De omschrijving van de functie content creator zit in de naam: de content creator creëert content, of te wel "inhoud". Content is een erg breed begrip. Over het algemeen wordt er met online content tekst, afbeeldingen en video bedoeld. De nadruk ligt in dit blogartikel uiteraard op video. Denk onder meer aan vlogs en korte video's voor op sociale media. Video kent tal van (commerciële) toepassingen, teveel om in dit artikel op te noemen. Maar wat het format ook is, elke video begint met een zelf opgesteld contentplan van de content creator. Het contentplan wordt opgesteld met als doel de doelgroep van de video direct te bereiken.
Wat is een content creator precies?
De content creator spant zich in om content op zo'n manier te produceren dat de beoogde doelgroep van het product zo goed mogelijk wordt bereikt. Het bereiken van de doelgroep is echter pas stap één. De doelgroep dient vervolgens beïnvloed en overtuigd te worden. Dit kan natuurlijk op verschillende manieren plaatsvinden, maar hoe je het ook aanpakt, één ding is zeker: kwalitatief goede content is een harde eis. Of het nu vlog posts zijn, of juist e-mail nieuwsbrieven, of gerichte video's, het doel is altijd de kijker ergens van te overtuigen.
Wie zijn allemaal content creator?
In feite zijn alle bloggers en vloggers content creators. Influencers zijn ook content creators. Iedereen die een bericht plaatst op Instagram is een content creator. Kortom: je vindt onder elke steen wel een content creator. Het verschil zit hem er natuurlijk in dat de één het wat professioneler aanpakt dan de ander. De ene content creator creëert meer dan de ander. Sommige mensen hebben hier hun werk van gemaakt. Het komt veel voor dat content creators iets maken dat vervolgens bij een andere website geplaatst wordt. De bepalende factor is dat je informatie produceert die een bijdrage levert aan een bepaalde mediavorm.
En wat doet de content creator?
De professionele content creator maakt en plaatst tegen betaling digitale content op sites en sociale media. Je kunt hierbij aan van alles denken: blogs, afbeeldingen, video, gifjes, maar ook tekstjes voor op sociale media. Een week in het leven van een professionele content creator zit vol verrassingen: geen twee dagen zijn hetzelfde. De contentwereld blijft volop in beweging. Dat betekent dat ook de content creator volop in beweging moet blijven. Deze houdt de trends in de gaten en weet hier uitstekend op in te springen. De content creator volgt de trends niet alleen uit eigen belang, maar ook om de klant zo goed mogelijk tot dienst te zijn. Door je content creatie te optimaliseren, zet je je bedrijf maximaal in de spotlights.
Video content creatie
Wat kan een content creator bereiken met video?
- Brand awareness creëren (en in tact houden)
Brand awareness is de Engelse term voor naamsbekendheid. Een bedrijf waarvan niemand de naam kent, zal niet lang bestaan. Content creators helpen de naamsbekendheid van het bedrijf te vergroten. Zij verspreiden content over je merk op onder meer sociale platforms, blogs, websites en natuurlijk via persberichten. Die berichten volgen de huisstijl en het beoogde imago van het bedrijf, maar zijn ook zo geschreven dat ze naadloos aansluiten bij hun publiek.
- "Lead nurturing"
Nogmaals een Engelse term. Het komt er ongeveer op neer dat je leads onderhoudt. Dit wil zeggen dat je met je berichten potentiële klanten nieuwsgierig maakt naar wat je als bedrijf te bieden hebt. Deze potentiële klanten zijn "leads" die voor omzet kunnen zorgen.
- Klantenbinding
Heb je leads eenmalig tot klant 'verzilverd', dan is het de uitdaging deze klanten aan je te blijven binden. Je wilt dat klanten bij je terug komen, niet dat ze hun interesse in je verliezen. Daarnaast zal een tevreden klant tot positieve mond-op-mond reclame leiden. Zo kan je klantenkring verder groeien. Laat de relatie met je klanten niet afkoelen, maar hou ze warm door regelmatig content te plaatsen op je eigen website, op sociale media en in blogs.
Wat zijn de belangrijkste taken van een content creator?
Een content creator moet meer dan alleen content creëren. Het maken van content van hoge kwaliteit is slechts stap één. Die content moet vervolgens goed gemarket worden. Online marketing zet je in om je websites en/of berichten beter in zoekmachines als Google te laten storen of om betalende klanten aan je te binden. Marketing is een vaardigheid. Niet iedereen is hier goed in. Gelukkig zijn er bureaus die actief bemiddelen tussen influencer en blogger. Deze bureaus houden zich bezig met een gedeelte van marketingwerkzaamheden. Ze leggen bijvoorbeeld contacten met nieuwe, potentiële klanten. Zij slaan bruggen voor je. Als je content creator in dienst van een ander bent, werk je meestal volgens een gerichte opdracht.
Met wie werkt een content creator samen?
Professionele content creators werken vaak binnen een bedrijf of werken freelance voor een opdrachtgever. Dat betekent dat je de content die je creëert altijd eerst voorlegt aan de opdrachtgever voor je deze online zet. De opdrachtgever geeft aanwijzingen over het onderwerp en deelt zijn/haar wensen en eisen. Jij verzamelt de informatie die je nodig hebt om de content te kunnen creëren. Soms werk je samen met bijvoorbeeld een cameraman of video editor. Als je interviews moet opnemen, contacteer je de mensen die je interviewt. Als je een mediacampagne aanstuurt, zit de kans er dik in dat jij andere mensen aanstuurt in het proces.
Resultaten analyseren
Als content creator ben je niet alleen bezig met het maken van nieuwe content en het plaatsen van je content. Je blikt niet alleen vooruit, maar kijkt ook terug. Een belangrijke taak van een content creator is het analyseren van de effecten die je campagne hebben gehad. Zo krijg je een goed beeld van wat werkt en wat niet. Die kennis neem je weer mee naar je volgende content campagne. Als je aanpak niet heel effectief blijkt, is het vaak mogelijk deze iets bij te sturen zodat je alsnog kunt zorgen voor meer leads en meer klanten.
Hoe wordt je content creator?
Sommige mensen rollen bij toeval in het vlog- of influencer vlak. Ze begonnen met het delen van hun hobby, trokken veel volgers en kregen vervolgens aanbiedingen van bedrijven voor marketingcontracten. Populaire YouTubers bestaan wereldwijd en zij hebben meerdere manieren om omzet te genereren. Natuurlijk kun je ook een opleiding volgen om content creator te worden. Je gaat daarna meestal freelance of voor een bedrijf aan de slag. De meest gebruikelijke opleiding om te volgen om content creator te worden is een marketing opleiding.
Waar werkt een content creator?
Content creators komen op verschillende plekken te werken. Het meest voor de hand liggend is de mediaredactie van een bedrijf. Ook zijn er content creators actief bij week- en dagbladen, bij drukkerijen, multimediabedrijven, radio en televisie, ontwerpstudio's en reclamebureaus. Als influencer zijn er flink wat mogelijkheden als je samenwerkt met een marketing bureau. Content creators die content voor hun eigen sociale media schrijven en een hekel hebben aan de commerciële kanten hiervan, kunnen dit uitbesteden aan een intermediair.
Opleiding tot content creator
Kun je een opleiding volgen tot content creator? Ja en nee. Er is geen opleiding die één op één opleidt tot het "beroep" content creator. Wel kun je een opleiding volgen waarmee je alle benodigde kennis en vaardigheden opdoet om succesvol content creator te worden. Volg bijvoorbeeld de Mbo-4 opleiding Media vormgeving en ICT. Met deze opleiding leer je de taken van schrijver, videomaker en fotograaf op je te nemen. Je leert journalistieke vaardigheden zoals redigeren en technieken om te hanteren bij een interview. Ook leer je professioneel omspringen met sociale media, onder meer via de SEO-principes en leer je editen.
Wat heb je aan een professionele content creator?
Een professionele content creator inschakelen, zorgt ervoor dat je kanalen met kwalitatieve content gevuld raken. Deze sluiten naadloos aan bij je doelgroep en merkidentiteit. Weten wat een videoprofessional als Pro Motion Film voor je kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op.