Met matching on action wordt in film het uitlijnen of de overlap van shots in een vaste volgorde bedoeld, die bij de kijker zorgen voor een logische opbouw in acties van de personages.
Toepassing in shots
Matching on action heeft meer te maken met de acties in een reeks shots, dan met het vormgeven van bijvoorbeeld een verhaalstructuur. Het gaat er hier om dat personages zich op een logische wijze voortbewegen.
Bijvoorbeeld: als een personage in het ene shot aan het sprinten is, kan hij in het volgende shot niet ineens stilstaan. Of als hij in het ene shot zijn hand heeft opgeheven, kan hij diezelfde hand in het volgende shot niet achter zijn rug hebben.
Organische, vloeiende bewegingen
Het is de taak van de video-editor ervoor te zorgen dat de kijker zich kan verhouden tot de personages. Om beter te kunnen begrijpen hoe het personage zich tot zijn wereld en zijn directe omgeving behoudt, is het belangrijk dat de kijker precies doorheeft wat het hij doet en wat zijn beperkingen zijn. Met name in actiescènes en in hand-tot-handgevechten is matching on action erg belangrijk. Je wilt namelijk als kijker precies kunnen zien wie nu eigenlijk sterker is: de held of de schurk, en wat de één precies doet om de ander af te troeven.
Als visuele metafoor
Je kan matching on action ook gebruiken om de metaforische relatie van een personage tot twee ruimtes te laten zien. Bijvoorbeeld iemand die een hekel aan zijn werk sjokt aan het einde van zijn werkdag door een donker, grauw kantoorpand. Hij loopt door een deur. In het volgende shot zie je de buitenkant van het gebouw en het personage door de deur een zonverlichte wereld inlopen. Het personage verbindt in dit geval de binnen- en buitenwereld via de deur.