Presentatie laten filmen tijdens evenement - zeven tips voor de perfecte registratie

Een presentatie laten filmen en cameraregistratie opnemen van de sprekers op het podium. Dat is ideaal als je een seminar of masterclass organiseert. Het filmen van de presentaties van je gastsprekers levert waardevolle content op voor je site, social media of YouTube-kanaal. En behalve een cameraman inhuren hoef je er niets extra's voor te regelen. Makkelijke investering dus.

Informatieve filmpjes zoals vlogs, interviews en uitlegvideo's doen het heel goed online. Een presentatie over een actueel onderwerp binnen jouw vakgebied kun je zo aan dit rijtje toevoegen. Hier gaat je doelgroep voor zitten en dit levert views en waardering op.

Het is dus al een slimme zet om je presentaties op te laten nemen op beeld. Ik heb hieronder zeven gratis tips voor je uitgeschreven om nog veel meer uit de opnamen te halen. Op die manier kan deze content goud waard worden voor je.

Tip 1: Knip de gefilmde presentatie(s) op in verschillende thema's

Heb je meerdere sprekers en presentaties op een evenement, dan kun je op een dag zo meerdere filmpjes opnemen. Knip je de presentaties ook nog op in kortere delen, bijvoorbeeld op thema, dan heb je in no time heel veel kant en klare video-items liggen die met je doelgroep gedeeld kunnen worden.

Zo'n kort item kijkt ook veel prettiger weg voor de kijker. Het is namelijk zware kost voor je doelgroep om een video van een half uur uit te zitten.

Tip 2: Vraag de cameraman om twee camera's mee te nemen

Je kunt prima een presentatie opnemen met een enkele cameraman. Maar vraag dan of de cameraman een extra camera mee kan nemen en één daarvan vast op statief op het podium kan richten voor een totaalbeeld. De ander kan dan handmatig worden bediend voor close-ups van de gastspreker. Dit is hoe wij vrijwel altijd werken als we een presentatie opnemen en we raden het iedereen aan. Dit maakt je video namelijk veel dynamischer.

Wil je het helemaal goed aanpakken, laat ons dan met een team van twee cameramensen langskomen. Je kunt dan twee camera's handmatig bedienen en met een derde camera bijvoorbeeld ook nog beelden van de interactie met het publiek opnemen. Dat levert hele rijke en hoogstaande presentatie filmpjes op.

Dit is vooral de investering waard als er meerdere filmpjes gemaakt kunnen worden.

Tip 3: Geef de spreker een zendermicrofoon

Niets is vervelender dan luisteren naar een presentatie waarvan de geluidsopnamen niet optimaal zijn. Zorg er daarom bij een uitversterkte presentatie altijd voor dat de camera is ingeprikt op het geluid van de zaal. En zorg er voor dat de cameraman een dasspeldmicrofoon meeneemt die op kan worden gedaan bij de gastspreker. Want ook bij een presentatie die wordt uitversterkt wil technisch weleens wat misgaan. Door meerdere microfoon aansluitingen heb je altijd een safe line en is je audio opname ideaal.

Een draadloze microfoon zorgt ervoor dat de audio-opname goed te verstaan is

Tip 4: Maak gelijk ook een aftermovie

Heb je er ook aan gedacht om de opnamen van de presentaties te combineren met het filmen van een sfeerimpressie? Als er toch cameramensen rondlopen kan er namelijk gelijk beeldmateriaal verzameld worden voor een goede aftermovie. Dat kost je alleen de montage extra. Goede deal dus. De cameraploeg filmt naast de presentaties dan ook alle sfeer daar omheen, denk aan mooie shots van de omgeving, mensen die het naar hun zin hebben, andere activiteiten tijdens het evenement, noem maar op.

Tip 5: Voeg slides en andere beelden toe aan de video

Worden er Powerpoint slides of andere beelden tijdens de presentatie? Vraag die beelden dan op bij de spreker. De editor kan deze slides namelijk gebruiken in de montage. Deze kunnen gecombineerd worden met de opnamen van de spreker. Door de slides full screen in de video te monteren, is het verhaal veel makkelijker te volgen en krijg je een rijker filmpje.

Tip 6: Zet je video content slim in

Er zijn veel opties om het maximale uit je opgenomen presentaties te halen. Ik heb hieronder vier suggesties uitgeschreven die jou hopelijk helpen om de investering er dik uit te halen.

Beter vindbaar op Google

Wil je dat de filmpjes jou helpen om online beter zichtbaar te worden? Dan kun je de presentatie filmpjes per thema categoriseren en aan de hand van deze thema's hier verschillende blogartikelen over schrijven. Via een gerelateerde blogtekst kun je de video's zo nog meer body geven.

Relaties warm houden met content traktatie

Maak je gebruik van een nieuwsbrief? Dan kun je de video's als 'serie' presenteren aan je volgers en per nieuwe editie trakteren op een nieuwe aflevering.

Verdienmodel koppelen aan je filmpjes

Waren de presentaties onderdeel van een vakseminar waarvoor betaald moest worden? Denk er dan eens over na om de filmpjes als contentpakket te verkopen tegen een schappelijke prijs. Voor de mensen die er niet bij waren, of het seminar te duur vonden, kan dit heel interessant zijn.

Filmpjes in ruil voor contactgegevens

Tot slot kun je de filmpjes gratis aanbieden in ruil voor een inschrijving op jouw nieuwsbrief of het achterlaten van hun contactgegevens. Op die manier vergroot je jouw klantenkring en de kans dat zij later jouw diensten afnemen.

Tip 7: Extra content opnemen: testimonial video's en interviews

Op je evenement lopen waarschijnlijk een heleboel klanten of partners rond. Dit is dus de uitgelezen kans om gelijk ook een paar losse testimonial video's op te nemen over jouw organisatie of het evenement dat je organiseert. Je kunt bezoekers ook hun mening laten geven door een interview af te nemen over het thema van de dag.

Film-set op je event. Neem in korte tijd meerdere interviews op met bezoekers en vakspecialisten

Video content opnement tijdens evenement?

Wil je leuke video content overhouden aan je evenement? Stuur ons dan even een mail of vraag gelijk een offerte aan. Dan zorgen wij ervoor dat jij het maximale uit je opnamen haalt.

De kracht van Pro Motion Film

Goed bekeken

We werken altijd met een klein en flexibel team voor de beste vibe tijdens het filmen. En dat zie je aan het eindproduct. Dat het plezier en de trots eraf spatten.

Want dat is wat jouw doelgroep overtuigt: eerlijkheid.

Met gevoel

Oprecht enthousiasme. Eigenheid. Met gevoel vastgelegd en zo gemonteerd dat beeld en muziek ritmisch in elkaar grijpen.

Vraag vrijblijvend een offerte aan. Wij nemen binnen een werkdag contact op!