Remarketing houdt in dat je de mensen die je website al eerder hebben bezocht opnieuw benadert aan de hand van advertenties. Je probeert bezoekers zo te verleiden alsnog voor conversie te zorgen. Je kunt remarketing ook gebruiken voor cross-selling en up-selling doeleinden. Remarketing wordt ook vaak retargeting genoemd, al zitten er subtiele verschillen tussen de twee. In onze kennisbank vind je ook een artikel gewijd aan het begrip retargeting.
In het kort: verschil tussen remarketing en retargeting
Bij beide begrippen draait het erom dat je opnieuw contact zoekt met mensen die jouw website al eerder hebben gebruikt. Het verschil zit hem in hoe je dat doet. In principe wordt onder remarketing het verzamelen van e-mailadressen en het versturen van e-mails gerekend, terwijl bij retargeting gebruikt wordt gemaakt van contactlijsten of cookies om banners te tonen. Het verschil zit hem in methode, terwijl het einddoel hetzelfde is: mensen binnenhalen.
Het optimale uit potentiële klanten halen
Remarketing is bedoeld om het optimale uit potentiële klanten te halen. Niet iedereen die een bezoek brengt aan jouw website is automatisch een klant, helaas. Toch zijn er manieren om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk klanten alsnog binnen hengelt. Remarketing richt zich op de twijfelaars die in eerste instantie zijn afgevallen, maar wel voor een aankoop of transactie zijn over te halen. Sommige mensen hebben gewoon een extra duwtje in de rug nodig.
Remarketing loont
Wist je dat gemiddeld genomen minder dan twee procent van alle bezoekers converteert? Dat betekent dat slechts 2 procent van alle potentiële klanten een actie onderneemt waar jij als bedrijf iets aan hebt. Dat is natuurlijk ontzettend zonde. Dat betekent dat 98% van de mensen overblijft tot wie jij je met gerichte advertenties kunt richten. Het zal heus niet zo zijn dat je in staat bent iedereen binnen die 98% over de streep te trekken, maar de kans dat je het aantal conversies op zijn minst verdubbeld is dik aanwezig. Kortom: remarketing loont.
Google Adwords remarketing inzetten
Google remarketing is de bekendste vorm van remarketing. Via Adwords campagnes kun je voor een aanzienlijk aantal conversies zorgen. De campagnes zet je in via Google Adwords en worden vervolgens in het Google Display Netwerk (GDN) vertoond. Google is de grootste zoekmachine ter wereld, dus dit is gelijk ook de krachtigste methode om je bezoekers te bereiken.
Hoe kun je bezoekers benaderen?
Er zijn verschillende methoden om bezoekers met remarketing te benaderen:
- Op grond van producten in hun winkelwagen
Als bezoekers producten in hun winkelwagen hebben liggen, geeft dat aan dat ze oprecht geïnteresseerd zijn in de aankoop ervan. Maar net in de laatste fase van de verkoop zijn ze afgehaakt. Misschien heeft het met de manier van betalen te maken, of met de totaalprijs. Eén ding is zeker: deze mensen zijn geïnteresseerd en relatief makkelijk over de streep te trekken.
- Op basis van bekeken producten
Het is ook mogelijk bezoekers te targeten op basis van de producten die ze bekeken hebben. Deze mensen zijn gemiddeld iets minder geïnteresseerd dan de mensen die de producten al in hun winkelwagentje hadden opgenomen. Maar toch, het feit dat ze ze bekeken hebben, zegt genoeg.
- Op basis van eerder verkochte producten
Tips bij remarketing
- Zorg er allereerst voor dat deze mensen aansluiten bij jouw doelgroep (kies voor het huidige klantenbestand en ga in gesprek met leads)
- Maak het verleidelijk voor mensen om mee te maken, bijvoorbeeld in de vorm van een beloning
- Zorg dat je de juiste vragen stelt en mensen laat weten dat je écht benieuwd bent naar waar zij tegenaanlopen (en dat je die problemen wilt wegnemen)
- Kies voor de juiste - to the point - enquête vragen.