Een buyout is een vergoeding die je betaalt voor het gebruik van creatief werk en rechten.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de muziek die je gebruikt in je videocontent of de stem van een acteur die je gebruikt in jouw reclamecampagne. Over het algemeen geldt dat je de rechten voor een bepaalde periode aanschaft. Dit wordt vastgelegd in een contract. Wil je langer gebruikmaken van de content of rechten? Dan zal je de buyout moeten verlengen.
Het grote voordeel van een buyout is het feit dat je niet voor elk afzonderlijk gebruik hoeft te betalen. Dat zou namelijk betekenen dat de kosten voor een succesvolle website enorm hoog op kunnen lopen. Dit zou de investering in veel gevallen niet waard zijn.
Over de auteur
Online videostrateeg Niels de Groot is met meer dan 14 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videocontentbureau Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.