Waarom vloggen als bedrijf?

Vloggen is echt iets van de 21e eeuw. Begin 21e eeuw was bloggen razend populair. Nog altijd doen blogs het ontzettend goed, maar het is duidelijk dat vlogs de volgende stap zijn in de evolutie van online content. Video marketing is dé manier om klanten, potentiële klanten en bezoekers op laagdrempelige wijze te bereiken. Video is overzichtelijk, helder en spreekt tot de verbeelding. Mensen zijn visueel ingestelde wezens: ze verwerken beelden makkelijker dan tekst. Dankzij het vernuft van mobiele telefoons is het veel makkelijker geworden video te delen.

Inhoudsopgave

Vloggen is hip

Vloggen populair bij bedrijven

Vloggen wordt ook steeds populairder bij bedrijven. Lees het verhaal van Lieke, oprichtster van LEF Media er maar eens op na. Ze was pas 24 en het bedrijf dat ze had opgericht was al booming. Lieke specialiseert zich in het maken van vlogs voor de zakelijke markt. Aan de lopende band werd ze benaderd door bedrijven die de toegevoegde waarde van vlogs wel zagen.

De 8 voordelen van zakelijk vloggen

Zakelijk vloggen heeft tal van voordelen. Die vlog voordelen zullen we hier uitgebreid voor je benoemen.

1. Vlogs zijn ontzettend persoonlijk

Wat is er persoonlijk aan tekst? Tenzij je er een echte Shakespeare of Charlotte Brontë op los laat, niet zoveel helaas. Beeld is bijna altijd persoonlijk. Dat moet ook wel als je zelf voor de camera plaatsneemt. Dankzij video kunnen kijkers de man of vrouw achter het bedrijf leren kennen. Of krijgen ze te zien hoe het er op de werkvloer aan toegaat. Het is waar dat tekst veel meer tot de verbeelding spreekt, maar die verbeelding komt vooral in romans en gedichten tot zijn recht. Voor bedrijven is suggestief zijn geen optie, het gaat om "recht voor z'n raap".

2. Online vindbaarheid vergroten

Eén ding is onweerlegbaar waar: met video ben je beter vindbaar in zoekmachines. YouTube is de tweede grootste zoekmachine van het internet. Hier is alles video. Maar wist je ook dat YouTube onderdeel uitmaakt van Google - de nummer één zoekmachine ter wereld? De twee delen een aantal algoritmen. Het is een feit dat je met een combinatie van tekst en video een hogere ranking krijgt in de zoekresultaten van Google dan wanneer je alleen tekst gebruikt.

3. Wees de eerste in je vakgebied

Recreatief vloggen is al langer populair, maar vloggen als bedrijf? Dat is redelijk nieuw. De kans is aanzienlijk dat je concurrenten hier nog niet mee zijn begonnen. Even zoeken op het internet en je hebt het antwoord op je vraag. Wees de eerste in je vakgebied die ermee begint en je hebt de kijkers voor het oprapen. Pak het gelijk professioneel aan. Dat betekent niet dat je gelijk superlange en complexe video's hoeft te maken. Hou het zakelijk en to-the-point.

Recreatief vloggen is al langer populair

4. Verrijk je website

Met vlogs kun je je website ontzettend verrijken. Niet alleen zijn ze goed voor je online vindbaarheid, je biedt bezoekers ook nog eens waardevolle content. Combineer je video met tekst, dan kun je een onderwerp langs alle kanten belichten en geef je kijkers keuzevrijheid.

5. De aandacht vasthouden

De aandachtspanne van online bezoekers is kort. Vaak té kort. Maar ja, wat doe je eraan? Op het internet geldt dat de klant of bezoeker koning is. Je moet inspelen op de behoeften van de 21e eeuwse mens. Hoe doe je dat? Door korte, bondige en dynamische video's te maken.

6. Direct feedback krijgen

Het fijne van video's is dat ze direct tot feedback uitnodigen, zeker als je kijkers de kans geeft antwoorden te formuleren in de "comments sectie". Likes op de video werken natuurlijk ook. Aan de hand van de feedback kom je te weten wat je goed hebt gedaan en wat niet. Doordat je doelgroep kan en mag reageren, voelen zij zich meer verbonden met jou en je bedrijf.

7. Video is relatief snel te maken

Het fijne van vlogs is dat ze een relatief makkelijk te produceren video zijn. Je hoeft geen ingewikkelde shots te schieten en het bewerken hiervan hoeft ook niet moeilijk te zijn. Met het nabewerken ben je gemiddeld een uurtje bezig voor vijf minuten film. Dat is betrekkelijk weinig, zeker gezien het feit dat je met een video 24/7 een onbeperkt aantal mensen kunt bereiken.

8. Een abonneebestand opbouwen

Abonneren op een kanaal is gemakkelijk en gratis bij YouTube en sociale media. Je kunt relatief eenvoudig kijkers aan je binden die je steeds weer met je merk en acties in aanraking kunt brengen.

Vlogs: verrassend goedkoop

Zoals gezegd zijn vlogs verrassend goedkoop - wellicht zelfs de goedkoopste manier van videomarketing. Vlogs zitten relatief eenvoudig in elkaar: je hebt geen professioneel camera- of montagepersoneel nodig om ze in elkaar te flansen en je bent er relatief weinig tijd voor kwijt. Ook in de zin dat tijd geld is, zijn vlogs goedkoop. Dat, terwijl ze toch super effectief blijken.

Bijna onbeperkt aantal vlogonderwerpen

Waarover kun je vloggen? Over bijna alles eigenlijk:

  • Bedrijfsnieuws

Eén van de meest gebruikte vlogformats van bedrijven zijn vlogs waarin bedrijfsnieuws wordt gedeeld. Je kunt hierin vertellen over de nieuwste ontwikkelingen of wellicht een nieuw evenement of een actie. Breng je binnenkort een nieuw product op de markt? Vertel erover.

Bedrijfsnieuws vlog
  • Vraag en antwoord

In nauw contact blijven met je achterban? Dat doe je aan de hand van de vraag en antwoord vlogs. Hierin ga je persoonlijk in op vragen die abonnees je stellen en geef je antwoorden. Een betere manier van klantbinding zul je eigenlijk niet tegenkomen. Kijkers nemen je dit in dank af.

  • Kijkje achter de schermen

Je kunt vlogs ook inzetten om te laten zien hoe je te werk gaat: hoe kom je nu eigenlijk tot al die fantastische producten of diensten? Laat dit zien in een vlog. Laat zien wat er zoal op een werkdag gebeurt. In een montage laat je natuurlijk alleen de hoogtepunten zien, niet het eten van je bammetjes tijdens de lunch of het typen van een lange tekst achter de computer.

  • Klantcases

Een erg succesvolle manier van vloggen is aan de hand van klantcases, ook wel testimonial video genoemd. Interview klanten en laat zien hoe zij de samenwerking ervaren. Dit werkt als je een klant in de eigen woorden laat vertellen.

  • Of kies voor expertinterviews

Laten zien dat je verstand van zaken hebt en andere mensen kent die verstand van zaken hebben, doe je aan de hand van expertinterviews. Hiermee geef je ook verdiepende content voor je website.

Expert interview

Zakelijk vloggen: in conclusie

Als het op zakelijk vloggen aankomt, kun je heel wat kanten op. In dit artikel hebben we je van verdiepende content en tips voorzien. Zelf aan de slag gaan met vloggen? Wat houdt je tegen!

In onze e-book cursus Filmen met je smartphone vind je allerlei handige tips en oefeningen om professionele bedrijfsvlogs op te nemen:

  • Cursus filmen met je smartphone

    Cursus Filmen Met Je Smartphone

    In de cursus filmen met je smartphone (e-book) ontdek je hoe je supersnel de beste video’s maakt. Dit e-book is te bestellen met de PMF Complete Bundle.

    36,- 17,99 -50%

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

De videogroeiformule

Ontdek in deze whitepaper de 10 stappen naar succesvolle videocampagnes

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92