Filmen op kantoor

Filmen op kantoor is iets dat onderdeel uitmaakt van elke bedrijfsfilm (goed of slecht). Ook als je een blik achter de schermen wilt geven, kan de kantoorruimte niet ontbreken.

Toen bedrijfsfilms net in opkomst waren, was het wel verfrissend, maar inmiddels is het tonen van medewerkers achter hun bureau (vaak met een glimlach op het gezicht en een telefoon aan het oor) bijzonder afgezaagd. Tijd voor iets nieuws. Tijd voor peper in de reet: een nieuwe uitdaging!

Wat te doen om filmen op kantoor spannend te maken?

Filmen op kantoor: er zijn hele series aan gewijd, denk maar aan de Britse en Amerikaanse The Office. The Office maakt het onzinnige zinnig (of andersom) en dat is precies waar de kracht van de serie ligt. Maar waar The Office een komedieserie is, wil jij een serieus verhaal over je bedrijf vertellen. Hoe doe je dat, zonder dat het komisch overkomt? Simpel: vermijd clichés en hou in je achterhoofd dat een grapje op zijn tijd best mag (niemand werkt graag op een plek waar alles, te allen tijde serieus is). Het sleutelwoord voor het filmen op kantoor is 'dynamiek'.

Wat kun je doen?

Met deze tips en trucs kom je een heel eind:

  • Branding shots (bedrijfslogo's): breng je logo fraai in beeld en combineer het logo met andere zaken.
  • Producten filmen: wat maakt jouw werkplek uniek? Wat gebeurt er precies op jouw kantoor? Breng de diensten of producten visueel in beeld, het liefst zo min mogelijk gespeeld. Hou het authentiek. Hou het speels. Maak een afwisseling tussen close-ups en overzichtsshots. Film bijvoorbeeld eerst de bedrijfsruimte en zoom daarna in op wat een individuele werknemer doet. Laat unieke zaken zien: dus niet typen achter een beeldscherm, het schudden van handen of het invullen van een formulier, maar bijvoorbeeld het maken van een uniek product of een unieke schets op de werkplek.
  • Breng de bedrijfscultuur in beeld: de bedrijfscultuur wordt van bovenaf bepaald, maar ook door de werknemers op de werkvloer zelf ingevuld. Laat zien hoe zij zich tot elkaar verhouden, wat het contact is tussen de werknemers en breng dagelijkse activiteiten in beeld.
  • Betrek de omgeving: laat de cameraman even naar buiten gaan om de omgeving van het kantoor in beeld te brengen. Misschien kun je wat van de straat, de wijk of stad laten zien. Laat zien hoe het bedrijf deel uitmaakt van een groter geheel en wat het toevoegt.

Voorbeeld

Bekijk dit voorbeeld van filmopnames op het kantoor van Boretti (Italiaanse high-end keukenapparatuur) In dit geval was de omgeving rondom het gebouw niet erg fraai (industrieterrein) en hebben we hier weinig aandacht aan besteed. Pluspunt van dit kantoor was de eigen showroom op de begane grond. Hier hebben we daarom ook meerdere sfeerbeelden opgenomen:

Hou content laagdrempelig

Wat je ook doet, zorg ervoor dat de content laagdrempelig is: iedereen die de video bekijkt, moet verleidt worden deze van begin tot einde af te kijken. Dat betekent dat je niet te diep op details in moet duiken en niet teveel in jargon moet praten. Hou het luchtig, maar wees volledig. Filmen op kantoor is niet hetzelfde als het maken van een documentaire: het is een promotionele video die als doel heeft een eerste indruk van het bedrijf en zijn activiteiten te geven.

Personal branding vergroten

Je vergroot je personal branding door authentieke beelden te schieten. Filmen op kantoor moet persoonlijk aanvoelen. Om je video die gewenste 'personal touch' te geven, moet je op verschillende zaken letten. Allereerst is het maken van stockfoto-achtige opnames absoluut af te raden. Dan bedoelen we niet letterlijk foto's die online staan waarop geen copyright rust, maar videobeelden die extreem standaard zijn (zoals de eerdergenoemde glimlachende werknemer achter de computer). Wil je je onderneming op de kaart zetten, dan zul je echt met iets beters moeten komen.

Hoe laat je jezelf zien?

Geen stockfoto's, maar persoonlijke foto's gebruiken: foto's die jouw bedrijfscultuur in beeld brengen. Onderscheid je van de concurrenten, laat zien wie je bent en waarom jouw bedrijf de beste optie is voor de klant. Klanten kiezen lang niet altijd voor een bedrijf dat de beste cijfers kan communiceren, maar vaak voor het bedrijf dat het beste aansluit bij hun visie en idealen.

Filmen op kantoor in een eigen huisstijl

Elk bedrijf heeft een eigen huisstijl, een manier van aanpak: een visie op het werk en op de wereld. Bespreek voorafgaand aan een shoot wie je bent, wat je idealen zijn, welke sfeer aansluit bij jou als persoon en bij je onderneming. Het is mogelijk de film aan te passen aan een bestaande huisstijl. Het gaat hierbij niet alleen om digitale effecten, maar bijvoorbeeld ook om decor en zaken als kleding. Personal branding betekent dat alles perfect op maat is gemaakt.

  • Cursus filmen met smartphone

    Cursus Filmen Met Je Smartphone

    Filmen met je smartphone? In het gratis e-book cursus filmen met je smartphone ontdek je hoe je supersnel de beste video’s maakt. Download het e-book nu.

De puntjes op de i

Wie ben je? Wat heb je te bieden? Dat zijn de eerste vragen die potentiële klanten stellen. Waarom zou jij op je woord geloofd moeten worden? Ben je niet zomaar nummer dertien in een dozijn? Om jezelf en je bedrijf in beeld te brengen, moet je niet alleen de zakelijke, maar ook de persoonlijke kant belichten. Breng zaken als persoonlijke mokken, foto's aan de muur of andere privébezittingen in beeld. Deze geven een welkom inkijkje in de mens achter de 'machine'.

De kracht van emotie

Klanten maken hun besluiten meestal op basis van een onderbuikgevoel. Dat gevoel heeft niets te maken met het verstand, met droge cijfertjes en statistiekjes. Het is bewezen dat verkopers het effectiefst zijn als ze de klant succesvol met hen kunnen laten identificeren. Focus daarom niet alleen op je eigen verhaal, maar ook op die van de klant. Laat zien dat je op de hoogte bent van de 'perikelen' van de klant, dat je deze problemen zelf ook ervaart en dat je een oplossing in huis hebt waar uiteindelijk iedereen - zowel jij als zij - beter van zal worden.

Herhaling is de sleutel

Als je een eigen huisstijl wil ontwikkelen, is het belangrijk dat je stijlelementen herhaalt: keer op keer, op keer, op keer. Gebruik ze niet alleen in film of in je logo, maar ook sociale media, in e-mails en in folders. Alles hetzelfde is niet saai, zolang wat jij bent echt tot de verbeelding spreekt.

Je bedrijf visueel aantrekkelijk laten vastleggen?

Als videoproductiebedrijf heeft Pro Motion Film honderden kantoorpanden van binnen en van buiten gezien. Wij kennen, vrij letterlijk, de ins en outs van filmen op kantoor. Op basis van jarenlange ervaring hebben we een eigen succesvol videoformat ontwikkelt dat op elk kantoorpand van toepassing is. Voor je het weet is je ruwe pareltje omgetoverd tot een waar sieraad.

Video laten maken

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

✅ 12+ jaar ervaring

1400+ video's geproduceerd

250+ opdrachtgevers

Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking

De videogroeiformule

Ontdek in deze whitepaper de 10 stappen naar succesvolle videocampagnes