E-mailmarketing is een directe marketing vorm, waarbij e-mail wordt ingezet om bepaalde commerciële of wervende boodschappen naar je doelgroep te versturen.
E-mail marketing houdt in feite elke mail in die naar een huidige of potentiële klant wordt verstuurd, met als doel de onderlinge relatie te verbeteren, klantloyaliteit in de kaart te spelen, of herhaal aankopen te stimuleren. E-mail marketing heeft tot doel nieuwe klanten aan te trekken en oude klanten te overtuigen nogmaals een aankoop bij jou te doen. E-mail marketing is één van de oudste vormen van marketing die op het internet wordt toegepast en is geschikt voor elk bedrijf.
De e-mailadressen die worden gebruikt zijn vaak verzameld bijvoorbeeld door internet gebruikers de optie te geven zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Je bouwt een bestand op met e-mailadressen van mensen die al interesse hebben getoond in jouw dienst of product en gebruikt deze om ze op de hoogte te houden van wat er gebeurt binnen je bedrijf.
E-mailmarketing is een nuttige marketingstrategie om de relatie met klanten te verbeteren, om nieuwe klanten te werven of oude klanten te overtuigen. Het voordeel is dat deze mensen zelf besloten hebben hun e-mailadres bij je achter te laten. Met bepaalde e-mailsoftware kun je vervolgens het succes van je communicatie testen.
De kracht van e-mailmarketing
Als bedrijf of onderneming bouw je na verloop van tijd een e-maildatabase op van al je huidige en voormalige klanten. Deze database kun je inzetten om geautomatiseerde berichten te versturen. E-mailmarketing dient te bestaan uit dynamische boodschappen die elke unieke bezoeker ontvangt en lekker moet maken voor wat jij als onderneming hebt te bieden. Je dient je boodschap zo goed mogelijk in te spelen op de behoeftes van je klanten. Het doel van e-mailmarketing is zorgen voor conversies: klanten die een gewenste actie ondernemen.
Waarom zou je e-mailmarketing inzetten?
E-mail marketing heeft een aantal duidelijke voordelen. Allereerst zorg je voor een directe en verbeterde verbinding met je doelgroep. Je klantbinding is groot: je zorgt ervoor dat je naam en aanwezigheid in het geheugen van de klant wordt geprent. Een ander voordeel van e-mailmarketing is dat je gepersonaliseerd mails kunt versturen en de content zo relevant mogelijk kunt maken.
Bovendien is het gemakkelijk na te meten of je e-mailmarketing een succes is. Een begrip en cijfer om in de gaten te houden is de ROMS: Return On Mails Sent.
Wanneer zet je e-mailmarketing in?
Eén van de grote voordelen van e-mailmarketing is dat je dit in elke fase van de customer journey kunt inzetten. Hou het See-Think-Do-Care model in je achterhoofd. In de See-fase komt de (potentiële) klant voor het eerst met jouw product of dienst in aanraking. De Think-fase houdt in dat de klant gaat nadenken over wat de meerwaarde van het product of de dienst voor hem of haar is. In de Do-fase gaat de klant daadwerkelijk over tot de aankoop ervan. De Care-fase is de klantbinding fase. In deze fase zorg je ervoor dat je de klant ook na de eerste aankoop aan je blijft binden. Je zorgt ervoor dat je relevant blijft in de beleving van je klant.
E-mail marketing voor B2B
B2B staat voor "Business 2 Business". Dit is marketing gericht van het ene bedrijf op het andere bedrijf. E-mail marketing kun je inzetten voor een hoge ROI: Return of Investment en voor het genereren van nieuwe leads. Klanten die met jou in zee zijn gegaan of zouden kunnen overwegen met jou in zee te gaan, kun je met e-mailmarketing over de streep trekken.
E-mail marketing voor B2C
E-mailmarketing is ook bijzonder effectief voor B2C (Business 2 Customer) marketing: dus van bedrijf naar consument. E-mailmarketing draagt voor een groot gedeelte bij aan klantbehoud. E-mails hebben invloed op de koopbeslissingen van consumenten en voor veel consumenten is e-mail dé ideale methode om te communiceren met bedrijven (in plaats van chat of bellen).
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- Awareness marketing
- B2b marketing
- B2c marketing
- Buyers persona
- Contentmarketing
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Customer journey
- Doelgroep
- Evergreen content
- Influencer marketing
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketing funnel
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- See, Think, Do, Care model
- SEO (Search Engine Optimization)
- USP (Unique Selling Point)