MarCom is de afkorting van Marketing Communicatie. Met marketingcommunicatie wordt het gebruik van verschillende marketingkanalen en -tools bedoeld. Kanalen binnen de Marketing Communicatie focussen zich op hoe bedrijven een bericht met hun doelgroep communiceren, of met de markt in zijn geheel.
Onder Marketing Communicatie worden alle vormen van berichtgeving bedoeld die worden ingezet om met klanten te communiceren. Elke keer dat jij een reclame ziet, is hier een vorm van Marketing Communicatie aan te pas gekomen.
Alle vormen van communicatie
Een bedrijf dat klanten aan wil trekken of vast wil houden, moet zijn bestaan met de grote (en soms boze) buitenwereld communiceren. Dit kan in de vorm van advertenties, maar ook het delen van merknaam, via elementen als een specifieke huisstijl en het vergroten van de online zichtbaarheid. Marketing Communicatie is een ontzettend ruim begrip en houdt alle marketingwerkzaamheden in die worden ingezet om bedrijf of merk op de kaart te zetten.
Wat valt er allemaal onder Marketing Communicatie?
MarCom brengt een heleboel begrippen samen. Het heeft onder andere te maken met het positioneren van een bedrijf op product naar de klant (en dit op de meest effectieve wijze). Onder Mar Com vallen ook alle marketingkanalen (zoals websites, sociale media, televisie) die je inzet binnen je marketingstrategie. Het gaat om de volgorde waarin je doelgroepen benadert en de wijze waarop je communiceert met klanten of potentiële klanten. Ook marktonderzoeken, op basis waarvan een strategie wordt bepaald, zijn onderdeel van Mar Com.
Bepalen van een strategie
Bij MarCom draait het allereerst om hoe je diensten en producten onder de aandacht van potentiële klanten brengt en ten tweede over hoe je het traject naar verkoop zo simpel en eenvoudig mogelijk kunt houden. Met andere woorden: je moet mensen eerst bekend maken met je product of dienst. Vervolgens moet je hun interesse wekken - ze moeten het willen aanschaffen. Ten derde is het belangrijk dat je alle obstakels richting de verkoop wegneemt. Dat betekent bijvoorbeeld dat je een logisch ingedeelde webshop inricht, of zoveel mogelijk fysieke verkooppunten voor je product aanbiedt. In een webshop maak je de verkoop gemakkelijker door eenvoudige en populaire betalingsmogelijkheden als iDeal toe te voegen.
Product of dienst in de picture
Om een product of dienst in de picture te spelen, moet je in ieder geval de volgende vragen beantwoorden:
- Wat is het precies? De klant moet weten wat het product of de dienst precies doet en kan
- Wat maakt het uniek? De klant moet weten wat het voordeel van jouw product of dienst is ten opzichte van andere producten en diensten
- Waarom heb je het nodig? De klant moet het idee hebben dat het product of dienst een oplossing biedt in zijn of haar dagelijkse leven.
Marketingplan en communicatieplan
Een marketingplan bevat een duidelijke omschrijving van wat je precies wil bereiken. Wat is je missie? Je visie? Welke doelen heb je? In je marketingplan besteed je ook uitgebreid aandacht aan je doelgroep en hoe je die wilt bereiken. Een communicatieplan staat stil bij hoe je je doelgroep precies wilt bereiken en welke middelen je hiervoor gaat inzetten. Het communicatieplan komt voort uit het marketingplan en is er in zekere zin de opvolger