Waarom YouTube voor bedrijven gebruiken

De kracht van YouTube spreekt voor zich: tenzij je 100% een digibeet bent, heb je ten minste weleens van YouTube gehoord. In de westerse wereld maakt bijna iedereen gebruik van YouTube: hét grootste vrij toegankelijke videoplatform van heel de wereld. Op YouTube komen mensen van over heel de wereld samen. Met andere woorden: als online marketeer vis je in een 'vijver' met een vrijwel onbeperkte hoeveelheid vissen. Jouw publiek wacht hier op je.

Wat kunnen bedrijven met YouTube?

Via YouTube kun je miljoenen mensen bereiken. Toch hebben nog lang niet alle bedrijven door wat de meerwaarde van het platform is. De meeste bedrijven richten hun pijlen met name op de meer 'traditionele' vorm van internetmarketing via zoekmachines als Google. Niet gek natuurlijk: Google is de grootste online zoekmachine ter wereld. Maar wist je dat YouTube de tweede grootste is? YouTube biedt veel meer ruimte om jezelf op creatieve wijze te uiten dan enig ander platform. Zelfs sociale media bijten in dit opzicht in het stof.

Google en YouTube samen

In 2006 werd YouTube overgenomen door Google: de ene internetreus slokte de ander op. Het gevolg: Google en YouTube maken gedeeltelijk gebruik van dezelfde algoritmes. Met andere woorden: als je via YouTube goed te vinden bent, verbeter je ook je vindbaarheid via Google. Zo sla je twee digitale vliegen in één klap en dat met creatieve, vrij toegankelijke content. YouTube is een factor die je niet mag onderschatten, dat blijkt onder meer uit deze statistieken.

YouTube succesvol inzetten als bedrijf

Als je YouTube succesvol in wil zetten voor je bedrijf, moet je op het onderstaande letten:

Zorg dat je video's voor de zoekmachine algoritmen geoptimaliseerd zijn

Net als Google is YouTube een zoekmachine. Door de juist zoekwoorden te gebruiken, kun je hoger in de zoekresultaten naar boven komen. Pas hiervoor de bekende SEO mechanismen toe. Als je SEO binnen YouTube beter is, zal je video ook hoger in Google verschijnen. 70% van alle bekeken video's in YouTube wordt bepaald door het aanbevelingsalgoritme. Gebruik zoekwoorden in de titel van de video, de videobeschrijving en zelfs in de thumbnail. Ook door ondertiteling aan je video toe te voegen in de vorm van een .SRT bestand, kan je video beter gevonden worden. Google kan aan de hand van de ondertiteling namelijk beter bepalen waar je YouTube video over gaat.

Je kanaal optimaliseren

Kijkers en abonnees aantrekken: hoe doe je dat? Begin met een logo. Voorzie je kanaal van aantrekkelijke opmaak, onder meer een herkenbare banner. Verdeel al je video's onder in handige afspeellijsten. Inkomende en uitgaande links plaatsen op je YouTube kanaal helpt ook.

Samenwerken met influencers of bedrijven

Van weinig publiek naar een groot publiek? Werk samen: twee kanalen hebben samen meer volgers dan één. Geef bijvoorbeeld eens een product aan een influencer, die er een video voor jou over maakt. Zo vergroot je je naams- en kanaalbekendheid onder de YouTube gebruikers.

YouTube Ads inzetten

Kijkers kun je "organisch" binnenkrijgen: deze komen één van je video's tegen en klikken hier op. Door te adverteren of YouTube via Google Ads kun je kijkers ook op een andere manier binnenhalen. Je kunt kiezen voor onder meer YouTube Discovery Ads, Bumper Ads en In Stream Ads.

SEO uitkomsten analyseren

Wist je dat je de uitkomsten van je video's en campagnes aan de hand van statistieken goed kunt bijhouden op YouTube? Zo kom je eenvoudig te weten wat er wel werkt en wat niet en kun je je marketingstrategieën op YouTube gericht aanpassen op basis van die resultaten.

Tien tips voor een krachtig YouTube bedrijfskanaal

Je YouTube bedrijfskanaal extra krachtig maken, doe je als volgt:

  • Zorg ervoor dat je actief blijft op je kanaal - voeg regelmatig nieuwe content toe
  • Werk met bepaalde video formats: herhalende series over dezelfde onderwerpen met steeds dezelfde opzet en structuur
  • Je kijkers uitnodigen tot interactie doe je door op comments te reageren of ze uit te nodigen tot subscriben
  • Voeg aan je video's opvallende thumbnails toe
  • Categoriseer je video's aan de hand van afspeellijsten
  • Kanaal trailers zijn dé manier om kijkers welkom te heten op je kanaal. Dit is een algemene video waarmee je duidelijk maakt waar je kanaal voor staat en wat kijkers er kunnen zien
  • Met goede SEO-videotitels zorg je ervoor dat je beter gevonden kan worden op YouTube en Google
  • Je video's in het Engels? Zo kun je ook vissen in het Engelssprekende segment YouTube kijkers
  • Maak gebruik van passende videotags: plaats bij elke video die je uploadt meerdere tags
  • Zorg ervoor dat je aan elke video uitgebreide informatie toevoegt, onder meer een doorverwijzing naar je website, maar ook contactgegevens en informatie over je overige video's
  • Kies de juiste video instelling: denk aan taal, de opnamelocatie, zorg ervoor dat je "reacties geven" inschakelt.

YouTube voor bedrijven: in conclusie

YouTube heeft een hoop te bieden voor bedrijven, blijkt onder meer uit het bovenstaande. Zit je nog niet op YouTube, dan moet je hier zeker aan beginnen. Liever vandaag nog dan morgen!

Claim onze complete e-book bundle (inclusief Cursus Geld Verdienen Met YouTube) bomvol praktische oefeningen en tips hoe je een succesvol YouTube kanaal start.

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Videoproductie. Het eerlijke verhaal.

Meer weten over de mogelijkheden?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Missie

Cases

Locaties

Tarieven

Kennisbank

Branches

FAQ

Offerte aanvragen

Afspraak inplannen

Diensten

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Instructiefilm

Interview

Wervingsvideo

Testimonial video

Aftermovie

Videocampagne

Videocontent

Videomarketing​​​​​​

Locaties

Amsterdam

Den Haag

Hilversum

Rotterdam

Utrecht

De rest van Nederland

Professional inhuren?

Cameraman

Video editor

Videograaf

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92