Social media film laten maken? 10 belangrijke tips!

Met een goede social media film kun je in één keer een grote groep mensen bereiken. Dit zijn je directe volgers. Maar ook gebruikers buiten je directe netwerk om kun je met een social video goed bereiken.

Bijvoorbeeld door de film in een groep te plaatsen, met (hash)tags te werken of aan de hand van een deelactie.

Als laatste kun je ook tegen betaling je social video als een video-advertentie tonen. Het voordeel daarvan is dat je heel gericht de juiste doelgroep kunt bereiken.

Een goede social media film is heel belangrijk

Met een social media film kun je grote stappen zetten op het gebied van meer naamsbekendheid, meer volgers of meer producten verkopen. Maar dan moet deze social video wel goed zijn.

Met de volgende 10 praktische tips ben je verzekerd van een social media film die goed in elkaar zit. Neem deze punten vooral door als je zelf met een video aan de slag gaat of deze door een videoproductiebedrijf laat maken. Ik ben er van overtuigd dat je door deze tips te volgen nog veel meer winst uit je videocontent gaat halen!

Inhoudsopgave

1. Monteer meerdere versies

Je doelgroep zit online op allemaal verschillende kanalen zoals YouTube, Facebook, LinkedIn, Instagram en TikTok.

Het is daarom slim om een social media film te laten maken die geschikt is voor al je kanalen waarop je zichtbaar wilt zijn.

Daarmee is je bereik veel groter.

Dit betekent in de praktijk dat je gedurende de videomontage jouw social video voor ieder kanaal kunt laten optimaliseren.

Denk dan vooral aan het aanpassen van het beeldformaat. Op YouTube heeft een video bijvoorbeeld een beeldformaat van 16:9. Op Instagram is het beeldformaat 4:5 of 9:16. Ook kun je de lengte en eindkaart van de video optimaliseren.

Een videoproductiebedrijf kan dit makkelijk meenemen in de werkzaamheden.

2. Trigger meteen met je openingsshot

Zet in het openingsbeeld gelijk alles op alles om de aandacht te trekken. Bijvoorbeeld door gelijk een vraag te stellen "weet jij wat de kracht is van een social media film?

Op die manier is de interesse meteen gewekt. Beantwoordt de vraag dan vervolgens wel in je video.

Dit noemen we ook wel een cold open. Er begint gelijk iemand met praten: niet eerst een lange leader intro, want dat duurt te lang. Mensen willen meteen content zien, meteen to the point.

Je kunt ook een preview beeld laten zien. Dit is een sterk beeld van iets wat verderop in de video gaat gebeuren. Als dit echt een sterk beeld is dan maakt dat de kijker nieuwsgierig en zal hij of zij eerder door willen kijken.

Een derde optie is om een heel mooi shot te laten zien. Denk aan een drone opname. Deze eye candy 'zuigt' de kijker verder in de video.

3. Gebruik branded vormgeving

Branded vormgeving maakt je video "af" en professioneel. Denk aan een logo in beeld of naamtitels. Vooral als je meerdere social media films maakt, bijvoorbeeld een hele videocontent serie, dan is het voor de continuiteit van je video's heel slim om een herkenbare videohuisstijl te hebben.

Denk aan de leader van je favoriete Netflix serie. Ook jij kan na je openingsbeeld eerst een korte leader van 5-10 seconden laten zien. Mensen houden van herhaling. Dus vooral als je meerdere social media films gaat maken, wekt dit herkenning op. En dat heeft een verbindende werking. Voorzie de leader van vaste achtergrondmuziek zodat de intro nog meer in de hoofden van je publiek blijft hangen. Let wel op dat de intro niet telang duurt. Liever vijf dan tien seconden.

4. Herhalend format

Over herhaling gesproken, als je aan de slag gaat met meerdere campagnevideo's of een video content serie, dan is het ook slim om veel herhalende elementen in je videocontent te verwerken.

Maak je bijvoorbeeld een bedrijfsvlog, dan kun je in deze video altijd beginnen met een (kijkers)vraag die je daarna gaat beantwoorden. Of werk met verschillende terugkerende rubrieken die je in je video behandelt.

Zo giet je je social media film als het ware in een overzichtelijk format. Televisieprogramma's werken al decennia lang precies hetzelfde. En als je de opbouw van Hollywood films gaat analyseren, zul je merken dat die films ook altijd van hetzelfde klassieke Hollywood format gebruikmaken.

In een social media film kun je ook gebruikmaken van herhaling door op het eind van de video altijd met dezelfde woorden af te sluiten. Als je zoiets continue in al je videocontent blijft doen, blijft de boodschap veel beter hangen en maakt het je video een stuk makkelijk om naar te kijken.

5. Kort, korter, kortst

Als ik in gesprek ben met een nieuwe klant en vraag of de video die ze willen maken voor online gebruik is, dan is dat 9 op de 10 keer het geval. Als ik vervolgens vraag hoelang de video ongeveer moet worden, dan krijg ik vaak "5 minuten" als antwoord. Als het niet meer is.

Dat is voor social media alleen ontzettend lang.

Het is erg gebruikelijk dat we, wanneer we een film maken voor social media, zoveel mogelijk willen vertellen en laten zien. En 5 minuten is dan eigenlijk nog best kort. Denk eens aan een presentatie geven of spreekbeurt voor de klas. Hoeveel kun je werkelijk kwijt in 5 minuten?

Niet zoveel.

Voor social media is 5 minuten alleen verschrikkelijk lang. Je moet je videoboodschap dus echt heel beknopt houden.

Kijk maar eens naar hoe je zelf social media gebruikt. We zijn allemaal naar beneden aan het scrollen, of ergens doorheen aan het klikken. Of je nu op Facebook, Linkedin of Instagram zit. Er is heel veel content: nieuwe posts, stories, advertenties, foto's. Dit consumeren we in sneltreinvaart en jouw eigen social media film komt daar dan opeens even tussendoor.

Verwacht in dit geval niet dat jouw kijker, die niet weet waar de film over gaat, dan 5 minuten de tijd neemt om je film helemaal uit te kijken.

Het is dus bittere noodzaak om je film zo kort mogelijk te houden. Kijk hoever je hierin kan gaan, zie het als een uitdaging om je videocontent zo kort mogelijk te houden. 2 minuten is beter dan 5 minuten. 1 minuut beter dan 2. En 30 seconden is vaak nog beter dan 1 minuut.

Vind je dit lastig, dan kan een videoproductiebdrijf of professionele video editor je hier goed bij helpen.

6. Focus op mooie beelden

Een spectaculair openingsshot werkt fantastisch, maar je wil niet dat je video daarna meteen inzakt.

Uiteindelijk draait een social media film vooral om visual storytelling: met mooie beelden een verhaal vertellen.

Dit kijkt makkelijker weg dan dat je de hele tijd naar een pratend hoofd zit te kijken.

Denk hierbij aan beelden die scherp zijn en niet teveel bewegen. Denk ook aan een mooie beeldcompositie en het toepassen van cinematografische opnametechnieken. Hiermee kun je je kijker echt vasthouden.

7. Professioneel geluid

Het is een afknapper als het geluid van je video krakerig klinkt, of slecht te verstaan is door omgevingsgeluid. Vooral als je op camera presenteert is het belangrijk om met een goede microfoon te werken. Ook dit is iets wat je aan een videoproductiebedrijf kunt overlaten.

Professioneel geluid opnemen

8. Voeg call to actions toe aan je video

Een social media film creërt veel impact omdat je hiermee iemand kunt informeren, inspireren en entertainen. Als je film goed in elkaar zit dan kun je een blijvende indruk bij iemand achterlaten. En dit kan je in de toekomst op allerlei manieren iets opleveren. Ik zeg "iets" want dit kan vanalles zijn. Bijvoorbeeld als je als ondernemer een dienst aanbiedt en je deze dienst in een promotiefilm presenteert, dan zal de kijker deze dienst eerder bij jou afnemen.

Of als je een YouTube kanaal hebt en je deze wilt laten groeien met subscribers, dan is een goede video belangrijk. Maakt je video indruk, dan zal iemand je kanaal onthouden of misschien wel op de subscribe button klikken.

Je kunt zo iemand natuurlijk ook een duwtje in de rug geven, door aan het eind van de video met een call to action de kijker aan te sporen om gelijk een bepaalde actie uit te voeren.

Wil je meer subscribers? Dan is het slim om daar aan het eind over te beginnen. Dat kan met een clickable button of door in de video gewoon iets te zeggen als 'klik op de subscribe button hieronder' .

Wil je meer producten of diensten verkopen? Laat de kijker dan bijvoorbeeld doorklikken naar je website of landingspagina.

9. Ondertiteling als standaard

Ga er niet vanuit dat iemand jouw video met het geluid aan bekijkt. Is het geluid van je film belangrijk omdat er bijvoorbeeld in gesproken wordt? Dan is ondertiteling eigenlijk wel een must have. Veel mensen hebben het geluid van hun computer of telefoon uitstaan. Bijvoorbeeld in bed, op het werk of in de trein. En als ze jouw video daardoor niet kunnen volgen, klikken ze weg. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

10. Laat de kracht van film voor je werken

De kracht van film of video is dat je met mooie beelden iets kunt laten zien.

Het is hartstikke verleidelijk om met tekst in beeld, gesproken dialoog, animaties of een voice-over allemaal dingen uit te willen leggen in je video. Voor sommige films zal tekst ook nodig zijn. Denk aan een (bedrijfs)vlog.

Maar videocontent is juist een hele sterke vorm van storytelling als je mooie opgenomen beelden voor je laat spreken.

Dus kijk of je aan de hand van een video met mooi camerawerk, cinematografie, muziek en een visueel sterk verhaal dezelfde boodschap kunt overbrengen als met tekst. De impact zal groter zijn.

Outtakes uit dit artikel

✔ Je doelgroep zit op meerdere social kanalen. Optimaliseer je video voor ieder kanaal.

✔ Trek gelijk de aandacht van je publiek via een teasend openingsbeeld.

✔ Maak je een serie video's? Gebruik dan branded video vormgeving. Dit zorgt voor herkenning.

✔ Maak in een videocontentserie gebruik van een format met vaste rubrieken. Mensen houden van herhaling.

✔ Houd je video zo kort mogelijk voor social. Tussen 30 seconden en 2 minuten.

✔ Laat mooie cinematografische storytelling beelden zien. Je doelgroep zal dit waarderen.

✔ Gebruik professioneel geluid, een social video met slecht geluid is een echte afknapper.

✔ Voeg altijd een call to action toe aan het eind van je video voor een hogere conversieratio.

✔ Wanneer er veel dialoog in je video voorkomt, voeg dan altijd ondertiteling toe.

✔ Probeer niet te veel informatie te delen, maar laat ook juist de kracht van film voor je werken: mooie beelden verwerkt in een creatieve montage.

Met deze 10 tips gaat je video scoren

Met deze 10 tips kun je jouw social media videocontent naar een hoog niveau tillen en een groot publiek bereiken. Je bent hiermee verzekerd van een professionele uitstraling.

Ben je enthousiast over het toepassen van deze tips, maar weet je niet hoe te beginnen? Je kunt dit zoals ik al in het artikel aangaf ook uitbesteden aan een videoproductiebedrijf.

Pro Motion Film heeft veel ervaring met het maken van branded video content voor social media en helpt je hier graag bij. Klik op de button hieronder voor meer informatie!

Social media film laten maken

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Videoproductie. Het eerlijke verhaal.

Meer weten over de mogelijkheden?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Missie

Cases

Locaties

Tarieven

Kennisbank

Branches

FAQ

Offerte aanvragen

Afspraak inplannen

Diensten

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Instructiefilm

Interview

Wervingsvideo

Testimonial video

Aftermovie

Videocampagne

Videocontent

Videomarketing​​​​​​

Locaties

Amsterdam

Den Haag

Hilversum

Rotterdam

Utrecht

De rest van Nederland

Professional inhuren?

Cameraman

Video editor

Videograaf

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92