De term rendering doelt op het verwerken van beelden voor een film of een animatie. Rendering is het samenvoegen, rangschikken en plakken van individuele frames tot scènes en van scènes tot film.
De rol van de computer
Een computer die aan het renderen is, is op methodische wijze beelden aan het rangschikken op basis van gecodeerde data.
Aan de hand van die data wordt een beeld geproduceerd. Het proces is intensief voor je hardware. De computer moet van elk frame een digitale weergave berekenen. Dit frame is opgebouwd uit vele pixels. Bij het renderen van 3D beelden kan dit tot wel 30 seconden duren. Het renderen van een hele speelfilm op de computer kost in de praktijk dus veel tijd.
Zelf leren renderen
Renderen kan je als video editor met behulp van videobewerkingsprogramma's.
Hiervoor heb je zowel gratis als betaalde programma's, die je in staat zijn clips samen te voegen en frames te bewerken. Voor het geheel zelf creëren van digitale beelden heb je 3D-imaging software nodig.
Hoeveel tijd neemt het in beslag?
Renderen kan enkele seconden duren, maar ook een paar dagen. Dat is afhankelijk van de lengte van de video en van de betreffende beeldelementen. De informatie wordt in real-time verwerkt, wat inhoudt dat data binnen milliseconden beschikbaar is als feedback voor het proces waarvan het afkomstig is. Op die manier kan het render-programma zichzelf 'sturen'.
GPU: Graphics Processor Unit
Renderen met behulp van de interne processor van een computer gaat niet heel soepel. Daarom kan je het beste een externe GPU (Graphics Processor Unit) gebruiken. Een GPU is gemaakt om vele duizenden kleinere taken tegelijktijdig af te kunnen handelen. Dat is wat rendering in principe is: de eenheid van ontelbaar veel kleine taken.