Presenteren over jezelf? Zo maak jij een goede indruk!

Ga jij binnenkort jezelf presenteren voor de camera? Of het nu gaat om het demonstreren van een product, een nieuwe bedrijfsvideo of de aankondiging van een nieuwtje: presenteren als een pro is niet vanzelfsprekend. Net zoals het hard werken, veel voorbereiding en oefenen vereist om te kunnen presenteren voor een zaal met 100 man, geldt eigenlijk hetzelfde voor presenteren voor de camera. Het kan zenuwslopend zijn, maar dat hoeft niet, als je weet wat je doet. Hier zijn acht onmisbare tips om je voor te bereiden op je aanstaande presentatie op camera.

Inhoudsopgave

1. Wat je aan hebt maakt uit

Geen verrassende tip, maar wel één om extra over na te denken als je gaat presenteren op camera: denk goed na over wat je aantrekt. Wees bijvoorbeeld voorzichtig met kleur en zorg dat je weet waar je straks gaat presenteren. Vermijd bijvoorbeeld groen als je voor een 'green screen' gaat staan. Glanzende en weerkaatsende stoffen of drukke patronen zoals pied-de-poule kunnen erg afleiden van het verhaal dat je wilt vertellen. Kies bij twijfel voor enigszins neutrale kleding, niet te felle kleuren, niet te opvallend.

Denk daarnaast na over het volgende:

  • Ritselt de kleding niet? Sommige kledingstukken maken veel geluid bij bewegen, waardoor er geluidsproblemen kunnen ontstaan
  • Zit de kleding goed als je staat én als je zit? Zo kan je vrijelijk bewegen tijdens de opnames
  • Is er een onopvallende plek voor een microfoon? Bijvoorbeeld een riem of tailleband waar de batterij aan kan worden bevestigd?

2. Zoals je moeder al zei: "Zit rechtop!"

Hing (of hang) je al als tiener onderuit gezakt op de bank, vond moeder het nodig om je te vertellen dat je netjes rechtop moet zitten. Herkenbaar? Nou, moeder had gelijk. Niks ziet er zo ongeïnteresseerd uit als een presentator die onderuit gezakt of half voorover gebogen zijn verhaal doet. Oefen daarom een goede houding. Presenteer je zittend? Zorg dat je goed rechtop zit, met een rechte rug, en zorg dat eventueel geplooide kleding netjes zit. Maar ook wanneer je staand presenteert doet je houding ertoe. Zorg ook dan dat je ontspannen, maar rechtop staat, met een actieve houding. Zo is het voor kijkers prettig om naar je te kijken, en leidt je houding niet af van je verhaal.

3. Spring in het oog met je blik

Presenteren is eigenlijk net converseren. Alleen converseer je nu niet met één persoon, maar met een videocamera waarachter in potentie straks een heleboel mensen naar je kijken. Toch blijft het principe hetzelfde. Een gesprek met een persoon voelt heel vreemd aan als het oogcontact er niet is. Of als het oogcontact er wel is, maar op een vreemde manier. Dat wil zeggen: staar niet en vergeet niet te knipperen. Je kan soms zo'n focus op de camera hebben, dat je aanvankelijk heldere blik op den duur een beetje eng wordt. Voor jou is het ook niet fijn, want je ogen gaan branden en tranen als je niet knippert.

Zorg er dus wel voor dat je mét de camera praat, alsof je de mensen die straks naar de video kijken voor je ziet. Dat wil niet persé zeggen dat je altijd oogcontact moet houden. Tijdens het presenteren kun je natuurlijk ook kijken naar het object of de persoon waar het over gaat. Zorg echter voor regelmatig en voldoende oogcontact met de camera, zo houd je je publiek gebonden.

Zorg er tot slot voor dat je een heldere, positieve blik hebt. Geen ogen die half dicht zitten, geen slaperige blik, geen verwilderde blik, maar gewoon een blik die zegt: "ik heb er zin in".

4. Gebruik een universele taal: lichaamstaal

Je ogen zijn heel belangrijk bij het overbrengen van een boodschap, en dus ook bij het presenteren. Maar niet alleen je ogen. Eigenlijk is je hele lichaamstaal heel belangrijk. Dat komt terug in die rechte houding en in de manier waarop je je ogen gebruikt, maar ook je handen en je mond kunnen een belangrijke rol spelen.

Allereerst de handen: gebruik ze! Handen kunnen communiceren veel gemakkelijker maken, door het maken van gebaren en door het kracht bijzetten van je verhaal. Bovendien maak je door het gebruik van je handen een natuurlijke en minder statische indruk, dan wanneer je handen achter je rug gevouwen zijn of in je zakken zitten.

Dan de mond: die gebruik je vanzelfsprekend om te praten, maar als het onderwerp van de video het toelaat: lach er ook af en toe mee. Mensen kijken graag naar vrolijke mensen en de energieke uitstraling die je met je houding en je ogen al had, kan je kracht bijzetten door ook met je mond van tijd tot tijd tijdens het presenteren te (glim)lachen.

5. Breathe, talk, repeat

Als we voor de camera staan, of voor een groep mensen, dan wil het nog wel eens gebeuren dat er ineens een flink tempo op gang komt. We praten dan zo snel, dat we zelfs vergeten te ademen. En daardoor ontstaat dan weer ademnood, waardoor we nog sneller gaan praten. En dat wil je niet als je presenteert op camera. Onthoud daarom simpelweg om te ademen. En doe desnoods een aantal ademhalingsoefeningen voor je begint. Adem bijvoorbeeld 10 keer rustig in door je neus en uit door je mond, vlak voor je begint. Je brengt zo je hartslag en ademhalingsfrequentie omlaag.

Spreek daarna zo conversationeel als mogelijk. Praat niet alsof je een ingestudeerde tekst opleest, zelfs niet als dat eigenlijk wel zo is. Praat alsof je tegen een persoon praat, alsof je een gesprek voert. Je boodschap komt zo veel natuurlijker over.

En gaat het niet in één keer goed? Geen paniek. Dat gaat het namelijk nooit. Adem opnieuw, doe je verhaal en herhaal (en knip en plak) zo vaak als nodig.

6. Maak je verstaanbaar

Als je presenteert heb je waarschijnlijk veel te vertellen. En dat wil je dan wel doen op een plek waar je ook goed verstaanbaar bent. Zoek dus een locatie die voldoet aan de eisen en - heel belangrijk - verken die plek van tevoren. Komt er niet regelmatig een trein langs? Vliegt er niet regelmatig een vliegtuig laag over? Gaat de school om de hoek niet net uit als je gaat filmen? Wanneer de plek waar je presenteert rustig is met weinig omgevingsgeluid ben je goed verstaanbaar op camera.

7. Drop de namedrop

Wanneer je presenteert over jezelf, over je bedrijf of over een onderwerp dat je nader aan het hart ligt is het soms verleidelijk om in het onderwerp op te gaan. En geheel onbedoeld kan dat arrogant, of 'vol van jezelf' overkomen. Probeer dat dus niet te doen. Stel jezelf of het bedrijf voor, maar maak het niet te lang en niet te officieel. En als je dan toch over jezelf spreekt, houd het dan persoonlijk. Stel je kwetsbaar op en vertel op een persoonlijke manier over jezelf. Dit zal kijkers meer aanspreken dan een bombastische namedrop video.

8. Meer dan alleen een hoofd in beeld

Zorg dat tijdens het filmen ook voldoende 'B-roll materiaal' wordt geschoten. Dat zijn beelden van de omgeving of de presentator die loopt of een bepaalde handeling uitvoert. Ideaal om tijdens het monteren van het interview of de presentatie af te wisselen met ander beeld dan alleen een pratend persoon.

Wil je het echt professioneel aanpakken?

Huur dan een cameraman in die ervaring heeft met regisseren. Een professionele presentatie is dan gegarandeerd. Een professionele cameraman adviseert je over je houding, lichaamstaal en presentatietechnieken en kan zo op een prettige en laagdrempelige manier zorgen dat jij niet teveel hoeft na te denken over hoe je zo goed mogelijk overkomt.

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

De videogroeiformule

Ontdek in deze whitepaper de 10 stappen naar succesvolle videocampagnes

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92