Vloggen is echt iets van de 21e eeuw. Begin 21e eeuw was bloggen razend populair. Nog altijd doen blogs het ontzettend goed, maar het is duidelijk dat vlogs de volgende stap zijn in de evolutie van online content. Video marketing is dé manier om klanten, potentiële klanten en bezoekers op laagdrempelige wijze te bereiken. Video is overzichtelijk, helder en spreekt tot de verbeelding. Mensen zijn visueel ingestelde wezens: ze verwerken beelden makkelijker dan tekst. Dankzij het vernuft van mobiele telefoons is het veel makkelijker geworden video te delen.
Inhoudsopgave

Vloggen populair bij bedrijven
Vloggen wordt ook steeds populairder bij bedrijven. Lees het verhaal van Lieke, oprichtster van LEF Media er maar eens op na. Ze was pas 24 en het bedrijf dat ze had opgericht was al booming. Lieke specialiseert zich in het maken van vlogs voor de zakelijke markt. Aan de lopende band werd ze benaderd door bedrijven die de toegevoegde waarde van vlogs wel zagen.
De 8 voordelen van zakelijk vloggen
Zakelijk vloggen heeft tal van voordelen. Die vlog voordelen zullen we hier uitgebreid voor je benoemen.
1. Vlogs zijn ontzettend persoonlijk
Wat is er persoonlijk aan tekst? Tenzij je er een echte Shakespeare of Charlotte Brontë op los laat, niet zoveel helaas. Beeld is bijna altijd persoonlijk. Dat moet ook wel als je zelf voor de camera plaatsneemt. Dankzij video kunnen kijkers de man of vrouw achter het bedrijf leren kennen. Of krijgen ze te zien hoe het er op de werkvloer aan toegaat. Het is waar dat tekst veel meer tot de verbeelding spreekt, maar die verbeelding komt vooral in romans en gedichten tot zijn recht. Voor bedrijven is suggestief zijn geen optie, het gaat om "recht voor z'n raap".
2. Online vindbaarheid vergroten
Eén ding is onweerlegbaar waar: met video ben je beter vindbaar in zoekmachines. YouTube is de tweede grootste zoekmachine van het internet. Hier is alles video. Maar wist je ook dat YouTube onderdeel uitmaakt van Google - de nummer één zoekmachine ter wereld? De twee delen een aantal algoritmen. Het is een feit dat je met een combinatie van tekst en video een hogere ranking krijgt in de zoekresultaten van Google dan wanneer je alleen tekst gebruikt.
3. Wees de eerste in je vakgebied
Recreatief vloggen is al langer populair, maar vloggen als bedrijf? Dat is redelijk nieuw. De kans is aanzienlijk dat je concurrenten hier nog niet mee zijn begonnen. Even zoeken op het internet en je hebt het antwoord op je vraag. Wees de eerste in je vakgebied die ermee begint en je hebt de kijkers voor het oprapen. Pak het gelijk professioneel aan. Dat betekent niet dat je gelijk superlange en complexe video's hoeft te maken. Hou het zakelijk en to-the-point.

4. Verrijk je website
Met vlogs kun je je website ontzettend verrijken. Niet alleen zijn ze goed voor je online vindbaarheid, je biedt bezoekers ook nog eens waardevolle content. Combineer je video met tekst, dan kun je een onderwerp langs alle kanten belichten en geef je kijkers keuzevrijheid.
5. De aandacht vasthouden
De aandachtspanne van online bezoekers is kort. Vaak té kort. Maar ja, wat doe je eraan? Op het internet geldt dat de klant of bezoeker koning is. Je moet inspelen op de behoeften van de 21e eeuwse mens. Hoe doe je dat? Door korte, bondige en dynamische video's te maken.
6. Direct feedback krijgen
Het fijne van video's is dat ze direct tot feedback uitnodigen, zeker als je kijkers de kans geeft antwoorden te formuleren in de "comments sectie". Likes op de video werken natuurlijk ook. Aan de hand van de feedback kom je te weten wat je goed hebt gedaan en wat niet. Doordat je doelgroep kan en mag reageren, voelen zij zich meer verbonden met jou en je bedrijf.
7. Video is relatief snel te maken
Het fijne van vlogs is dat ze een relatief makkelijk te produceren video zijn. Je hoeft geen ingewikkelde shots te schieten en het bewerken hiervan hoeft ook niet moeilijk te zijn. Met het nabewerken ben je gemiddeld een uurtje bezig voor vijf minuten film. Dat is betrekkelijk weinig, zeker gezien het feit dat je met een video 24/7 een onbeperkt aantal mensen kunt bereiken.
8. Een abonneebestand opbouwen
Abonneren op een kanaal is gemakkelijk en gratis bij YouTube en sociale media. Je kunt relatief eenvoudig kijkers aan je binden die je steeds weer met je merk en acties in aanraking kunt brengen.
Vlogs: verrassend goedkoop
Zoals gezegd zijn vlogs verrassend goedkoop - wellicht zelfs de goedkoopste manier van videomarketing. Vlogs zitten relatief eenvoudig in elkaar: je hebt geen professioneel camera- of montagepersoneel nodig om ze in elkaar te flansen en je bent er relatief weinig tijd voor kwijt. Ook in de zin dat tijd geld is, zijn vlogs goedkoop. Dat, terwijl ze toch super effectief blijken.
Bijna onbeperkt aantal vlogonderwerpen
Waarover kun je vloggen? Over bijna alles eigenlijk:
- Bedrijfsnieuws
Eén van de meest gebruikte vlogformats van bedrijven zijn vlogs waarin bedrijfsnieuws wordt gedeeld. Je kunt hierin vertellen over de nieuwste ontwikkelingen of wellicht een nieuw evenement of een actie. Breng je binnenkort een nieuw product op de markt? Vertel erover.

- Vraag en antwoord
In nauw contact blijven met je achterban? Dat doe je aan de hand van de vraag en antwoord vlogs. Hierin ga je persoonlijk in op vragen die abonnees je stellen en geef je antwoorden. Een betere manier van klantbinding zul je eigenlijk niet tegenkomen. Kijkers nemen je dit in dank af.
- Kijkje achter de schermen
Je kunt vlogs ook inzetten om te laten zien hoe je te werk gaat: hoe kom je nu eigenlijk tot al die fantastische producten of diensten? Laat dit zien in een vlog. Laat zien wat er zoal op een werkdag gebeurt. In een montage laat je natuurlijk alleen de hoogtepunten zien, niet het eten van je bammetjes tijdens de lunch of het typen van een lange tekst achter de computer.
- Klantcases
Een erg succesvolle manier van vloggen is aan de hand van klantcases, ook wel testimonial video genoemd. Interview klanten en laat zien hoe zij de samenwerking ervaren. Dit werkt als je een klant in de eigen woorden laat vertellen.
- Of kies voor expertinterviews
Laten zien dat je verstand van zaken hebt en andere mensen kent die verstand van zaken hebben, doe je aan de hand van expertinterviews. Hiermee geef je ook verdiepende content voor je website.

Zakelijk vloggen: in conclusie
Als het op zakelijk vloggen aankomt, kun je heel wat kanten op. In dit artikel hebben we je van verdiepende content en tips voorzien. Zelf aan de slag gaan met vloggen? Wat houdt je tegen!
In onze complete e-book bundle vind je allerlei handige tips en oefeningen om je videovaardigheden te verbeteren en professionele bedrijfsvlogs op te nemen.
Over de auteur
Online videostrateeg Niels de Groot is met meer dan 14 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videocontentbureau Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.