Vimeo is een website waarop gebruikers video's kunnen uploaden en bekijken. Het is net als YouTube een sociaal (video)platform. Om een video rechtmatig te mogen plaatsen, moet je de rechten van het beeldmateriaal bezitten.
Dat betekent dat je geen copyright claims aan je broek aan kunt krijgen omdat je beelden gebruikt waarvan de rechten bij een ander liggen. Vimeo bestaat sinds 2004 en werd opgericht door Zach Klein en Jake Lodwick. Opvallend is dat beide oprichters het bedrijf inmiddels verlaten hebben: Lodwick in 2007 en Klein in 2008.
Gratis videomateriaal bekijken
Net als op YouTube kun je op Vimeo gratis videomateriaal bekijken. Dit videomateriaal wordt door andere gebruikers online gezet. Zelf kun je ook een account beginnen en video's met anderen delen. Het nadeel van video's online zetten, is dat je er de exclusieve rechten op verliest. Maar als het je doel is de video met zoveel mogelijk mensen te delen en je er verder geen geld aan wilt verdienen, biedt een platform als Vimeo uitkomst. Op Vimeo kun je eindeloos door een groot aanbod video's scrollen - je vindt er filmfragmenten over van alles.
Hoe is Vimeo ontstaan?
Vimeo is in 2004 ontstaan als initiatief van filmprofessionals die hun video's online wilden zetten en delen met een groot publiek. De website werd al snel populair en na slechts een paar jaar tijd waren er maandelijks ruim 170 miljoen gebruikers. Ook in Nederland is Vimeo vrij populair, al doet het wel onder voor de populariteit van YouTube. Over YouTube gesproken…
Vimeo en YouTube
YouTube is de grootste videowebsite ter wereld én eigendom van Google: de allergrootste online zoekmachine ter wereld. Toch wint Vimeo nog steeds aan populariteit en wordt het verschil in grootte met YouTube langzaam kleiner. Vimeo dankt zijn populariteit onder andere aan het feit dat je hier als gebruiker geen advertenties op te zien krijgt. Op YouTube word je hier inmiddels mee doodgegooid. Advertenties zijn bij Vimeo geen onderdeel van het verdienmodel. Hierdoor is het platform een stuk gebruiksvriendelijker dan zijn grootste concurrent.
-
YouTube of Vimeo? Wat is het beste videokanaal?
Wat is beter: YouTube of Vimeo? In dit artikel lees je de voordelen per videoplatform en voor wie YouTube meer geschikt is en voor wie Vimeo
Vimeo en zijn gebruikers
Waar je op YouTube gebruikers van alle leeftijden tegenkomt, zijn op Vimeo met name de volwassenen van deze wereld actief. Dat zie je ook terug in de reacties op video's: die zijn van hoger niveau en veel minder snel ongepast. De gebruikers op Vimeo zijn meestal echte liefhebbers van film en hebben oog voor kwaliteit. Kwaliteit staat hier dan ook in een hoger vaandel dan kwantiteit. Bij YouTube is dat helaas soms wel anders: daar worden massaal video's op gedumpt - sommigen zijn van uitstekende kwaliteit, maar anderen om te huilen zo slecht.
Vimeo abonnementen
Vimeo biedt gebruikers verschillende abonnementen aan. Je kunt kiezen voor een gratis abonnement, waarmee je toegang hebt tot een uploadlimiet van liefst 25 GB per jaar. Voor de meeste hobbyisten zal dit ruim voldoende zijn. Wil je Vimeo professioneel inzetten? Dan kun je kiezen voor Vimeo Plus. Hiervoor betaal je maandelijks een vast laag bedrag. In ruil krijg je een uploadlimiet van jaarlijks liefst 250 GB: dat zijn heel wat video's van de hoogste kwaliteit. Vimeo Pro en Business gaan nog verder en bieden 1 Terabyte en 5 Terabyte per jaar aan.
Waarom Vimeo inzetten?
Video zorgt voor conversie en Vimeo is dé plek om met video conversie te behalen. Met conversie bereik je dat een kijker een bepaalde handeling verricht na het bekijken van je video, bijvoorbeeld op de link naar je website klikken. Met Vimeo bereik je in één keer heel veel mensen. Bovendien scoor je in zoekmachines hoog als je links opneemt naar je Vimeo video's.