Welke content kun je maken voor je bedrijf?

Content is al het materiaal bestaande uit tekst en/of afbeeldingen en video's die op (online) platforms wordt geplaatst. Heb je het over online content, dan heb je het over websiteteksten, blog posts, berichten op sociale media en meer. Alles wat op het internet staat, is content. Die content wordt overzichtelijk voor je neergezet dankzij de lay-out systemen op websites, sociale media platforms en zoekmachines.

Ook dit artikel over content is een op zichzelf staand stuk content. Wil je je naamsbekendheid vergroten op het internet? Dan moet je als ondernemer of bedrijf content gaan verspreiden en op verschillende manieren delen.

In alle vormen en smaken

Content zijn net snoepjes: je hebt duizend verschillende vormen en smaken, van kauwgom tot lolly's, suikerhartjes tot dropjes. Je kunt die snoepjes ook op duizend-en-één locaties kopen: in de supermarkt, bij de drogist, op de kermis, bij de bioscoop, bij een automaat. Content werkt net zo: je hebt heel veel verschillende contentvormen (snoepjes), van heel veel verschillende auteurs (merken). Elk merk produceert zijn eigen snoepjes. Maar het dropje van het ene merk smaakt weer niet iets anders als het dropje van het andere merk. Alle content is uniek. Bovendien wordt content op verschillende plekken aangeboden en gevonden: via eigen websites, via sociale mediaplatforms, via reclames bij derde partijen en via zoekmachines.

Wat bereik je met content?

Content gebruik je om door mensen op het internet gevonden te worden. Iedereen die het internet opent is naar iets op zoek, of het nu is om iets specifieks te weten te komen, of juist om vermaakt te worden. Het internet is een kennisbank en entertainmentplatform ineen. Het wordt dagelijks gebruikt: door alle lagen van de samenleving en bijna alle leeftijden, zowel thuis als op het werk of voor studie. Kortom: de mogelijkheden van het wereldwijde web zijn onbegrensd. Ben je vandaag de dag ondernemer? Dan kun je eigenlijk al niet meer overleven zonder eigen website. Het internet is mogelijk om mensen te bereiken en iets van ze gedaan te krijgen. Dat 'iets' zorgt ervoor dat jij als ondernemer en/of influencer kunt bestaan.

Humoristische content

Content hoeft niet altijd serieus te zijn. Het internet staat boordevol grappige content die tot doel heeft mensen te vermaken en aansluiten bij ontspanning. Op televisie heb je comedians en leuke tekenfilms, op het internet vind je die ook: op platforms als YouTube en Vimeo. Verder vind je op het internet unieke humoristische content als "memes". Waar sommige content vooral humoristisch is, is andere content weer bedoeld om tot de verbeelding te spreken. Zo staan (sociale) websites en sociale media vol met de werken van aspirerende kunstenaars.

Informerende content

Het internet is ook bedoeld om dingen te leren (al heeft het natuurlijk de reputatie niet altijd even betrouwbaar te zijn). Kranten en nieuwsplatforms zijn ook op het internet actief en geven je het laatste nieuws. Op encyclopedieën als Wikipedia en Brittanica vind je uitgebreide informatie over begrippen, mensen, dieren - noem maar op. Bovendien zijn er op het internet uitgebreide informerende blogs en zelfs gratis cursussen en opleidingen te vinden.

Inhoudsopgave

Welke content gebruik je als bedrijf?

De mogelijkheden voor het schrijven en plaatsen van content zijn enorm. Uiteindelijk ben jij degene die met de spreekwoordelijke scepter zwaait en bepaalt wat er wel of niet geplaatst gaat worden. Per contentvorm verschilt het waar de content het beste tot zijn recht komt: of dit nu is op de landingspagina's van je eigen website, of websites van derden, in mail of sociale media.

1. Een "Over Ons" verhaal

Het Over Ons of totstandkomingsverhaal mag op geen enkele website ontbreken. Deze pagina geeft een beeld van de bedenkers achter de organisatie of het platform, laat zien waar deze voor staan en wat ze proberen te bereiken. Een website zonder gezicht is letterlijk geen gezicht.

2. Persoonlijke blogs

Blogs zijn informerende artikelen met een persoonlijk tintje. Ze geven een beter beeld van de personen in de organisatie, maar ook antwoord op praktische vragen. Blogs komen het beste tot hun recht op de eigen website, maar ook in de vorm van gastblogs bij websites van derden.

3. De biografie

Je kunt zowel de biografie van een persoon - een auteur, specialist, of de oprichter van het bedrijf - online zetten, als de 'biografie' van het bedrijf zelf. Je bedrijf leidt een eigen leven en ondergaat door de jaren heen veel veranderingen. Zo'n biografie is leuk om aan te geven vanwaar je bent gekomen, is interessant en helpt je onderneming en merk persoonlijker te maken.

4. Interviews en klant testimonials

Interviews hou je met bekende personen en/of specialisten. Zij delen hun mening en geven je een beter beeld van wat er speelt. Een klant testimonial is bedoeld om jouw bedrijf aan te prijzen. Je interviewt een klant die positieve feedback geeft om je eigen geloofwaardigheid te vergroten.

Je kunt deze testimonials delen in de vorm van een blogartikel, maar denk bijvoorbeeld ook aan een video. Voorbeeld van een testimonial in de vorm van een video:

5. Je prestaties in beeld

Eén van de beste manieren om je deskundigheid aan te tonen, is door kort en bondig je eigen prestaties in beeld te brengen. Die prestaties kunnen van alles zijn: van het behalen van bepaalde mijlpalen, het krijgen van een onderscheiding, tot concrete cijfertjes "zus en zoveel leden".

6. Interviews en verwijzingen naar partners

De beste manier om jezelf in de picture te spelen, is door onderdeel uit te maken van een partnernetwerk en de netwerken van je partners in te zetten. Partners zijn niet je directe concurrenten: ze voeren andere werkzaamheden uit dan jij, maar wel werkzaamheden die naadloos bij de jouwe aansluiten, bijvoorbeeld: een grote visleverancier en een bekend restaurant.

7. Een blik achter de schermen

Veel ondernemingen vinden het ook leuk om een blik achter de schermen te geven. Ze laten bijvoorbeeld zien hoe een dagje op de werkvloer eruitziet, wat er in de productieruimte gebeurt en wie er allemaal op kantoor werken. De belangrijkste gezichten worden in beeld gebracht.

8. Vraag- en antwoord pagina's

Veel online aanbieders, webshops en abonnementsdiensten hebben een uitgebreide vraag- en antwoord sectie op hun website, waar in de vorm van korte stukjes tekst of video's uitleg wordt gegeven op vragen die klanten of geïnteresseerden kunnen hebben of problemen waar ze tegenaanlopen. Gebruikerstips liggen in het verlengde van zijn vraag- en antwoord sectie.

9. Waarom foto's gebruiken

Beeld spreekt letterlijk "tot de verbeelding". Je gebruikt ze op de Homepage om de aandacht te trekken, maar ook op productpagina's om producten in beeld te brengen; op "Over Ons" pagina's om de oprichters en belangrijkste medewerkers te laten zien, maar ook op blogs en sociale media. Ook profielen op Google en LinkedIn zijn niet compleet zonder goede reeks foto's.

10. De kracht van video's

Videocontent is ideaal voor op YouTube en sociale media. Je gebruikt video's om producten of diensten toe te lichten, een blik achter de schermen te geven of voor de uitleg van dienst of product. In een video testimonial breng je een klant in beeld die een goed woordje voor je doet. In de regel werkt een video testimonial nog beter dan een geschreven testimonial plaatsen.

11. De charme van afbeeldingen

Afbeeldingen lijken op foto's, maar kunnen in tegenstelling tot foto's ook geheel met de computer zijn gemaakt, of zelfs met de hand getekend zijn. Afbeeldingen kun je net als foto's op 101 manieren toepassen, bijvoorbeeld voor het maken van reclames via banners op de websites van derde personen of via sociale posts op sociale platforms, met name Instagram.

12. De werking van Rich media banners

Een rich media-advertentie is een advertentie met een bestandsformaat met meer dan 200 Kb, kan een video bevatten, evenals meerdere links. Bovendien zijn verschillende elementen met deze Rich media banners afzonderlijk meetbaar. Deze banners bevatten bovendien extra features als polls en galerijen. Deze vorm van advertentie is veel meer uitdagend en interactief.

13. Het nut van infographics

Een infographic is een informatieve illustratie in de vorm van een grafiek of tabel. Deze speciale afbeeldingen bestaan uit een combinatie van beeld en tekst en worden veelal gebruikt op Twitter en LinkedIn. Niet alleen grijpen infographics beter de aandacht dan een droog stuk tekst, ze weten dezelfde informatie ook nog eens in een fractie van seconde over te brengen.

14. De vele mogelijkheden van Gifjes

Gifjes zijn bewegende beelden die in een "loop" worden afgespeeld. Dat betekent dat het beeld steeds rondgaat. Ze beginnen en eindigen op hetzelfde punt, waardoor je steeds hetzelfde ziet. Gifjes zijn een stuk interessanter dan stilstaande afbeeldingen en trekken het oog. Gifs werken het beste op sociale mediakanalen waar zulke content massaal voorbijkomt.

15. De charme van podcasts en podcast platforms

Het oor wil ook wat, zeggen ze weleens. Hier komen podcasts de hoek omkijken. Eén van de belangrijkste podcast platforms is Spotify. Dankzij je podcast ontdek en bereik je een unieke doelgroep: luisteraars. Sommige mensen vinden het fijner een blog te lezen, maar het grote voordeel van een podcast is dat je deze ook kunt beluisteren terwijl je iets anders aan het doen bent. Met een eigen podcast waarin je specialisten uitnodigt, laat je ook zien bovenop de materie te zitten en zelf een naam bent om in jouw vakgebied rekening mee te houden.

16. E-mails zijn stikhandig

E-mails zet je in voor e-mailmarketing en remarketing. E-mails kun je automatiseren: je hoeft dan niet zelf bezig te zijn met het beantwoorden van mails of dit je werknemers te laten doen. Je laat het een machine doen en houdt je handen vrij voor je kerntaken. Remarketing houdt in dat je klanten in je bestand opnieuw bereikt en ze voor langere periode aan je bindt.

Zo stel je de leukste mailtjes op

Tip: de hierboven geschreven contentvormen kun je eenvoudig recyclen en geschikt maken om in e-mailmarketing toe te passen. De beste, meest inspirerende mailtjes stel je samen aan de hand van links naar artikelen, blogs, interviews. Maak het dynamisch door video toe te voegen.

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Videoproductie. Het eerlijke verhaal.

Meer weten over de mogelijkheden?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Missie

Cases

Locaties

Tarieven

Kennisbank

Branches

FAQ

Offerte aanvragen

Afspraak inplannen

Diensten

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Instructiefilm

Interview

Wervingsvideo

Testimonial video

Aftermovie

Videocampagne

Videocontent

Videomarketing​​​​​​

Locaties

Amsterdam

Den Haag

Hilversum

Rotterdam

Utrecht

De rest van Nederland

Professional inhuren?

Cameraman

Video editor

Videograaf

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92