Zo verbeter je jouw online marketing strategie

Je hebt een uitstekende digitale marketingstrategie of roadmap nodig als je wilt dat je bedrijf groeit. Digitale marketing hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn, en de juiste aanpak kan het vereenvoudigen. In dit artikel gaan we enkele tips bespreken die je kunt gebruiken om je digitale marketingstrategie te verbeteren en succesvoller te zijn in het laten groeien van je bedrijf en het bereiken van je doelen.

Inhoudsopgave

Wat is digitale marketing?

Digitale marketing is een overkoepelende term voor het op de markt brengen en promoten van een product of dienst met behulp van digitale technologieën, zoals mobiele apparaten, websites, sociale media, blogs en e-mail. Digitale marketing wordt vaak als synoniem gebruikt van internetmarketing, maar het is niet hetzelfde.

Internetmarketing verwijst naar het op de markt brengen van producten of diensten op websites en internet.

Digitale marketing gaat echter verder dan dat. Digitale marketing omvat activiteiten zoals online adverteren (Google Adwords, Facebook Ads, etc.), social media marketing (Facebook Marketing, Twitter Marketing), pay-per-click (PPC) adverteren en zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization).

Hoe werkt digitale marketing in een bedrijf?

Digitale marketing is een populair en toegankelijk reclamemedium. Het omvat e-mails, display-advertenties, videocontent, posts op sociale media, mobiele advertenties, blogs en nog veel meer. Digitale marketing is een medium dat snel groeit en veel kansen creëert op mondiaal niveau. Bedrijven gebruiken digitale marketing als een effectieve manier om winst te maken en het maximale klantenbestand te bereiken.

Verkoop meer producten

Hoe begin je met digitale marketing?

Wat zijn de voordelen van digitale marketing voor ondernemers? Wat is het verschil tussen social media marketing, zoekmachine optimalisatie en e-mailmarketing? Als je aan de slag gaat in deze nieuwe branche, kunnen dit vragen zijn die je jezelf stelt. Of misschien ben je hier al een tijdje mee bezig, maar word je overweldigd in de poging alles bij te houden. Zoals je misschien hebt gemerkt, evolueert digitale marketing snel. De enorme hoeveelheid tools en tactieken kan een beetje ontmoedigend zijn, vooral als je begint of probeert bij te blijven met de nieuwste trends.

Hieronder volgen de succesvolle tips om aan de slag te gaan en jouw digitale marketingstrategie te verbeteren.

1. Ken je klanten

Het begrijpen van je klant is slechts het halve werk bij het opzetten van een effectieve marketingcampagne. Ja, je moet weten wat ze willen, maar er is nog iets dat je moet uitzoeken - namelijk hoe ze het willen. Dit betekent weten hoe ze met anderen communiceren, websites lezen en gebruiken, video's bekijken en naar inhoud luisteren. Met andere woorden, hoe ze zijn zoals iedereen (en anders). Daarom moet je persoonlijk onderzoek doen.

2. Begrijp de customer journey

In het begin kan het een uitdaging zijn om erachter te komen hoe je jouw producten of diensten kunt verkopen. Het is altijd logisch om te denken dat je weet wat je klant wil, maar de waarheid is dat klanten er niet altijd heel duidelijk over zijn. Natuurlijk kun je ze rechtstreeks vragen en er het beste van hopen of recensies lezen, enquêtes laten invullen en hun mening op vele manieren krijgen, maar er is een eenvoudigere manier.

Een customer journey map kan je helpen te begrijpen waar je doelgroep vandaan komt, waar ze zichzelf plaatsen en waar ze naartoe willen als ze iets van je kopen. Zodra je hun reis als je broekzak kent, kun je je digitale marketingstrategie beter optimaliseren om hen op het juiste moment van hun klantreis te bereiken terwijl je nadenkt over wat ze moeten kopen.

3. Maak datagedreven beslissingen

Als het gaat om content en digitale marketing, ligt de focus van je bedrijf op je product of dienst verkopen. Daarom is het regelmatig analyseren van je digitale strategieën vereist om verbeteringen op het gebied van ROI te identificeren. Met andere woorden, het is een vereiste om gebruikers in verschillende categorieën te segmenteren op basis van hun gedrag en demografische variabelen. Met deze gegevens kunnen marketeers beter beslissen welke kanalen of media moeten worden gebruikt voor toekomstige campagnes.

4. Investeer in advertentietesten en personalisatie

Elke ondernemer kent die mentaliteit van inside the box denken. Als ondernemer wil je er immers voor zorgen dat je bedrijf doet wat het kan om te slagen; dat betekent dingen doen die jou binnen je comfortzone houden. Dat is prima en zeker in de geest van ondernemerschap, maar er zijn momenten dat je ook out of the box moet denken. Dit kan met name het geval zijn als het gaat om digitale marketing, waar veel mensen de neiging hebben om in routines te vervallen en te vertrouwen op beproefde initiatieven in plaats van iets nieuws te proberen. Soms is het niet zo dat ze vastzitten in een sleur; ze concentreren zich gewoon op zoveel anders dat het onmogelijk is om ze buiten hun comfortzone te krijgen.

5. Focus op het ontwikkelen van een geweldige gebruikerservaring

Om impact te maken, moet marketing relevant en boeiend zijn; anders gaat alle tijd, geld en moeite verloren. De meesten van ons verkopen online omdat we willen dat mensen iets kopen of actie ondernemen. Daarvoor moet de bezoeker iets doen, bijvoorbeeld op een knop klikken. Om ze daar te krijgen, moet je een uitstekende gebruikerservaring bieden, zodat mensen gemakkelijker kunnen vinden waarvoor ze zijn gekomen, begrijpen wat er wordt aangeboden en de gewenste actie kunnen ondernemen.

6. Creëer een consistent merkimago op verschillende platforms

Een consistent merk via verschillende platforms is essentieel voor het succes van je bedrijf. Door consistent te zijn op verschillende platforms met vergelijkbare afbeeldingen en tekst, voelen klanten zich meer op hun gemak wanneer ze je website en verschilelnde social kanalen bezoeken. En jij komt als bedrijf betrouwbaar en consistent over. Je klant zal eerder tot aankoop overgaan als ze zich niet afgeschikt voelen door een afwijkend merkimago.

7. Maak optimaal gebruik van sociale media

Wist je dat een solide aanwezigheid op sociale media jouw bedrijf kan helpen succesvoller te zijn? Sociale media worden door meer dan 5 miljard mensen gebruikt en zijn op veel manieren nuttig voor je bedrijf. Om de verkoop te verbeteren is het gebruik van de verschillende social media platforms essentieel. Als slimme marketeer is het van cruciaal belang om verschillende technieken te kennen om het aantal gebruikers van sociale media voor je bedrijf te vergroten.

Denk bijvoorbeeld aan adverteren op social media. Dit is zeer effectief voor het promoten van je bedrijf, vooral als je verschillende sociale platforms gebruikt. Het gebruik van betaalde promotie is een uitstekende manier om snel en effectief meer klanten aan je te binden.

Zet social media in

8. Focus op mobiele advertenties en optimalisatie

Aangezien mobiel adverteren en het gebruik van mobiele apparaten in populariteit en vraag blijft toenemen, moet je als marketeer het groeiende belang van mobiel adverteren begrijpen. Van het toenemende aantal mogelijkheden in mobiel zoeken en weergeven tot de toename van advertentiebetrokkenheid en het genereren van inkomsten. Het begrijpen van strategieën voor mobiel adverteren is van cruciaal belang voor zowel gevestigde bedrijven als starters.

9. Ontwikkel boeiende inhoud om de aandacht te trekken

Jouw bedrijf is net als Google. Met andere woorden, als je het beste product of de beste dienst hebt, maar niemand weet ervan, zal niemand het kopen. Het is goed om je te realiseren dat je product of dienst slechts zo goed is als het vermogen om de aandacht van je publiek te trekken. Los daarvan moet je je realiseren dat je klanten op internet op zoek zijn naar antwoorden en informatie. Daarom moet je inhoud of video's maken waardoor ze het gevoel krijgen dat hun vragen worden beantwoord.

10. Ken het belang van videomarketing in de digitale markt

Tegenwoordig zijn sociale media een integraal onderdeel geworden van digitale marketing en gebruiken bedrijven volop video voor het promoten van hun producten/diensten. Er wordt gezegd dat tegenwoordig meer dan 75% van de mensen inhoud via video's consumeert; daarom is het essentieel geworden om bedrijven te promoten via video's. Of het nu een video op YouTube of Facebook is, ongeacht de lengte en het type video, video's zijn nodig voor bedrijven om in contact te komen met klanten. Videomarketing is een must voor elk bedrijf dat mensen wil bereiken. Het enige wat je nog hoeft te doen, is het beste social media-kanaal voor je bedrijf kiezen en nu beginnen met het maken van video's!

Conclusie

Digitale marketing is voor de meeste mensen een beetje een mysterie. Tenzij je een expert bent, kan het een uitdaging zijn om te weten waar je moet beginnen met digitale marketing of welke strategieën het beste werken, zodat je je hierop kunt concentreren.

Als je met deze tips aan de slag gaat, heb je al snel de basis voor een succesvolle digitale marketingstrategie.

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Videoproductie. Het eerlijke verhaal.

Meer weten over de mogelijkheden?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Missie

Cases

Locaties

Tarieven

Kennisbank

Branches

FAQ

Offerte aanvragen

Afspraak inplannen

Diensten

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Instructiefilm

Interview

Wervingsvideo

Testimonial video

Aftermovie

Videocampagne

Videocontent

Videomarketing​​​​​​

Locaties

Amsterdam

Den Haag

Hilversum

Rotterdam

Utrecht

De rest van Nederland

Professional inhuren?

Cameraman

Video editor

Videograaf

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92