inkijkje en laat ook de plekken zien waar jouw klanten misschien in het echt niet zomaar kunnen komen. Dat maakt de video nog interessanter om naar te kijken. .

Zes: het bedrijf vanbuiten

Allereerst is het aan te raden iets van de omgeving te laten zien. Laat zien hoe het bedrijf in zijn omgeving ligt. Dan kun je denken aan de stad, de wijk, maar ook de straat. Het is altijd leuk het bedrijfsgebouw (in ieder geval het hoofdkantoor) in beeld te brengen. Dit kan je doen vanuit verschillende standpunten, als ook vanuit de lucht, bijvoorbeeld met behulp van een drone.

Zeven: het bedrijf vanbinnen - de welkomsthal

Het is aan te raden datgeen in beeld te brengen dat klanten of gasten het allereerst te zien krijgen. Bij grotere bedrijven is dit een lobby of open hal, terwijl het bij kleinere bedrijven de ruimte met de balie en het secretariaat kan zijn. Laat zien dat de klant hier vriendelijk te woord wordt gestaan en dat er altijd mensen in de buurt zijn die hem of haar verder kunnen helpen.

Acht: het bedrijf vanbinnen - de werkvloer

Je wilt natuurlijk ook laten zien hoe het er op de werkvloer aan toe gaat. Daarvoor kun je het beste het personeel in het 'natuurlijk habitat' laten zien. Laat de werkruimtes zien, hoe het personeel zich door het pand beweegt en laat eventueel ook zien met welke projecten ze bezig zijn.

Negen: filmopnames in de natuur

Als één na laatste punt willen we de natuur aandragen. Of het nu gaat om een bos, een park, het strand of een open veld: moeder aarde heeft genoeg te bieden. Het voordeel van filmen in de natuur is dat het vaak prachtige plaatjes oplevert. Denk aan voorbijvliegende wolkenvelden, wijdde vergezichten, bootjes op de rivier of zonlicht dat door de bomen schijnt. En het mooie: veel van de natuur is gewoon openbaar te bereiken en je bent dus niet gebonden aan torenhoge locatiekosten.

Voorbeeld van filmopnames in de natuur

Een video opgenomen voor Gemeente Oostzaan, de natuur in de gemeente vormt hier de hoofdrolspeler.

Als je filmt in de natuur moet je wel op een aantal zaken letten: betreed natuurgebieden alleen als je hiervoor ook toestemming hebt. Film zoveel mogelijk bij zacht licht (voorkom overbelichting).

Tien: afhuren bekende locatie

Soms is het ook zeker de moeite waard om voor de locatie te betalen. Wat dacht je van filmopnames in het voetbalstadion van je favoriete voetbalclub? Een lokaal theater of een lokale bioscoop? Een museum? Filmen op een bekende locatie geeft een unieke dimensie aan je video. Afhuren is vaak niet goedkoop en hou er rekening mee dat niet alles mogelijk is. Filmen in 'het Torentje' in Den Haag of op besloten militair terrein gaat lastig worden.

Elf (bonustip): filmen bij land marks

Dit is ongeveer hetzelfde als filmen in een afgehuurde locatie, alleen dan publiek. Dat houdt in: meer omgevingsfactoren om rekening mee te houden, maar geen extra kosten. Denk aan de Erasmusbrug, de kubuswoningen en de Foodhallen in Rotterdam, of het Paleis op de Dam, de grachten of op het museumplein in Amsterdam. De locaties zijn stuk voor stuk gratis te bezoeken en geven je video een iconische lading.

Voorbeeld video met landmarks van Rotterdam

Voor een vereniging uit Rotterdam maakten we een promotiefilm met op de achtergrond alle highlights van Rotterdam. De locatie maakt in dit geval de film:

Filmen op meerdere locaties?

De '10 beste opname locaties voor film en fotografie' is een term die je breed mag opvatten. De meeste video's worden niet op één locatie, maar op meerdere locaties gefilmd: er is niets mis met een beetje afwisseling. In tegendeel, afwisseling is juist aan te raden. De vraag die resteert: wat is de juiste setting voor jouw bedrijf? Hoe wordt jouw bedrijf het best in beeld gebracht?

Video laten maken

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

De videogroeiformule

Ontdek in deze whitepaper de 10 stappen naar succesvolle videocampagnes

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92