Wat is 4:2:0 vs. 4:2:2 vs. 4:4:4?

Wat is 4:2:0 vs. 4:2:2 vs. 4:4:4

4:2:0 vs. 4:2:2 vs. 4:4:4 verwijzen naar chroma subsampling. Dit is een compressie die invloed heeft op hoe kleureninformatie wordt weergegeven op het beeld. Met behulp van chroma subsampling wordt de bandbreedte geminimaliseerd zonder dat de beeldkwaliteit moet inleveren.

4:2:0 vs. 4:2:2 vs. 4:4:4

Waar staat 4:2:0 vs. 4:2:2 vs. 4:4:4 of chroma subsampling precies voor? Een videosignaal wordt opgesplitst in twee verschillende aspecten, namelijk luminantie-informatie en kleurinformatie. Luminantie, vaak ook luma genoemd, bepaalt het grootste deel van het beeld. Luma heeft namelijk invloed op het contrast van de vormen die je op het scherm ziet. Denk bijvoorbeeld aan wanneer je zwart-wit beeld bekijkt. In dit geval is het niet de kleur die bepaalt hoe gedetailleerd jij het beeld ziet, maar het is het contrast wat vormen duidelijk maakt.

Kleurinformatie, of in het kort chroma genoemd, speelt ook een belangrijke rol in 4:2:0 vs. 4:2:2 vs. 4:4:4. Hier wordt namelijk bepaald hoeveel kleurinformatie het signaal kan doorgeven. Wanneer de kleurinformatie verminderd wordt, kan er meer Luma worden doorgegeven. De beeldhelderheid blijft hierdoor exact hetzelfde, terwijl de bestandsgrootte maar liefst 50% kleiner wordt. Chroma-subsampling is mogelijk in verschillende signalen, namelijk 4:2:0 vs. 4:2:2 vs. 4:4:4.

Wat is het verschil tussen 4:2:0 vs. 4:2:2 vs. 4:4:4

Wat zijn precies de verschillen tussen 4:2:0 vs. 4:2:2 vs. 4:4:4? Het eerste getal, de 4, verwijst naar de omvang van de steekproef. De twee volgende cijfers verwijzen beide naar chroma. Ze zijn beide relatief ten opzichte van het eerste getal en definiƫren in welke hoeveelheid er gesubsampled wordt.

Dus waar staan 4:2:0 vs. 4:2:2 vs. 4:4:4 voor? Een signaal van 4:4:4 heeft geen compressie en transporteert zowel luminantie- als kleurgegevens volledig. Dit signaal maakt dus gebruik van de volledige bestandsgrootte. Vervolgens heb je 4:2:2. Hier wordt slechts de helft aan chroma gebruikt. Bij 4:2:0 wordt dit een kwart. Bij een 4:2:2-signaal wordt vervolgens ook horizontaal de helft aan bemonsteringssnelheid gebruikt. Verticaal blijft het hetzelfde. Bij 4:2:0 daarentegen zal alleen kleuren samplen uit de helft van de pixels op de eerste rij en wordt er niet naar de tweede rij gekeken.

De voordelen in tv shows en films

Dus wat zijn de voordelen van 4:2:0 vs. 4:2:2 vs. 4:4:4? Het belang van chroma subsampling is bij kleinere tekst van groot belang. Geldt dit ook voor films? Ondanks dat je de keuze hebt uit 4:2:0 vs. 4:2:2 vs. 4:4:4 en 4:4:4 wordt gezien als de hoogste variant, is 4:2:0 al jaren de standaard. Dit komt omdat het verschil tussen 4:2:0 en 4:4:4 zo minimaal is, vooral wanneer het weergegeven wordt in 4K, dat het geen voordeel heeft om de bestandsgrootte zo groot te houden. De voordelen van 4:2:0 en 4:2:2 zijn dus duidelijk, maar het is belangrijk om te benoemen dat er vrijwel geen voordelen zijn aan het gebruik van 4:4:4 binnen de filmindustrie.

Het gebruiken van 4:4:4 zal de kijkervaring niet veranderen en zal alleen zorgen dat de distributiekosten van de film of show omhoog gaan. Vooral in de tijd dat 4K langzaam de standaard wordt en hogere resoluties steeds meer ontwikkeld worden, is het verschil tussen 4:2:0 vs. 4:2:2 vs. 4:4:4 nog minder duidelijk. Het is zelfs aan 4:2:0 te danken dat streaming platforms, zoals Netflix, makkelijker 4K films kunnen aanbieden.

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92