Een lead is een term in online marketing waarmee verwezen wordt naar een potentiële klant.
Denk aan een bezoeker van je website die interesse heeft in een product en hier bij jou meer informatie voor heeft aangevraagd.
Contactgegevens
Een lead is dus meestal iemand die contactinformatie achterlaat. Bijvoorbeeld via een contactformulier of nieuwsbrief inschrijving.
Niet iedereen zal een lead zijn. Zo krijgen wij als videoproductiebedrijf ook wel eens offerte aanvragen van studenten die voor hun paper een fictieve offerte nodig hebben. De student is voor ons geen potentiële klant, dus geen lead.
Leads verhogen voor je bedrijf
Uiteraard wil iedereen zoveel mogelijk leads. Want meer mensen die interesse hebben in jouw diensten of producten, betekent uiteindelijk meer klanten. Het is dus waardevol om te kijken naar manieren waarop je website bezoekers nog beter kunt aansturen om contact met je op te nemen. Dat kan bijvoorbeeld via slimme tekst of videocontent op je site waarmee je aanstuurt om contact op te nemen.
Video als lead machine
Een effectieve manier om meer leads te genereren is het gebruik van video content op je website. En dan vooral authentieke video met een duidelijke behulpzame boodschap en call to action.
Een goede bedrijfsfilm, productvideo, instructiefilm of klant testimonial schept vertrouwen bij je bezoekers. Daarmee wordt het voor de klant laagdrempeliger om contact met je op te nemen.
Professionele video content
Het is daarbij belangrijk dat je video content er professioneel uit ziet. Anders werkt video averechts. Aan de hand van een sterke video marketing strategie en het inhuren van een ervaren cameraman of filmploeg die je video's ook kunnen monteren, kun je met een eenmalige investering jaren meer leads en conversies uit je website of webshop halen.
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- Awareness marketing
- B2b marketing
- B2c marketing
- Buyers persona
- Contentmarketing
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Customer journey
- Doelgroep
- E-mailmarketing
- Evergreen content
- Influencer marketing
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketing funnel
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- See, Think, Do, Care model
- SEO (Search Engine Optimization)
- USP (Unique Selling Point)