Wat is een mediamanager?

Wat is een mediamanager

De mediamanager "managet" media: zover was je vermoedelijk al gekomen. Meestal gaat een mediamanager op bezoek bij klanten om ze de mediaproducten van hun bedrijf te presenteren. Wat die producten zijn, kan van geval tot geval verschillen. Belangrijk om te onthouden is dat een mediamanager een manager is. Mensen kunnen aansturen is dus een vereiste.

Zo definieer je "mediamanager"

De mediamanager die zich richt op video en bedrijfsvideo is iemand die nauw contact onderhoudt met klanten: een soort project manager. Je zou kunnen zeggen dat de mediamanager het uithangbordje of het visitekaartje is van het bedrijf. Deze gaat actief bij mensen op bezoek en heeft als taak mensen te overtuigen over de kwaliteit van het product. Mediamanagers blijven positief, zelfs als klanten besluiten niet in zee met ze te gaan. Bij elke afgesloten deal hoort uiteraard het nakomen van de gemaakte afspraken en gestelde deadlines.

Overlap met projectmanager

Net als een projectmanager is de mediamanager flexibel, communicatief, creatief en heel doortastend. Daarnaast moet de mediamanager goed samen kunnen werken in een team en waar nodig mensen aansturen. Voor een goede beschrijving van mediamanager en alle bijpassende vaardigheden, bekijk je deze opleiding op Mediaictdesign.nl. Hier wordt het belang van projectmanagement en audiovisuele apparatuur en technieken onderstreept. De technische kant van film wordt gecombineerd met marketing, communicatie en onderneem skills.

Mediamanager in de televisiewereld

Let op: ook in de televisiewereld is mediamanager een bekend begrip. De betekenis van mediamanager is in de televisiewereld echter iemand die verantwoordelijk is voor het inladen, het klaarzetten en het archiveren van projectbestanden (audio en beeld). Deze mediamanager heeft vooral de functie van dataspecialist en technicus. In dit artikel richten we ons exclusief op de mediamanager die de rol van (video) producer op zich neemt.

Wat zijn de belangrijkste taken van een mediamanager?

De videoproducer houdt zich onder meer bezig met het verzamelen van faciliteiten, zoals locaties om te filmen. Ook dient het tijdstip van filmen te worden bepaald. Wie worden er in beeld gebracht? De benodigde materialen worden geregeld. De nadruk ligt echter op het uitzoeken van de juiste mensen, het filmteam. De videoproducer stelt een productieschema op waaraan de betrokkenen (intern en extern) zich houden om tot een zo vlot mogelijke productie te komen. De video producer dient zich ook op administratief vlak van zijn beste kant te laten zien.

Met wie werkt een mediamanager samen?

De mediamanager of producer zal allereerst met het team om tafel gaan om te bespreken of de filmproductie budgettair en organisatiewijs mogelijk is. De producer is de persoon die de vertaalslag moet maken van de opdrachtgever naar de productie. Zoals gezegd, spelen technische en budgettaire beperkingen hierbij een rol. Op basis van de brainstormsessie wordt door de producer met de regisseur samen een productieschema opgesteld. Je kunt dit schema zien als leidraad voor de gehele organisatie van de productie. Het is aan de producer, de mediamanager, om de juist mensen en ruimtes te regelen. Op basis van overleg worden afspraken gemaakt. Mocht zich een probleem voordoen, dan kan de producer bij de regisseur terecht.

Vaardigheden mediamanager

Vaardigheden van een mediamanager

Een goede mediamanager moet over verschillende vaardigheden beschikken:

  • Methodisch te werk kunnen gaan

De mediamanager of projectmanager moet niet alleen in staat zijn een planning te maken, maar is ook de eerste verantwoordelijke voor het feit dat die planning wordt nageleefd.

  • Oog voor detail

Managen betekent met alle zaken rekening houden, hoe ogenschijnlijk klein ook. Het budget moet kloppen, de planning moet kloppen. Alles moet kloppen. Als iets kleins over het hoofd is gezien, kan dat al betekenen dat de productie tijdelijk stil moet worden gelegd en dat kost geld.

  • Punctualiteit zit er ook bij
  • Ambitieus

Een mediamanager zonder ambitie zal het niet ver schoppen. De taken van de manager kunnen vrij stressvol zijn en om die stress de baas te kunnen, moet je een zeker streven hebben jezelf te blijven verbeteren en elk project weer het beste van jezelf te geven.

  • Zelfmanagement

De mediamanager moet ook in staat zijn zichzelf aan te sturen. Leiding geven is op zich al niet eenvoudig, maar als jij de hoogste leidinggevende bent, betekent dit dat je op bepaalde vlakken niemand hebt om op terug te vallen. Je moet weten wat je doet en jezelf kunnen vertrouwen.

  • In staat zijn prioriteiten te stellen
  • Beoordelen en reflecteren - wat ging er goed? En wat kan verbeterd worden?
  • Bemiddelen

Je moet er rekening mee houden dat niet iedereen gelijk aan boord is met je plan. Je werkt nauw samen met klant en regisseur. De klant wil soms de ene richting in, terwijl de regisseur een andere op wil slaan. Soms geeft de regisseur aan dat wat de klant wil technisch gezien of budgettair gezien niet mogelijk is. Dan ben jij degene die de beide partijen met elkaar moet verzoenen.

  • Budgetteren - kunnen rekenen en goed met geld omgaan.

Hoe word je precies mediamanager?

Mediamanager is een positie waar je in kunt rollen, bijvoorbeeld als je een opleiding tot manager hebt gevolgd en affiniteit met de filmwereld hebt, of hier al langer in werkzaam bent. Veel waarschijnlijker is het echter dat je een gerichte opleiding tot mediamanager hebt gevolgd. Hieronder vertellen we je over de verschillende opleidingen en korte cursussen die je kunt volgen.

Volg de Mbo-opleiding tot Mediamanager

Volg je een Mbo 4-opleiding tot Mediamanager, dan ben je 3-4 jaar onder de pannen. Je leert hoe je campagnemiddelen als folders, websites, reclamespots en films moet maken. Ook leer je alles over communicatie, software en computers, evenals management en marketing. Je richt je op verschillende media, drukwerk en reclame, sales en aftersales. Tijdens de opleiding leer je hoe je opdrachtgevers van advies kunt voorzien. Je wordt flink geschoold op het gebied van reclame, communicatie, marketing en natuurlijk promotie. Projecten leren overzien en managen hoort er natuurlijk ook bij: hierop ligt de nadruk.

Of volg de Hbo-opleiding Media en Entertainment Management

Tijdens de vierjarige opleiding Media en Entertainment Management leer je hoe je uitvoerend producent kunt worden. Je leert op professionele wijze leiding te geven aan een creatief team van mensen. Hierbij leer je alles over de structuren binnen de televisiewereld, de radio en het internet. Je leert het medialandschap van binnen en van buiten kennen en ontdekt hoe je mediagedrag kunt analyseren. Je leert alle skills om bij een televisie- of radio-omroep, een filmproductiebedrijf, een communicatiebureau, entertainmentbureau of uitgeverij aan de slag te gaan. De kans is het grootst dat je als manager of filmproducent aan de slag gaat.

Wat verdient een (beginnende) mediamanager?

Op welk salaris mag je als mediamanager rekenen? Gemiddeld een bedrag van 2.200 tot 4.800 bruto in de maand bij een fulltime functie. Uiteraard zal het van geval tot geval verschillen wat je precies verdient. Je exacte salaris zal samenhangen met je leeftijd, je ervaring, de taken die je krijgt en natuurlijk je onderhandelingsvaardigheden. Een producer die als freelancer werkzaam is, krijgt doorgaans een bepaald percentage per projectsom. Dit bedrag kan vrij hoog zijn. Een nadeel van freelance werk is dat je niet van werk verzekerd bent.

Waar werkt een mediamanager?

Wat zijn nu eigenlijk de precieze baankansen van een mediamanager? Een vaste baan zit er niet altijd bij, maar freelance werk is er vaak wel. Het nadeel is dat je de projecten zelf moet zien binnen te hengelen. Een voordeel van freelance werk is dat je hier een relatief hoge beloning mee binnenhaalt. Hoe meer ervaring mediamanagers hebben, hoe groter de projecten die ze kunnen binnenhalen en hoe makkelijker het wordt ingewikkelde producties te leiden. Lang niet iedereen zal er komen, maar voor een ambitieuze mediamanager is the sky the limit. Wie weet ben jij wel de toekomstige mediamanager van een kijkcijfer hit op de buis.

Mediamanager vacatures

Aan de slag als (toekomstig) mediamanager? Wist je dat Pro Motion Film met regelmaat op zoek is naar jonge en getalenteerde mediamanagers, zowel stagairs als starters? Dus ben je overtuigd van jouw kunnen en heb je interesse, dan kun je vrijblijvend een open sollicitatie sturen. Stuur behalve een sollicitatiebrief ook je CV, plus voorbeeldprojecten en -video's op naar [email protected]. Wie weet nemen we wel contact met je op: niet geschoten is altijd mis.

Wat heb je aan een professionele mediamanager?

De voordelen van een professionele mediamanager spreken voor zich: managen is nooit makkelijk, zeker niet als je je richt op iets waar je misschien weinig verstand van hebt. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden, zowel op technisch als organisatorisch vlak. Voor iemand die hier geen ervaring heeft, is dit misschien wel de chaos zelve, maar voor een professionele mediamanager is het een koud kunstje - deze heeft al voor talloze hete vuren gestaan. Schakel allround videoproductiebedrijf Pro Motion Film in voor je product: het team heeft met allerlei uiteenlopende type corporate video's ervaring en helpt je graag uit de brand.

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92