Wat is A-roll?

A-Roll

A-Roll is een veelgebruikte term in de filmindustrie. A-Roll staat voor het fundamentele beeldmateriaal. In iedere film, video of documentaire is er beeldmateriaal wat het verhaal vertelt en beeldmateriaal dat wordt ingezet om overgangen te creëren. A-Roll staat voor het hoofd beeldmateriaal en B-Roll verwijst naar de extra video shots.

Waarom heet het A-Roll en B-Roll?

A-Roll en B-Roll zijn termen die oorspronkelijk werden gebruikt in de tijden van lineaire filmmontage. In deze periode werden er twee rollen gebruikt met identiek beeldmateriaal. De ene rol heette A-Roll en de andere B-Roll. Ondanks dat beide rollen dezelfde scène aan het filmen waren, maakte ze ander beeldmateriaal. De A-Roll filmde bijvoorbeeld uitzonderlijk de twee hoofdpersonages die een dialoog hadden, terwijl de B-Roll aandacht besteedde aan de handbewegingen, details in de expressie of interessante bewegingen op de achtergrond. Deze beelden werden vervolgens ingezet om overgangen te maken in de film. Nu hoor je deze termen nog steeds achter de schermen van een documentaire of een nieuwsverhaal.

A-Roll

Laten we wat dieper in de term A-Roll duiken. A-Roll staat eigenlijk voor de video of de media die het verhaal vertelt. Het is de primaire audio en video waarin je meestal een persoon of de hoofdpersonages een onderwerp ziet bespreken. A-Roll is dus eigenlijk de rode draad in een verhaal. Denk bijvoorbeeld aan een talkshow dat je 's avonds op televisie ziet. Hier zie je continu fragmenten van de host en de gasten die in gesprek zijn. Het probleem is dat A-Roll op zichzelf extreem saai kan worden, waardoor het als publiek lastig is om je aandacht erbij te houden. We willen immers dat we niet alleen geprikkeld worden door audio, maar ook door beeld, wanneer we naar de televisie, een documentaire of een nieuwsbericht kijken.

B-Roll

Dit is waar B-Roll in beeld komt. B-Roll is aanvullend beeldmateriaal dat wordt gebruikt om de A-Roll visueel te ondersteunen. Het is als het ware beeldmateriaal dat de woorden van de dialoog visualiseert. Wordt er in een nieuwsbericht vertelt over ziekenhuizen? Dan wordt er vaak B-Roll fragmenten getoond van een ziekenhuisgebouw, een ambulance of de wandelgangen. Met B-Roll video's wordt wat we horen dus eigenlijk bevestigd in het beeld. Doordat onze oren en ogen nu tegelijkertijd geprikkeld worden, kunnen we beter onze concentratie behouden en verliezen we minder snel de interesse.

Het hedendaagse gebruik van A-Roll

Hoewel we tegenwoordig niet meer werken met lineaire filmmontage, zijn de termen A-Roll en B-Roll nog steeds de hoofdzaak onder de filmmakers. De theorie achter het mixen van 'hoofd' en 'bijzaak' fragmenten wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt in films, bedrijfsvideo's, nieuwsverhalen en documentaires. Een goed voorbeeld om het hedendaags gebruik van A-Roll en B-Roll uit te leggen, is door te kijken naar de manier hoe nieuwsberichten op de televisie worden gemonteerd. Vaak begint een nieuwsbericht in de studio, waar de presentator een introductie geeft. Gaandeweg het verhaal worden er B-Roll fragmenten geïntroduceerd. De audio van de presentator blijft nog steeds afspelen, maar het verhaal wordt nu ondersteund door visuele beelden. Gaat het nieuwsbericht over een hittegolf in de zomer? Dan zie je bijvoorbeeld B-Roll fragmenten van mensen op het strand, de zon, mensen op het terras of kinderen die spelen bij het zwembad.

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92