Wat is tv reclame?

Wat is tv reclame

Met reclame wordt commerciële communicatie bedoeld, met het specifieke doel een dienst, persoon of product aan te prijzen. Een televisiereclame is een reclame die op de televisie wordt uitgezonden en bevat een strategisch ingezette combinatie van visuele en audio-elementen.

Het doel van reclame is breder dan alleen aanzetten tot aankoop, het kan ook het creëren van bewustzijn betreffen - in dit geval wordt er gesproken van een ideële reclame.

De werking van televisiereclame

Als je een bedrijfsfilm wilt laten maken in de vorm van tv-reclame, besef dan dat televisiereclame aan een aantal regels gebonden is:

  • De aandacht van de kijker trekken. Dat kan door een herkenbare probleemstelling te formuleren en vervolgens een oplossing aan te dragen, maar ook door te choqueren, of een ethisch dilemma voor te schotelen.
  • De kijker een belofte maken. De kijker moet verrijkt worden door een zekere belofte: of dat nu gaat om gebruiksgemak, plezier of snelle bevrediging maakt niet uit. Een gelukkiger, meer gebalanceerd leven of een eerlijkere samenleving zijn beloftes op lange termijn.
  • Verlangen opwekken. De kijker moet worden aangezet tot het ondernemen van een zekere daad, aanschaf of anders.
  • Een middel bieden tot het realiseren van het voordeel. Bijvoorbeeld: 'hier, hier en hier te koop', of 'alleen vandaag nog…' of 'beginnen nu met…', 'start nu aan de hand van…'

Voordelen televisiereclame

Toegegeven, het internet - met name sociale media - zijn een belangrijke concurrent geworden van de ouderwetse beeldbuis, maar televisie heeft nog altijd een paar belangrijke ijzers in het vuur:

  • De 'gemiddelde' Nederlander kijkt 195 minuten tv per dag: meer dan genoeg kans voor jou om je boodschap over te brengen.
  • Op televisie kun je emoties oproepen aan de hand van een verhaaltje. Denk eens aan hoe ideële reclames dit aanpakken bij bijvoorbeeld een natuurramp: beelden tonen de harde realiteit, maar óók hoe de situatie van de getroffenen met een (al beperkte) donatie kan verbeteren. Niets komt beter aan dan de ruwe realiteit: getroffenen zijn de beste 'acteurs'.
  • Via televisie kun je mensen doorverwijzen naar bijvoorbeeld je website of sociale mediakanaal.
  • Adverteerders geven gemiddeld maar liefst 900 miljoen uit aan tv-reclame. Het kan niet zo zijn dat al dat geld verspild is.

Meer gerelateerde begrippen:

Showreel video

Videoboodschap

E-learning video

Podcast video

Campagne video

Vacature video

Onboarding video

Wervingsvideo

How to video

Alle videoproductie begrippen

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92