Presenteren op camera: de tien meest gemaakte fouten

Regelmatig nemen wij video content op met mensen die weinig tot geen camera ervaring hebben. Gewoon normale mensen: jij en ik. Bijvoorbeeld ondernemers die een verhaal vertellen over hun werk, een project of passie. Dat levert authentieke beelden op. Tenminste als je het goed uitvoert. Als je verhaal op camera strak overkomt.

Om het maximale uit jouw presentatie te halen, deel ik in deze blog tien praktische tips die je kunnen helpen om een geloofwaardige tekst te presenteren.

Deze tips zijn geschreven voor onze klanten: voornamelijk bedrijven en ondernemers. Maar ze zijn toepasbaar voor iedereen die iets op camera wil vertellen.

De tien 'don'ts' op een rij:

1. 'Wij van WC eend'

Te veel praten over jezelf, constante name dropping: in iedere zin je bedrijfsnaam noemen. Het is prima om trots te zijn op je bedrijf. Je zit er middenin, en als trouwe medewerker ben jij altijd de eerste die een praatje geeft over wat jullie allemaal doen. Zet deze knop alleen uit als je een verhaal op camera vertelt. Zorg er voor dat het niet te veel over jullie gaat. Uiteindelijk is dat niet zo belangrijk voor de kijker.

Maak het juist persoonlijk. Stel je iets kwetsbaarder op. Vertel over waar jij zelf mee bezig bent, wat je passie is, wat jij belangrijk vindt. Dat vind je doelgroep veel interessanter.

Ik vond geen stock foto van WC eend. Maar waar het op neer komt: voorkom schreeuwerige oppervlakkigheid en overkill.

2. Praten in schrijftaal

Ben je je presentatie aan het uittypen? Heel goed, vooral mee doorgaan.

Kijk alleen uit voor te lange zinnen en formeel taalgebruik. Schrijftaal in plaats van spreektaal. Als je een tekst uitschrijft, denk je automatisch veel meer na over je zin. Waardoor het minder echt en spontaan overkomt als wanneer je hetzelfde hardop zegt.

Dus hoe zou je hetzelfde vertellen als je het aan een goede vriend vertelt? Tijdens een gesprek in de café of kroeg?

Probeer dit eens uit. Je zult zien dat je zinnen veel lekkerder lopen.

Neem je script eens door samen met je beste vriend in de kroeg.

3. Too much information

Een video is op zijn sterkst als je je tekst helemaal to the point maakt. Dus schrappen, schrappen en nog eens schrappen. Ga tien keer door je script heen en durf die delete knop in te drukken. Voorkom herhaling. En ga niet tot in details op een onderwerp in.

Lees je eigen tekst eens door alsof het niet jouw tekst is. Wanneer verlies je de aandacht? Laat ook iemand anders de tekst eens hardop voorlezen. Schrap of herschrijf ieder moment waar jij vindt dat de tekst inzakt.

4. Iedereen moet in beeld

Jouw team bestaat uit een stuk of twintig man en de verleiding is groot om hen allemaal wat in beeld te laten vertellen. Want ze horen er allemaal bij. Dat is heel politiek correct, maar hierdoor word je video wel een oppervlakkige roller coaster.

De gemiddelde verteltijd per persoon zakt naar tien seconden. Waardoor quotes voorbij vliegen als een straaljager. Jouw publiek probeert de vorige zin nog te verwerken, of er wordt alweer een nieuw onderwerp aangekaart. Houdt het vooral simpel. Less is more!

Maak er geen rollercoaster van.

5. Eigenlijk geen zin

Vergeet ook niet dat een deel van je team het presenteren op camera stiekem best eng vindt. Eigenlijk vinden ze het helemaal niet fijn om voor een camera te staan. Maar het moest van de baas.

Dit is zeker niet de juiste aanpak. Neem alleen video op met mensen die er zin in hebben, geen cameravrees hebben, en echt leuk op beeld overkomen. Cast je mensen met aandacht.

6. Wat zeg je?

Opnemen langs een snelweg, actief koffiezetapparaat, of andere geluidsbronnen die jouw tekst onverstaanbaar maken. Of voor irritante bijgeluiden zorgen. Het is geen goed idee als je belangrijk dialoog gaat opnemen.

Breng van te voren eerst een bezoek aan de locatie waar je gaat filmen en luister om je heen. Is het muisstil? Zo nee, is het mogelijk om de geluiden die je hoort uit te zetten?

Als je op een locatie terecht komt waar veel geluidsoverlast is, bijvoorbeeld door bouwwerkzaamheden, probeer daar dan slim mee om te gaan.

Kan de geluidsbron misschien even pauzeren? En als het geluid niet stilgezet kan worden, laat dan in ieder geval op de achtergrond zien waar het geluid vandaan komt.

7. Te veel talking head

Neem in je script op dat je ook voldoende B-roll materiaal opneemt: dit zijn shots van de omgeving, of de spreker in een bepaalde actie, anders dan de spreker aan het woord. Deze B-roll beelden kun je dan combineren met het interview of de quotes op camera. Zo hoeft de kijker niet continue naar een pratend hoofd te koekeloeren.

8. Naar wie moet je kijken?

Je staat als spreker voor de camera. Er zijn drie paar ogen op je gericht. Die van je meekijkende collega, de cameraman en ook nog van de regisseur. En er staat ook nog een camera klaar. Tot wie richt je je verhaal? Kijk je rechtstreeks in de lens? Of naar de cameraman die er een paar centimeter van af staat? Of naar je collega? Dat laatste voelt vertrouwt.

Spreek van te voren goed af in welke richting je kijkt. Zodat je een dwalende blik voorkomt. Het kan ook mooi zijn als je 'de ruimte' in kijkt, alsof de cameraploeg er niet is.

Een interview setting met twee camera's en een interviewster. In dit geval kijkt de geinterviewde naar de interviewster.

9. Eentonige intonatie

Oefen je tekst een paar keer voordat je gaat opnemen. Loopt het tempo lekker? Articuleer je goed? Maar vooral: waar leg je je klemtonen? En is de intonatie afwisselend genoeg?

Als je al je zinnen naar boven afrondt, wordt dat eentonig. De kijker luistert opeens niet meer naar wat je te zeggen hebt, maar vooral naar hoe je het zegt. Zoiets wil je voorkomen. Probeer een goeie flow te vinden en durf ook je opnamen een keer terug te luisteren. Vaak merk je dan nog beter of iets 'gek' klinkt.

10. Praten zonder mimiek en handgebaren

Presenteren op camera is meer dan alleen je stem gebruiken. Vergeet niet dat de kijker je hele lichaam ziet. Probeer ook met je gezicht en handen te praten. Een actieve houding is belangrijk.

Vertel je iets positiefs? Probeer dat met een glimlach of je ogen uit te stralen. Met handgebaren kun je je verhaal veel kracht bijzetten.

Kunnen wij je helpen?

Onze cameraman of regisseur kan je helpen het beste uit jezelf naar boven te halen. Op een prettige en laagdrempelige manier regisseren wij je presentatie en lichaamstaal. Mail een korte omschrijving van je video wensen naar info@promotionfilm.nl.

De kracht van Pro Motion Film

Goed bekeken

We werken altijd met een klein en flexibel team voor de beste vibe tijdens het filmen. En dat zie je aan het eindproduct. Dat het plezier en de trots eraf spatten.

Want dat is wat jouw doelgroep overtuigt: eerlijkheid.

Met gevoel

Oprecht enthousiasme. Eigenheid. Met gevoel vastgelegd en zo gemonteerd dat beeld en muziek ritmisch in elkaar grijpen.

Vraag vrijblijvend een offerte aan. Wij nemen binnen een werkdag contact op!