Retargeting of in het Engels "Behavioural retargeting", is een online marketingstrategie waarmee je je met online reclame richt op consumenten op basis van eerder internetgedrag.
Retargeting gebeurt aan de hand van cookies. Deze cookies zijn opgenomen in de e-mail of doelwebpagina en worden vervolgens geplaatst in de browser van de gebruiken. In normale mensentaal: het lijkt een beetje op een zendertje zoals die in spionnenfilms gebruikt worden.
Retargeting of remarketing?
Retargeting lijkt sterk op remarketing. De termen worden dan ook vaak door elkaar gebruikt. Toch zijn ze niet helemaal hetzelfde. Bij retargeting draait alles om het gebruik van cookies of contactlijsten om potentiële klanten te kunnen traceren en banners aan hen te tonen. Bij remarketing draait het om het verzamelen van e-mailadressen en het versturen van e-mails. De opzet is hetzelfde, net als het doel, maar het subtiele verschil zit hem dus in de methode van aanpak.
Retargeting is de evolutie van remarketing
Er was een tijd dat e-maillijsten noodzakelijk waren om bezoekers van je website opnieuw te kunnen bereiken, net zoals bepaalde callcenters gebruik maken van enorme telefoonlijsten om jou op te bellen. Vandaag de dag wordt er echter steeds meer gebruik gemaakt van de zogenaamde "slimme algoritmes" (in de vorm van cookies). Het bereiken van bestaande klanten kan nu ook op andere manieren dan met e-mailmarketing. Je opties zijn dus stukken breder.
Retargeting in de praktijk
Iedereen die weleens in een webshop heeft gebrowset zal ermee bekend zijn: je hebt een keer gezocht op nieuwe schoenen en vervolgens zie je nog wekenlang overal - op de gekste plekken - plaatjes voorbij komen van die schoenen die jij hebt bekeken. Dat is retargeting aan het werk. Retargeting gebeurt namelijk in de vorm van banners en die verschijnen dankzij slimme algoritmen op de websites van derden in de vorm van beeld en/of tekst. Voor iedereen zijn die banners anders: dat is geheel afhankelijk van jouw eerdere internetgedrag.
Retargeting wordt steeds slimmer
In eerste instantie was het zo dat je de banners van de website die je eerder had bezocht te zien kreeg. Dat is nog steeds het geval, al is de opzet van retargeting nu een stuk breder. Je kunt nu ook banners te zien krijgen op basis van je interesses. Die interesses zijn geput uit jouw eerdere websitegedrag. Tegenwoordig is het ook al mogelijk dat binnen het netwerk van Google advertenties worden getoond op basis van je eerdere zoekopdrachten in Google zoekmachine.
Waarom retargeting inzetten?
Uit onderzoek is gebleken dat slechts een heel klein percentage van de websitebezoekers daadwerkelijk tot conversie leidt. Door retargeting in te zetten, kun je het aantal conversies aanzienlijk vergroten. Hoe vaker je een twijfelaar blootstelt aan jouw unieke content, hoe groter de kans dat je die persoon over de streep trekt en aanzet tot een aankoop of andere actie.
Kun je het ook overdrijven?
Retargeting in de vorm van banners wordt door veel internetgebruikers als irritant ervaren. Er is niets zo vervelend als één keer onschuldig in een webshop rondkijken en vervolgens nog wekenlang met banners geconfronteerd te worden terwijl je van tevoren al weet dat je toch niet te verleiden bent tot een aankoop. Te veel retargeting kan leiden tot negatieve beeldvorming.
Meer gerelateerde begrippen
- A/B-testen
- Advertorial
- Call to action (CTA)
- Click through rate (CTR)
- Conversieratio
- Cost per action (CPA)
- Cost per click (CPC)
- Cost per lead (CPL)
- Gesponsorde content
- Google AdWords
- Google Analytics
- In Stream video
- Mid-roll video advertentie
- Native video advertising
- Out-stream video advertentie
- Paid media
- Post-roll video advertentie
- Pre-roll video
- Social ads
- Targeting