YouTube kanaal maken

Met de onstuitbare opkomst van de videoblog cultuur, is het volkomen begrijpelijk dat zoveel kinderen en volwassenen op een zeker moment nadenken over het idee om een ​​YouTube-kanaal te starten. Het is immers een leuke en interactieve hobby met het potentieel om je in een populaire online celebrity te veranderen - met als bijkomend voordeel dat je nieuwe mensen kan ontmoeten en zelfs geld kan verdienen met het videobloggen.

Maar als je een constante toename van volgers wilt krijgen of op zijn minst video's van hoge kwaliteit wilt publiceren die een groot aantal views en likes krijgen, dan zal je meer moeten doen dan alleen video's uploaden op YouTube. Als je nog geen YouTube-kanaal bent begonnen omdat je geen idee hebt hoe je er een succes van moet maken, maak je dan geen zorgen meer. Ook jij kan je dromen om een succesvolle YouTuber te worden waarmaken. Maar om je YouTube-kanaal op de juiste manier een kickstart te geven zijn er wel wat dingen die je moet weten. Twintig om precies te zijn.

Inhoudsopgave

1. Welk type YouTuber ben jij?

Je begint natuurlijk met het bepalen van je eigen identiteit. Want waar maak jij nou eigenlijk video's over en op welke manier? Maak je how-to video's, unboxing video's, doe je interviews, vlog je simpelweg over jouw leven of doe je iets anders? Wat je ook kiest, zorg dat je consistent bent. Dus als jij een beroemde 'unboxer' wilt worden, zorg dat je dan een herkenbare stijl hanteert en upload zoveel mogelijk video's die passen in jouw format.

Unboxing This Season's Hottest Toys Part 1:

2. Kies een visuele stijl

Denk na over jouw publiek, wie zijn dat? Kies een visuele, herkenbare stijl die past bij jou, maar ook bij je publiek. En voer die stijl zoveel mogelijk door. Zo kan je een YouTube kanaal banner ontwerpen en een eigen logo die op jouw kanaal te zien zijn. Voer die stijl ook door op je social media kanalen. Ook in de video's laat je jouw stijl duidelijk terug komen en eventueel kun je jouw video's zelfs watermerken met je eigen logo. Geen grafisch talent en/of weinig budget? Op Fiverr kun je op portemonnee-vriendelijke wijze freelance grafisch talent inhuren.

  • Gratis cursus YouTube

    Cursus Geld Verdienen Met YouTube

    In de het gratis e-book Geld verdienen met YouTube ontdek je hoe je zelf onweerstaanbare YouTube-video’s maakt. Download de startersgids hier.

3. Investeer in (audio)apparatuur

Het is allang niet meer zo dat je een volledig professionele set aan spullen moet hebben om video's van een acceptabele kwaliteit te maken. Sterker nog, met een mobiele telefoon met een beetje camera kom je al een heel eind. Audio kan echter nog wel eens een probleem zijn. Een video van goede kwaliteit met blikkerig of slecht hoorbaar geluid is erg storend. Overweeg daarom om te investeren in een goede losse microfoon, naast je smartphone of camera.

4. Maak een trailer video

Wanneer bezoekers op YouTube op jouw kanaal landen, kunnen ze een trailer video te zien krijgen. Dat kan natuurlijk gewoon de video zijn waar je het meest trots op bent, maar op den duur kan het lonen om een eigen trailer te maken. Daarin laat je jouw potentiële fans zien wat ze van je kunnen verwachten. Je kan jezelf voorstellen en vertellen wat voor video's je maakt, maar laat vooral ook wat boeiende korte fragmenten zien om de kijkers te overtuigen.

5. Ga bewust met SEO om

Goede video's maken is één ding, maar gevonden worden kan nog een hele uitdaging zijn. Besteed daarom vanaf het begin tijd en aandacht aan de vindbaarheid van je video's:

  • Voer zoekwoorden onderzoek uit alvorens je begint te filmen: met welke woorden zoeken mensen naar het onderwerp waarover jij een video zou willen maken. Dat kan je bijvoorbeeld zien aan de suggesties in de zoekbalk van YouTube. Of anderzijds de freemium applicatie Keywordtool.io heeft een aparte sectie voor specifiek YouTube zoektermen. Gebruik vervolgens de meest belangrijke zoekterm in de bestandsnaam en titel van de video.
  • Benut de 1.000 beschikbare karakters van de video omschrijving optimaal
  • Tag de video met relevante keywords
  • Categoriseer de video zodat YouTube weet waar het over gaat

Zoals je ziet is SEO voor video's in de basis geen hogere wiskunde. Er komt geen code, canonical tags, structured data en andere complexe technische kwesties aan te pas. Het is met name een kwestie van bewustzijn bij het invullen van bepaalde instellingen zoals de bestandsnaam en de beschrijving. Net die handigheidjes waardoor je meer uit je video content haalt. Daarbij kan enig zoekwoorden onderzoek voorkomen dat je onnodig tijd verspilt aan thema's waar weinig interesse in is. Jezelf inlezen en eigen maken van de basisprincipes van SEO kost op voorhand wat tijd, maar zal je op den duur dubbel en dwars terugbetaald krijgen.

6. Connect met kijkers en bouw je netwerk uit via socials

Beginnen de eerste mensen te reageren op je video's? Mooi! Zorg dat je direct de interactie aan gaat. Reageer zoveel mogelijk op je kijkers en begin een netwerk op te bouwen. Staat er ook wel eens wat negatiefs tussen? Doe er je voordeel mee als het kan, of negeer het. Helaas kun je negatieve reacties nooit helemaal uitsluiten. Gebruik daarnaast andere social kanalen, zoals Instagram of Twitter, om jouw fans te wijzen op de nieuwste video.

Pro tip (van YouTube SEO expert Paul Andre de Vera): bouw in de luwte engagement op met je video, alvorens je de video laat opnemen in de YouTube zoekresultaten. Bijv. door middel van Facebook Ads kun je al wat gericht verkeer zenden naar de video. Wanneer je eenmaal enige interactie op gang gebracht hebt, en je de video voordraagt ter opname in de zoekresultaten van YouTube, is er al engagement, gemeten in gebruikerssignalen zoals duimpjes omhoog, commentaren, enzovoort. Met andere woorden, het ziet er al levendig en gezellig uit. Vergelijk het met restaurants en nachtclubs in de fysieke wereld. Als er al een wachtrij staat voor de ingang, dan is dat doorgaans een goed teken. Dit zorgt ervoor dat de eerste bezoekers vanuit de organische YouTube resultaten de video meer kans geven. Wat dan weer positief zal uitwerken op andere gebruikerssignalen zoals de statistiek hoe lang men blijft kijken.

How To Boost Video Views With Next-Level SEO Strategies):

7. Maak een goede contentplanning en upload regelmatig nieuwe video's

Om je publiek geboeid te houden moet je regelmatig video's blijven uploaden. Hoe vaak dat dan precies nodig is, is niet te zeggen, maar hou als vuistregel tenminste eens per week aan. Je moet ook vooruit plannen en een content kalender gereed hebben. Dit zorgt ervoor dat je regelmatig video's blijft plaatsen en dat je niet plotseling zonder ideeën komt te zitten.

8. Zorg voor een lange video en kijktijd

Waar TikTok bol staat van korte video's, loont het op YouTube juist om langere video's te maken. Langere video's doen het simpelweg beter dan korte video's (bron - kopje 'create long video's). Kwaliteit is echter belangrijker dan de duur: zorg er dus vooral voor dat je kijkers de video ook zo lang mogelijk blijven kijken. Een lange video die helemaal wordt uitgekeken is het meest waard. Want hoe langer kijkers naar jouw video kijken, hoe meer YouTube dat zal belonen. Je kan kijkers tot het eind boeien door simpelweg een kwalitatieve video te maken, maar natuurlijk ook door handige teasers in te bouwen zoals "aan het eind van de video maken we de winnaar bekend".

9. Maak en promoot playlists

Als je video is afgelopen bestaat de kans dat kijkers YouTube verlaten. Maar door zelf een playlist te maken, kun je kijkers langer boeien. Het is een gemakkelijke en beproefde manier om de sessietijd te verhogen. En YouTube beloont sessietijd (bron - stap 5). Het loont dan ook om playlists samen te stellen. Denk aan "Leuke video's voor kerst" of "Mijn tien best bekeken video's van 2021", waarin je een aantal bestaande video's samenvoegt in een langere playlist.

Voorbeeld:

Voorbeeld YouTube afspeellijst
Afspeellijsten maken

10. Maak thumbnails die van het scherm afspatten

Natuurlijk, je zou gewoon de standaard thumbnail kunnen gebruiken, maar het gebruik van een goed opgemaakte thumbnail kan het aantal klikken flink verhogen. Maar liefst 90% van de best presterende video's op YouTube heeft namelijk custom thumbnails (bron - stap 4). Gebruik in de thumbnail duidelijk onderscheidende kleuren en een plaatje of shot dat verleidt tot doorklikken.

Thumbnail van video
Voorbeeld van goede thumbnail
  • Gratis cursus YouTube

    Cursus Geld Verdienen Met YouTube

    In de het gratis e-book Geld verdienen met YouTube ontdek je hoe je zelf onweerstaanbare YouTube-video’s maakt. Download de startersgids hier.

11. Gebruik cards en endscreens

Cards en endscreens kan je aan je video's toevoegen zodra ze volledig zijn geüpload naar je kanaal. Ze stellen je in staat om naar andere video's te verwijzen, een poll op te zetten of om naar andere websites te linken. Cards zijn de kleine, rechthoekige pop-ups die rechtsboven in je video verschijnen. Een endscreen verlengt je video met 5 tot 20 seconden en stelt je in staat om een andere video te promoten, om door te linken naar een andere website of om kijkers op te roepen om zich te abonneren op jouw kanaal.

12. Maak een pakkende titel en beschrijving

Clickbait is een no-go, maar maak wel een titel die kijkers op een oprechte manier verleidt om te klikken op jouw video. Een goede titel daagt uit, is enigszins spannend en goed beschrijvend wat er in de video te zien is. Daarnaast benut je de ruimte die je hebt bij de beschrijving. Vaak wordt dit overgeslagen en is er bij een video slechts een hele korte beschrijving te zien, terwijl je maar liefst 1.000 karakters te gebruiken hebt.

Pro tip: je wilt de titel altijd beginnen met het meest belangrijke zoekwoord. Omdat er meer weging ligt op woorden vooraan de titel.

Voorbeeld:

Voorbeeld YouTube videotitel
Video titel in YouTube video

13. Maak gebruik van ondertiteling en closed captions

Ondertiteling maakt jouw video's toegankelijk voor mensen die doof of slechthorend zijn, mensen die een andere taal spreken of mensen die simpelweg niet over geluid kunnen beschikken op het toestel waarop ze de video bekijken.

Closed captions kunnen een geweldige manier zijn om kijkers te helpen om een video te volgen, waar ze zich ook bevinden. Veel videoweergaven vinden plaats met het geluid uit, en closed captions zijn dan een must-have als je wilt dat je publiek geboeid blijft. Hoewel ondertiteling out-of-the-box bij YouTube mogelijk is, is de Nederlandse taal daarbij nog niet om over naar huis te schrijven. Het kan dus lonen om erin te investeren door dit uit te schrijven (of besteed dit uit aan freelancers via Upwork). Als bonus kan je de ondertiteling bijvoorbeeld weer in een blog omtoveren en zo weer kruisverwijzingen vanaf een website maken.

14. Maak altijd content van hoge kwaliteit

Het gaat zeker gebeuren: een periode van minder inspiratie of een writer's block. Laat dat geen reden zijn om dan maar video's van matige kwaliteit te uploaden. Als je dat te vaak doet zal de groei van je kanaal stagneren of afnemen. Voorkom vastlopen door met een gedegen contentplanning te werken en een aantal video's vooruit te werken. Zo heb je altijd wat achter de hand en heb je de tijd om een eventuele inspiratie dip te overbruggen.

15. Creëer een custom url

Wanneer je honderd abonnees hebt, mag je een custom url krijgen van YouTube. In plaats van een willekeurige url van cijfers en letters die onmogelijk te onthouden is, krijg je een url die mensen ook direct kunnen intikken, zoals youtube.com/promotionfilm. Zo is de kans groter dat mensen je nog makkelijker weten te vinden.

16. Maak een 'connect with me'-template

Anders dan de naam suggereert hoeft een 'connect with me'-template niet per se te gaan over het connecten met elkaar. Het is een standaard template waarin je een aantal activiteiten kan ondernemen om meer interactie te krijgen, zoals:

- Welke volgende video te kijken

- Welke content te lezen op je website

- Links naar de spullen die jij gebruikt

- Een call-to-action naar dingen die jij verkoopt

- Een link om te abonneren

- Een korte promo van jezelf

Dit template kan je dan als een standaard afsluiting voor elke video gebruiken en hoef je dus niet steeds opnieuw te maken.

17. Gebruik de timestamp feature

Met de timestamp feature van YouTube kun je een video als het ware in stukken hakken en vervolgens elk onderdeel van een eigen titel voorzien. Dit werkt dan direct op YouTube, op pagina's en socials waar de video embedded raakt, maar ook bij Google in de zoekresultaten. Zo is het mogelijk voor Google om specifieke delen van jouw video aan te halen als antwoord op een vraag. Ook kijkers kunnen gemakkelijker doorspoelen naar de onderdelen die voor hen het meest interessant zijn.

Voorbeeld:

Voorbeeld timestamp feature
Timestamp feature gebruiken

18. Vergeet je video's niet te embedden

YouTube is een platform met enorm bereik en dus veel potentiële kijkers en abonnees. Maar als je ook nog een website hebt, vergeet dan niet je video ook daar te embedden. Het vergroot de kans dat kijkers ook via bijvoorbeeld een zoekopdracht via Google op jouw website- en dus jouw video of kanaal terechtkomen.

19. Maak je kanaal te gelde

Het is niet gemakkelijk, maar wanneer je succesvol genoeg wordt met je kanaal kan je er ook geld mee verdienen. Dat kan bijvoorbeeld door een Google AdSense account te creëren (of een bestaande te koppelen) en zo je geld te verdienen aan advertenties die getoond worden bij jouw video's. En als je genoeg abonnees en video-uren hebt, kan je aangeven dat je lid van het YouTube Partner Program wilt worden. Maar, om hier echt flink aan te verdienen moet je behoorlijk succesvol zijn. Naar schatting verdient een YouTuber zo'n vier tot vijftien US Dollar per duizend views (bron). Veel werk dus, voor een relatief kleine opbrengst. Ook zou je deals kunnen sluiten met andere partijen door bijvoorbeeld tegen betaling producten te promoten op jouw kanaal.

20. Analyseer en optimaliseer

Zorg dat je goed thuis bent in YouTube Analytics en blijf er regelmatig naar kijken. Alleen zo leer je te begrijpen wat er goed gaat en wat er nog meer aandacht nodig heeft. Kijk bijvoorbeeld naar de doorklik percentages van je video's. Welke doen het het best, en wat hebben ze met elkaar gemeen? Kan je dat ook bij andere video's herhalen? Kijk ook naar de watch time: hoe lang kijken mensen naar jouw video's? Neemt de lengte daarvan toe of juist af? Wanneer je blijft analyseren en optimaliseren is de kans groot dat je steeds beter presterende video's gaat maken.

Aan de slag!

Hoewel het best even kan duren voor je kanaal écht met kop en schouders boven veel andere kanalen uitsteekt, is het goed om te onthouden dat elke succesvolle YouTuber ooit met z'n eerste abonnee begonnen is en onderweg naar succes waarschijnlijk meer dan eens een andere richting is ingeslagen. Ga dus vooral met de bovenstaande 20 essentiële stappen aan de slag om van jouw (aanstaande) YouTube kanaal een succesvol kanaal te maken.

Meer over videomarketing

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

✅ 12+ jaar ervaring

1400+ video's geproduceerd

250+ opdrachtgevers

Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking

De videogroeiformule

Ontdek in deze whitepaper de 10 stappen naar succesvolle videocampagnes