Instagram met IGTV grotere concurrent van YouTube

Het gaat hard met de hoeveelheid online platforms die je kunt gebruiken om je video content aan de man te brengen. Al die video friendly kanalen komen ieder jaar weer met allerlei nieuwe opties om video te kijken.

Zo introduceerde Facebook en YouTube de afgelopen jaren nog allemaal opties voor live stream video, maar ook voor 360 graden video en virtual reaility.

Nu is Instagram aan de beurt met IGTV, een nieuwe app die het mogelijk maakt om langere video's van maximaal een uur te uploaden en af te spelen. Voorheen was dat nog een limiet van maar één minuut.

Hiermee treedt Instagram meer in de voetsporen van YouTube, waarbij het al jaren mogelijk is om gratis lange video content te plaatsen.

Instagram Long Stories?

Ookal is Instagram met zijn Stories en fotoposts vooral bekend van het delen van korte snippets uit ons leven: er is nu blijkbaar toch behoefte aan langere content.

Instagram biedt met IGTV een video-app die helemaal gericht is op video kijken op onze telefoon. Dus video's zijn altijd full screen en verticaal. Ideaal voor als je je telefoon staand houdt.

IGTV
Instagram lanceert IGTV tijdens evenement

Grote game changer

IGTV begint af te spelen zodra je de app opent, net zoals bij het aanzetten van je TV. Alleen nu zijn de creators de kanalen. Instagram heeft het zelf over long form vertical video.

Maar blijft verticale video wel interessant om een uur lang naar te kijken? Of zelfs al twintig minuten? En gaat dit het traditionele video kijken veranderen?

Voor mij als filmmaker is verticale video nog heel erg verbonden aan de korte Insta video snacks: een verzameling video opnames, snel bewerkt en online gegooid. Maar inmiddels zijn we door Instagram zo getraind om naar verticale video te kijken, dat we er misschien ook wel aan wennen om een uur lang onze telefoon staand te houden.

IGTV en videomarketing

Instagram video is toch met name voor de mobiele gebruiker, gemaakt door de mobiele gebruiker. Is IGTV dan ook interessant voor bedrijven die aan videomarketing doen? Niet echt denk ik.

Alleen als je bekende creators en social influencers inzet om namens jouw merk een lange vlog of reportage te maken.

Wil je je echt focussen op desktop views en echt kwalitatieve long form content zoals een professioneel opgenomen docu of verdiepend interview, dan blijft YouTube toch de beste oplossing.

Over Pro Motion Film

Pro Motion Film is een full service videoproductiebedrijf uit Amsterdam. Wij maken creatieve film content voor bedrijven en houden de laatste ontwikkelingen op het gebied van online video goed voor je in de gaten.

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

De videogroeiformule

Ontdek in deze whitepaper de 10 stappen naar succesvolle videocampagnes

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92