Interview transcriberen in 5 eenvoudige stappen

Na het opnemen van een interview, is het transcriberen ervan de volgende grote stap. Transcriberen is het overzetten van een interview van beeld en geluid naar tekst. Dat klinkt eenvoudig, maar het vereist luistervaardigheid, geduld en doorzettingsvermogen om tot een goed transcript te komen. Een interview van een uur kost namelijk al snel vijf tot zes uur om te transcriberen, afhankelijk van hoe snel je kan typen. Geen idee waar je moet beginnen? Zo transcribeer je een interview in vijf eenvoudige stappen:

Inhoudsopgave

Waarom een interview transcriberen?

Er kunnen veel verschillende redenen zijn waarom je een interview wilt transcriberen. Allereerst is het aan te bevelen om een video interview te transcriberen wanneer je zelf ook een website hebt, of wanneer het interview op een andere website wordt getoond. De reden daarvoor is dat het unieke en interessante content oplevert. Door het interview volledig uit te schrijven ontstaat een lijvig en interessant artikel. Zo'n tekst kan weer bijdragen aan een beter presterende website, bijvoorbeeld door betere zoekmachine resultaten (SEO). Zoekmachines kunnen anno nú tekst nog steeds beter doorgronden dan grafische inhoud zoals afbeeldingen en video. Hoewel de zoekmachines met Google als voorloper, dankzij kunstmatige intelligentie steeds beter de kwaliteit en relevantie van beeldmateriaal kunnen inschatten, is het te verwachten dat het nog een poos zal duren voordat dit op een niveau is dat begeleidende tekst niet meer nodig zal zijn.

Daarnaast kan het voor scripties nodig zijn om een interview volledig te transcriberen. Ook voor juridische doeleinden moeten interviews vaak getranscribeerd worden.

Stap 1. Zorg voor een goede voorbereiding

Een video interview draait voor een belangrijk deel om wat gezegd wordt door de persoon die geïnterviewd wordt. Zorg er daarom voor dat het interview goed verstaanbaar is. Daar kan je voor zorgen door de interviewlocatie van tevoren al even te verkennen. Hoe is de akoestiek? Is er eventueel last van omgevingsgeluiden? Daarnaast zorg je natuurlijk voor apparatuur van goede kwaliteit. Oefen een aantal keer van tevoren om de audiokwaliteit van je opnames te beluisteren. Een goed verstaanbaar interview is niet alleen voor de video van belang, maar natuurlijk ook voor het transcriberen.

Ook zorg je natuurlijk dat je interview weliswaar voldoende diepgang heeft om het interessant te maken, maar dat het ook geen uren duurt. Het is bijzonder moeilijk om kijkers erg lang naar één interview te laten kijken en als je bedenkt dat een interview van een uur zeker vijf uur aan schrijven oplevert, dan wil je het toch wel enigszins beknopt houden.

Stap 2. Bepaal hoe jij het interview wil transcriberen

Voordat je begint met transcriberen, moet je eerst bepalen welke transcriptie methode je wilt gaan gebruiken. Welke methode het best past, hangt af van het doel van de transcriptie. Dit zijn de manieren waarop je een interview kan transcriberen:

Een letterlijke transcriptie

Bij een letterlijke transcriptie schrijf je elk woord op. En met elk woord bedoelen we ook echt elk woord. Dus dat is inclusief de pauzes, de eventuele uitdrukking van emoties zoals lachen, stotteren en aarzelingen en het favoriete 'opvulwoord' uit de Nederlandse taal: "uh".

Dit type transcriptie gebruik je niet als je het interview simpelweg om wilt zetten in een blog, maar meestal vanwege juridische redenen, zoals een onderzoek waarbij het er niet alleen toe doet wat er wordt gezegd, maar ook hoe het wordt gezegd.

Een intelligente woordelijke transcriptie (deze vorm is het meest gebruikelijk)

Schrijf je elk woord op, maar laat je overbodige opvullers zoals "uhm", "tja", "je weet wel" weg? Dan noemen we dat een intelligente woordelijke transcriptie. Je zet het interview grotendeels letterlijk om in tekst, zonder al te veel te editten. Maar om de leesbaarheid te verbeteren, haal je grammaticale fouten eruit, verkort je soms lange zinnen en haal je dus overbodige woorden eruit.

Deze methode is veel beter leesbaar dan een letterlijke transcriptie en dient dan ook een ander doel. Een intelligente woordelijke transcriptie leent zich uitstekend om een video interview om te zetten in een blogpost.

Een bewerkte transcriptie

Ga je nog een stapje verder en laat je hele delen uit het interview weg, zonder de essentie te verliezen? Dan wordt het een bewerkte transcriptie. Je laat nu niet alleen de overbodige opvullers weg, maar je kiest slechts voor bepaalde delen van het interview die het interview het best samenvatten. Ook deze methode is geschikt wanneer je de video transcribeert om er een online artikel van te maken. Denk ook aan de interview vragen die gesteld worden, ook die kun je iets herschrijven voor je transcriptie. Zeker als de interviewer veel woorden nodig heeft, kan het sterk zijn om wat in te korten. Zolang de kern van de vraag maar behouden blijft.

Stap 3. Het interview transcriberen

Na de goede voorbereiding en het kiezen voor een methode, is het tijd om het interview te gaan transcriberen. Voordat je direct in de aanslag gaat zitten om te beginnen met het volledig uitschrijven van een interview: wacht nog even. Bekijk en luister het interview eerst in zijn volledigheid om de essentie van het verhaal goed te kunnen snappen. Maak ondertussen notities die je straks helpen bij het transcriberen. Op deze manier kan je tijdens het transcriberen bepaalde antwoorden beter in een context plaatsen. Bovendien wil je de transcriptie methode wellicht nog herzien na het terugzien van het hele interview.

Begin daarna met een ruwe vorm van de transcriptie. Taal- en typefouten maken nog niet uit, die kun je er later uit halen. Door op het interview te letten, en niet op kleine taal- en typefoutjes, weet je zeker dat je geen belangrijke delen mist.

Stap 4. Verduidelijk het transcript waar nodig

Soms zegt een beeld écht meer dan duizend woorden. En wanneer je dan de gesproken tekst letterlijk overneemt zonder wat extra toelichting kan je de essentie missen. Een voorbeeld: de persoon die geïnterviewd wordt geeft aan dat een gevangen vis "Zó groot" was- waarbij hij met zijn handen wijd uit elkaar de grootte aanduidt. Wanneer je deze tekst letterlijk overneemt, is voor de lezer niet duidelijk of de vis teleurstellend klein ('maar zo groot') of onvoorstelbaar groot ('maar liefst zo groot') is. Hier verduidelijk je dan natuurlijk het transcript. Dat kan bijvoorbeeld door '...geeft aan dat de gevangen vis erg groot was' als verduidelijking aan te brengen.

Stap 5. Doe een proeflezing

De laatste stap is de proeflezing. Wanneer je klaar bent met het transcriberen van het interview loop je de gehele tekst nog eens na. Zijn alle taal- en typefouten er inmiddels uit? Leest het interview lekker weg? Heb je vastgehouden aan de methode die je vooraf voor ogen had? Waar nodig maak je nog enkele aanpassingen die de leesbaarheid ten goede komen. Tot slot bepaal je na het lezen van de hele transcriptie of de essentie van het interview goed naar voren komt in het uiteindelijke artikel.

Beter worden in het maken en uitwerken van interviews?

Download onze e-boek cursus interviewen en leer alles over de beste interview technieken, vragen en voorbereidingen.

  • Cursus interviewen

    Cursus Interviewen

    In dit gratis e-book ontdek je hoe je goede interviews voorbereidt, afneemt en verwerkt. Met of zonder camera. Inclusief 25 extra interview vragen.

Bronnen

https://www.gmrtranscription.com/blog/tips-to-transcribe-an-interview

https://verbit.ai/interview-transcription/

https://www.scribbr.com/methodology/transcribe-interview/

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

De videogroeiformule

Ontdek in deze whitepaper de 10 stappen naar succesvolle videocampagnes

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92