Wat is e-mailmarketing?

Wat is e-mailmarketing

E-mailmarketing is een directe marketing vorm, waarbij e-mail wordt ingezet om bepaalde commerciële of wervende boodschappen naar je doelgroep te versturen.

E-mail marketing houdt in feite elke mail in die naar een huidige of potentiële klant wordt verstuurd, met als doel de onderlinge relatie te verbeteren, klantloyaliteit in de kaart te spelen, of herhaal aankopen te stimuleren. E-mail marketing heeft tot doel nieuwe klanten aan te trekken en oude klanten te overtuigen nogmaals een aankoop bij jou te doen. E-mail marketing is één van de oudste vormen van marketing die op het internet wordt toegepast en is geschikt voor elk bedrijf.

De e-mailadressen die worden gebruikt zijn vaak verzameld bijvoorbeeld door internet gebruikers de optie te geven zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Je bouwt een bestand op met e-mailadressen van mensen die al interesse hebben getoond in jouw dienst of product en gebruikt deze om ze op de hoogte te houden van wat er gebeurt binnen je bedrijf.

E-mailmarketing is een nuttige marketingstrategie om de relatie met klanten te verbeteren, om nieuwe klanten te werven of oude klanten te overtuigen. Het voordeel is dat deze mensen zelf besloten hebben hun e-mailadres bij je achter te laten. Met bepaalde e-mailsoftware kun je vervolgens het succes van je communicatie testen.

De kracht van e-mailmarketing

Als bedrijf of onderneming bouw je na verloop van tijd een e-maildatabase op van al je huidige en voormalige klanten. Deze database kun je inzetten om geautomatiseerde berichten te versturen. E-mailmarketing dient te bestaan uit dynamische boodschappen die elke unieke bezoeker ontvangt en lekker moet maken voor wat jij als onderneming hebt te bieden. Je dient je boodschap zo goed mogelijk in te spelen op de behoeftes van je klanten. Het doel van e-mailmarketing is zorgen voor conversies: klanten die een gewenste actie ondernemen.

Waarom zou je e-mailmarketing inzetten?

E-mail marketing heeft een aantal duidelijke voordelen. Allereerst zorg je voor een directe en verbeterde verbinding met je doelgroep. Je klantbinding is groot: je zorgt ervoor dat je naam en aanwezigheid in het geheugen van de klant wordt geprent. Een ander voordeel van e-mailmarketing is dat je gepersonaliseerd mails kunt versturen en de content zo relevant mogelijk kunt maken.

Bovendien is het gemakkelijk na te meten of je e-mailmarketing een succes is. Een begrip en cijfer om in de gaten te houden is de ROMS: Return On Mails Sent.

Wanneer zet je e-mailmarketing in?

Eén van de grote voordelen van e-mailmarketing is dat je dit in elke fase van de customer journey kunt inzetten. Hou het See-Think-Do-Care model in je achterhoofd. In de See-fase komt de (potentiële) klant voor het eerst met jouw product of dienst in aanraking. De Think-fase houdt in dat de klant gaat nadenken over wat de meerwaarde van het product of de dienst voor hem of haar is. In de Do-fase gaat de klant daadwerkelijk over tot de aankoop ervan. De Care-fase is de klantbinding fase. In deze fase zorg je ervoor dat je de klant ook na de eerste aankoop aan je blijft binden. Je zorgt ervoor dat je relevant blijft in de beleving van je klant.

E-mail marketing voor B2B

B2B staat voor "Business 2 Business". Dit is marketing gericht van het ene bedrijf op het andere bedrijf. E-mail marketing kun je inzetten voor een hoge ROI: Return of Investment en voor het genereren van nieuwe leads. Klanten die met jou in zee zijn gegaan of zouden kunnen overwegen met jou in zee te gaan, kun je met e-mailmarketing over de streep trekken.

E-mail marketing voor B2C

E-mailmarketing is ook bijzonder effectief voor B2C (Business 2 Customer) marketing: dus van bedrijf naar consument. E-mailmarketing draagt voor een groot gedeelte bij aan klantbehoud. E-mails hebben invloed op de koopbeslissingen van consumenten en voor veel consumenten is e-mail dé ideale methode om te communiceren met bedrijven (in plaats van chat of bellen).

Meer gerelateerde begrippen

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Next Level Videomarketing Podcast

Voor bedrijven die willen groeien met video

Welke video's kun je het beste maken? En als je dan een bepaalde video gaat maken, hoe pak je dat dan het beste aan?

Ontdek het in de Next Level Videomarketing podcast:

Kickstart je videoproducties

Zelf goede video's maken? Geef je videoproducties en videomarketing een vliegende start met onze overcomplete e-bookbundel:

Download de 7 masterclasses

Meer dan 500 pagina's vol met hands-on tips en praktische oefeningen

(100% Tevredenheidsgarantie, je hebt dus niets te verliezen)

Complete bundel met 7 onmisbare e-books:

Module 1. Filmen met je smartphone

Module 2. Perfecte video's monteren

Module 3. IJzersterke scripts schrijven

Module 4. Blauwdruk succesvolle videomarketing

Module 5. Onweerstaanbare interviews maken

Module 6. Geld verdienen met YouTube

Module 7. Doelgerichte productvideo's en video-advertenties maken

Claim hier de complete PMF Bundle

En als je ooit wat extra handjes nodig hebt met filmen of hulp met je strategie, weet je ons te vinden.

Maak & lanceer!

Maak en lanceer je eerste bedrijfsvideo in 7 simpele stappen.