Een presentatie laten filmen of complete cameraregistratie opnemen tijdens je evenement? Dat is ideaal als je een seminar of masterclass organiseert. Het filmen van presentaties van je (gast)sprekers levert waardevolle content op voor je site, social media of YouTube-kanaal. En behalve een cameraman inhuren hoef je er niets extra's voor te regelen. Makkelijke investering dus.
Informatieve filmpjes zoals interviews en instructiefilms worden erg gewaardeerd door jouw doelgroep. Hetzelfde geldt voor presentaties over een actueel onderwerp binnen jouw vakgebied. Hier gaat je doelgroep graag voor zitten.
Het is dus al een slimme zet om presentaties tijdens een evenement gelijk vast te leggen op camera. Ik heb hieronder zeven tips voor je uitgeschreven om het maximale uit deze opnames te halen.
Inhoudsopgave
Tip 1: Knip de gefilmde presentatie(s) op in verschillende thema's
Heb je meerdere sprekers en presentaties tijdens een zakelijk evenement, dan kun je op een dag makkelijk meerdere video's opnemen. Sommige opdrachtgevers van ons kiezen er voor om de videopresentaties volledig aan te bieden als (betaalde) digitale online training.
Anderen kiezen er voor om uit de complete registratie kortere fragmenten te delen op social.
Knip je de presentaties op in kortere stukken, bijvoorbeeld op onderwerp of thema, dan heb je in no time heel veel kant en klare video-items die met je doelgroep gedeeld kunnen worden op verschillende momenten of via verschillende kanalen. De opnames zijn wat dat betreft multi-inzetbaar.
Tip 2: Vraag de cameraman om twee camera's mee te nemen
Je kunt prima een presentatie opnemen met een alleen een cameraman. Maar vraag dan of de cameraman een extra camera mee kan nemen en één van de camera's vanaf statief op het podium kan richten voor een totaalbeeld. De andere camera kan dan ook vanaf stafief handmatig worden bediend voor close-ups van de spreker(s). Dit is hoe wij vrijwel altijd werken als we een presentatie opnemen. In de video kun je dan afwisselen tussen twee camerastandpunten en dat maakt je video dynamisch.
Wil je het helemaal goed aanpakken, laat de videoproducent dan met een team van twee cameramensen langskomen. Je kunt dan twee camera's handmatig bedienen en met een derde camera bijvoorbeeld ook nog beelden van de interactie met het publiek opnemen.
Tip 3: Geef de spreker een zendermicrofoon
Niets is vervelender dan luisteren naar een presentatie waarvan de geluidsopnamen niet goed zijn. Zorg er daarom voor bij een uitversterkte presentatie dat de camera is ingeprikt in het geluidsysteem van de zaal. En zorg er aanvullend voor dat de cameraman een dasspeldmicrofoon meeneemt die op kan worden gespeld bij de spreker. Want ook bij een presentatie die wordt uitversterkt wil technisch weleens iets misgaan. Door meerdere microfoons aan te sluiten heb je altijd een safe line en verklein je de kans dat je audio-opnames van mindere kwaliteit zijn.
-
Wat is een draadloze dasspeldmicrofoon?
Een dasspeldmicrofoon is een draadloze microfoonset die bestaat uit een zender en ontvanger.
Tip 4: Maak gelijk ook een aftermovie
Heb je er ook aan gedacht om de opnames van de presentaties te combineren met het filmen van een algemene sfeerimpressie? Als er toch een cameraman rondloopt kan er namelijk vaak ook makkelijk beeldmateriaal verzameld worden voor een goede aftermovie. Je hoeft de cameraman daarvoor niet extra uren te boeken. Het kost je alleen wat extra uren videomontage. Goede deal dus. De cameraploeg filmt naast de presentaties dan ook alle highlights, denk aan mooie shots van de omgeving, mensen die het naar hun zin hebben en andere activiteiten tijdens het evenement.
De aftermovie kun je inzetten als bedankje aan de bezoeker en delen via social media. Dit levert vaak een hoge betrokkenheid op met veel likes en shares. Zeker bij een groter evenement. Ook kun je de aftermovie later nog een keer delen, maar dan ter promotie van een nieuw aankomend evenement. Best handig toch?
Bekijk hier onze aftermovie showcase, je kunt bij een aftermovie aan dit soort sfeerbeelden denken:
-
Videoregistratie van presentatie
Ons videoregistratie bedrijf maakt professionele registraties van evenementen, presentaties, live stream video, videoboodschappen en interviews.
Pro Motion Film heeft onze DATPROF Experience in Zaandam prachtig vastgelegd. Professioneel maar informeel in de omgang. Goeie en snelle communicatie en mooi resultaat!
Tip 5: Voeg slides en andere beelden toe aan de video
Worden er Powerpoint slides of andere beelden getoond tijdens de presentatiesessies? Dan kunnen die mooi verwerkt worden in de uiteindelijk presentatievideo. De video-editor kan de slides mooi combineren met de opnames van de spreker. gebruiken in de montage. Door de slides full screen in de video te monteren op momenten dat de spreker er naar verwijst, is het verhaal veel makkelijker te volgen.
Tip 6: Zet je videocontent slim in
Er zijn veel opties om het maximale uit je opgenomen presentaties te halen. Ik heb hieronder vier suggesties uitgeschreven die jou hopelijk helpen om de investering er dik uit te halen.
Beter vindbaar op Google
Wil je dat de filmpjes jou helpen om online beter zichtbaar te worden met je bedrijf? Dan kun je de presentatiefilmpjes per thema categoriseren en aan de hand van deze thema's hier verschillende artikelen over schrijven. Via een gerelateerde blogtekst kun je de video's zo nog meer relevantie geven.
Relaties warm houden met content traktatie
Maak je gebruik van een nieuwsbrief? Dan kun je de video's als 'serie' presenteren aan je volgers en hen per nieuwe editie trakteren op een nieuwe aflevering.
Verdienmodel koppelen aan je filmpjes
Waren de presentaties onderdeel van een vakseminar waarvoor betaald moest worden? Denk er dan eens over na om de filmpjes als contentpakket te verkopen tegen een schappelijke prijs. Voor de mensen die er niet bij waren, of het fysieke seminar te duur vonden, kan dit heel interessant zijn.
Filmpjes in ruil voor contactgegevens
Tot slot kun je de filmpjes gratis aanbieden in ruil voor een inschrijving op jouw nieuwsbrief of het achterlaten van hun contactgegevens. Op die manier vergroot je jouw klantenkring en de kans dat zij later jouw diensten afnemen.
Tip 7: Extra content opnemen: testimonial video's en interviews
Organiseer jij een evenement? Dan is de kans groot dat jouw netwerk hier rondloopt. Denk aan klanten, partners en experts binnen jouw vakgebied. Dit is de uitgelezen kans om hen te benaderen en een paar korte testimonial video's op te nemen over jouw organisatie, of over het evenement dat je organiseert.
Jouw bedrijf boosten met inhoudelijke video's of aftermovie?
Neem nu contact met ons op via het offerte-formulier en ontvang direct vrijblijvend alle informatie die je nodig hebt.
✓ 10 + jaar ervaring in het produceren van conversieverhogende aftermovies
✓ Voordelige productiekosten bij afname van een serie video's
✓ Altijd extra vrijblijvend advies over aanvullende videomarketing mogelijkheden
Bekijk hieronder tot slot de showcase met fragmenten van presentaties die wij hebben gefilmd:
Over de auteur
Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.