Wat is een media redactiemedewerker?

Wat is een media redactiemedewerker

De media redactiemedewerker is onder meer verantwoordelijk voor het maken, het publiceren en het beheren van media-uitingen. Het kan gaan om zaken als artikelen, maar in dit blog richtten we ons natuurlijk op video. De media redactiemedewerker verzamelt content voor de organisatie in kwestie op basis van de opdrachtbeschrijving van de opdrachtgever. Als media redactiemedewerker ben je voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor het organiseren van je eigen werkzaamheden. Hierbij spelen goede communicatieve vaardigheden een grote rol. Zelfstandig kunnen opereren is een vereiste.

Dit is wat de media redactiemedewerker doet

Een media redactiemedewerker is iemand die proactief en zelfstandig kan werken onder de begeleiding van een redacteur of regisseur. Van de medewerker in kwestie wordt verwacht dat deze goed met stress om kan gaan, flexibel is, nieuwsgierig is en graag bijleert. Een échte redactie medewerker is verzot op content en weet precies hoe je met behulp van video, audio en tekstuele elementen een verhaal kunt vertellen. De verhalen kunnen journalistiek van aard zijn, maar ook meer gericht op marketing en communicatie zijn. Sociale media kent geen geheimen voor de media redactiemedewerker. De media redactiemedewerker is veelal actief bij PR-bureaus, in de contentmarketing wereld of op de communicatieafdeling van bedrijven.

Wat zijn de belangrijkste taken van een media redactiemedewerker?

Grof gezegd heeft de media redactiemedewerker de volgende taken:

  • Onderwerpen worden voorbereid en met de opdrachtgever besproken

De kans is aanwezig dat je als media redactiemedewerker niet in rechtstreeks contact staat met de opdrachtgever, maar dat dit via de manager, de video producer of de mediamanager gebeurt. Wel moet je in staat zijn precies volgens de richtlijnen van de opdracht te kunnen werken.

  • Onderzoek doen en informatie verzamelen
  • Interviews inplannen en opnames voorbereiden
Interview uitschrijven tot blog

In de filmwereld gebeurt dit uiteraard in teamverband, dus de media redactiemedewerker zal dit niet in zijn eentje op zijn bordje krijgen. Samenwerken is bij de planning de sleutel.

  • Content plaatsen en een archief aanleggen

De kern van de werkzaamheden van de mediamedewerker zitten hem in het uploaden en delen van (video)content op de verschillende mediakanalen, in overeenstemming met de wensen van de opdrachtgever. Een belangrijke secundaire taak is het aanleggen van een archief van uploads en andere informatie. Dat archief is eventueel in een later stadium op terug te vallen. Ook kun je aan de hand van het archief de effectiviteit van media inzet bepalen.

Met wie werkt de media redactiemedewerker samen?

De redactiemedewerker werkt nauw samen met de andere leden van het filmteam. Het is dus een vereiste dat de redactiemedewerker over uitstekende communicatieve vaardigheden beschikt. Stressbestendigheid is ook een belangrijke competentie, omdat er aan de media redactiemedewerker met regelmaat deadlines zullen worden gesteld. Meestal werkt de media redactiemedewerker proactief en zelfstandig, maar onder de instructies van een leidinggevende.

Belangrijke eigenschappen redactiemedewerker

Aan de redactiemedewerker worden de volgende eisen gesteld:

  • Hij of zij moet uitstekend kunnen plannen
  • Goed organisatorisch ingesteld zijn
  • Onder druk kunnen presteren
  • Zelfkritisch zijn en het eigen werk kunnen evalueren
  • Samenwerken hoort er ook bij
  • Zelfstandig de mouwen opstropen en van aanpakken weten
  • Creativiteit is een vereiste, inspiratie speelt hierbij ook een grote rol
  • Ambitieus zijn
  • Gemotiveerd zijn (maar dat geldt eigenlijk met alles)
  • Een media redactiemedewerker moet de juiste tone-of-voice kunnen vinden.

Overzicht opleidingen/cursussen voor media redactiemedewerker

Hoe kun je media redactiemedewerker worden? Net zoals er meerdere wegen naar Rome leiden, zijn er verschillende manieren om media redactiemedewerker te worden. De meest voor de hand liggende is een bijpassende opleiding volgen, al zijn er ook zeker mensen die bij toeval in deze functie zijn beland. Uiteindelijk is ervaring net zo belangrijk als technische kennis.

Overzicht van opleidingen en cursussen

Iemand kan verschillende stappen ondernemen om media redactiemedewerker te worden:

  • Volg een cursus Web redactie
  • Volg een cursus Schrijven voor het web
  • Volg een cursus SEO web schrijven (ook wel "Copywriting" genoemd)
  • Volg een cursus Webredactie en Contentcreatie
  • Of volg een cursus Commercieel en Creatief schrijven.

Of kies voor de Mbo 4-opleiding Media Redactiemedewerker

De Mbo 4 opleiding Media redactiewerker is voor iedereen die geïnteresseerd is in de wereld van informatie en media, voor creatievelingen met gevoel voor journalistiek. Deze opleiding leidt je op tot functies binnen de communicatieafdeling van organisaties en bedrijven. Hier ben je doorgaans bezig met de inhoud van websites en vormgeving. Ook kan het zijn dat je verantwoordelijk bent voor het produceren van filmpjes die je dan weer op de website en andere mediakanalen plaatst. De sociale media zijn voor jou geen hocuspocus.

Produceren van beeld

De opleiding inhoudelijk

Media & Redactie is een zogenaamde BOL-opleiding. De opleiding duurt drie jaar en is op niveau Mbo-4. Gedurende de opleiding leer je alles over het aanbod informatiemiddelen en hoe je deze in kunt zetten. Ook wordt er veel aandacht besteed aan het inspelen op de rappe verandering van media vandaag de dag. Stage lopen hoort er ook bij: zo doe je ervaring op. Ook werk je vanaf jaar één van de opleiding mee aan de totstandkoming van échte producten. Na afloop van de opleiding zal je op verschillende plekken terecht kunnen, onder meer bij ontwerpstudio's, reclamebureaus, nieuwswebsites, maar ook omroepen en uitgevers.

De opleiding en daar voorbij

Na de driejarige Mbo-opleiding kun je een baan zoeken, maar je kunt er ook voor kiezen door te studeren en je bijvoorbeeld te specialiseren in journalistiek via de Hbo-opleiding Journalistiek. Of specialiseer je juist in de richting Media en Entertainment Management of Communicatie.

Wat verdient een media redactiemedewerker?

Wat een media redactiemedewerker gemiddeld zal verdienen, is weer van een aantal variabelen afhankelijk. Specifieke voorbeelden van de arbeidsvoorwaarden (primair én secundair) zijn niet zo snel te geven. Redactiemedewerkers zullen bij tal van verschillende bedrijven en in tal van verschillende sectoren aan de slag gaan. Zo kun je met heel wat Cao's te maken krijgen. Heb je een Mbo-diploma op zak, dan zal je gemiddeld tussen de 2.000 en 3.000 euro per maand verdienen. Houd rekening met je leeftijd, je opleiding, je ervaring en de verantwoordelijkheden die je krijgt: hoe meer verantwoordelijkheden je krijgt, hoe hoger de beloning.

Waar werkt een media redactiemedewerker?

Volgens Mijnzzp.nl komen media redactiemedewerkers veelal te werken bij radio of tv, bij media-redacties en uitgeverijen. Het meest voor de hand ligt natuurlijk dat de media redactiemedewerker bij een communicatiebureau komt te werken. Er zijn heel veel bedrijven en instellingen die zich met media en communicatie bezighouden, bijvoorbeeld gemeenten, grote bedrijven en zorginstellingen. Jouw taak is meestal journalistieke teksten te schrijven voor op websites. Video's plaatsen en soms zelf een video maken hoort hier ook bij. Om goed uit de voeten te kunnen moet je stevig in je schoenen staan en van nature flexibel zijn.

Media redactiemedewerker vacatures

Ben jij een jonge media redactiemedewerker? Of volg je op het moment een opleiding tot media redactiemedewerker? Pro Motion Film is regelmatig naar jong talent op zoek. Ons team versterken doen we zowel met stagairs als jongprofessionals. Mocht je interesse hebben in ons bedrijf, schroom dan niet je CV op te sturen naar [email protected]. Vergeet hierbij niet voorbeeldvideo's of -projecten mee te sturen. Misschien tot heel snel!

Wat heb je aan een professionele media redactiemedewerker?

Waarom een professional inschakelen? Met een professional haal je kwaliteit in huis, dat is een feit dat onweerlegbaar is. Je kunt ons inhuren om media redactiewerkzaamheden voor je te verrichten. We hebben ruime ervaring in het video marketing vak en weten het balletje aan het rollen te krijgen. We grijpen door op wat we weten en zijn nieuwsgierig naar de toekomst.

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92