Wat is een elevator pitch? 

Elevator pitch betekenis

De elevator pitch is een bekende term uit de marketing wereld. Deze wordt ook wel eens de elevator speech genoemd. Het houdt een manier van presenteren in, waarbij je in een kort tijdsbestek (zo'n 30 seconden tot twee minuten) op enthousiasmerende wijze een product, project, service of jezelf aanprijst.

De naam Elevator pitch komt van de gemiddelde tijd die je in een liftcabine zult doorbrengen om van de onderste naar de bovenste verdieping in een groot kantoor te gaan. Dit is de tijd die je met de persoon die je wilt overtuigen alleen hebt.

Een korte presentatie

Uiteraard hoeft een elevator pitch niet in de lift plaats te vinden. Dit kan ook in de lobby of bij het koffieapparaat zijn, of zelfs in de kroeg. Een elevator pitch kan spontaan gehouden worden, maar het komt ook vaak voor dat hier tijd voor is vrijgemaakt. In de zakenwereld draait alles om snel-snel-snel. Of dat iets goeds is, is open voor interpretatie. Feit is wel dat je iemand snel moet kunnen overtuigen, anders sla je de plank mis. De elevator pitch is zo ingericht dat je in korte tijd zoveel mogelijk informatie geeft én anderen enthousiast maakt in je project.

Ga uit van kernkwaliteiten

Eén van de belangrijkste zaken van een elevator pitch is dat je de kernkwaliteiten benoemt van wat je aan de man brengt - of dat nu een product of dienst is, of jijzelf als professional. Als je een elevator pitch houdt, of elke andere vorm van presentatie, is het van groot belang dat je de ander kunt overtuigen. Hij of zij móet jou in dienst nemen of jouw product in huis halen.

Jezelf in de kijker zetten

Als je jezelf aanprijst, is het verleidelijk om te snel superlatieven te gebruiken. Maar het heeft geen enkele zin om jezelf de hemel in te prijzen. Dat komt niet alleen ongeloofwaardig over, mensen zullen misschien het idee krijgen dat je een narcist bent. Wees daarom eerlijk: bescheidenheid is ook een kracht. Laat zien dat je weet wat je tekortkomingen zijn, maar dat je niet van plan bent je door iets of iemand tegen te laten houden. Je weet wat je wilt en wat je kan. Benoem je kernkwaliteiten: wat heb jij je toekomstige baas te bieden dat niemand anders heeft?

Verplaats je in de ander

Wat je ook wilt overbrengen, het is absoluut noodzakelijk dat je je in de positie van de ander verplaatst. Waar heeft de ander behoefte aan? Waar is de ander zo wanhopig naar op zoek? Laat zien dat je de positie en de problemen van de ander begrijpt en dat jij alleen uitkomst kan bieden. Geef vooral concrete informatie over hoe je bepaalde oplossingen kunt bieden. Zeg waar je naar op zoek bent en doe dit in concrete termen. Je luisteraars zien meteen voor zich of jij wel of niet binnen het team past. Het is zaak zo min mogelijk aan de verbeelding over te laten.

Tip: eindig je pitch met een vraag

Eén van de beste manieren om je pitch af te sluiten, is aan de hand van een vraag. Een vraag daagt je gesprekspartner uit direct in te haken op wat je verteld hebt en voorkomt dat er stiltes vallen. Bovendien maak je ruimte voor een dialoog en geef je de ander de kans vragen te stellen. Wat je ook doet, zorg dat je enthousiast bent en dat je niet opdreunt, maar écht vertelt.

Video opnemen van je elevator pitch

Je kunt ook een video opnemen van je elevator pitch. Het voordeel daarvan is dat je je pitch makkelijk online met meerdere partijen kunt delen. Dit wordt bijvoorbeeld vaak gedaan bij een crowd funding project.

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92