Presenteren op camera: de tien meest gemaakte fouten

Als videoproductiebedrijf nemen wij veel video content voor bedrijven op. Regelmatig willen onze klanten een video laten maken waarin zij zelf wat op beeld vertellen. Dit zijn vaak mensen met weinig tot geen camera ervaring hebben. Bijvoorbeeld ondernemers die vanuit hun passie een verhaal vertellen, of klanten en medewerkers die over een dienst of product vertellen.

Dat levert vaak mooie authentieke videocontent op. Tenminste als je de video's professioneel opneemt en als het verhaal op camera overtuigend overkomt.

Zonder enige ervaring op camera presenteren kan ook helemaal backfiren en averechts werken. Het kan je uiteindelijk zelfs klanten kosten. Daarom is het goed om je hierop optimaal voor te bereiden.

Om het maximale uit jouw presentatie te halen, deel ik in deze blog tien praktische tips (en fouten die je moet voorkomen) die jou kunnen helpen om een geloofwaardige tekst te presenteren.

Inhoudsopgave

Presenteren op camera
Professioneel op camera presenteren?

Deze tips zijn geschreven voor onze klanten: voornamelijk bedrijven en ondernemers. Maar ze zijn toepasbaar voor iedereen die iets op camera wil vertellen.

De tien 'don'ts' op een rij:

1. 'Wij van WC eend'

Te veel praten over jezelf, constante name dropping: in iedere zin je bedrijfsnaam noemen. Het is prima om trots te zijn op je bedrijf. Je zit er middenin, en als trouwe medewerker ben jij altijd de eerste die een praatje geeft over wat jullie allemaal doen. Zet deze knop alleen uit als je een verhaal op camera vertelt. Zorg er voor dat het niet te veel over jullie gaat. Uiteindelijk is dat niet zo belangrijk voor de kijker.

Maak het juist persoonlijk. Stel je iets kwetsbaarder op. Vertel over waar jij zelf mee bezig bent, wat je passie is, wat jij belangrijk vindt. Dat vind je doelgroep veel interessanter.

Wij van WC eend
Alle WC eendjes zwemmen in het water

Ik vond geen stock foto van WC eend. Maar waar het op neer komt: voorkom schreeuwerige oppervlakkigheid en overkill.

2. Praten in schrijftaal

Ben je je presentatie aan het uittypen? Heel goed, vooral mee doorgaan.

Kijk alleen uit voor te lange zinnen en formeel taalgebruik. Schrijftaal in plaats van spreektaal. Als je een tekst uitschrijft, denk je automatisch veel meer na over je zin. Waardoor het minder echt en spontaan overkomt als wanneer je hetzelfde hardop zegt.

Dus hoe zou je hetzelfde vertellen als je het aan een goede vriend vertelt? Tijdens een gesprek in de café of kroeg?

Probeer dit eens uit. Je zult zien dat je zinnen veel lekkerder lopen.

Praat in spreektaal
Gebruik spreektaal in je video

Neem je script eens door samen met je beste vriend in de kroeg.

3. Too much information

Een video is op zijn sterkst als je je tekst helemaal to the point maakt. Dus schrappen, schrappen en nog eens schrappen. Ga tien keer door je script heen en durf die delete knop in te drukken. Voorkom herhaling. En ga niet tot in details op een onderwerp in.

Lees je eigen tekst eens door alsof het niet jouw tekst is. Wanneer verlies je de aandacht? Laat ook iemand anders de tekst eens hardop voorlezen. Schrap of herschrijf ieder moment waar jij vindt dat de tekst inzakt.

4. Iedereen moet in beeld

Jouw team bestaat uit een stuk of twintig man en de verleiding is groot om hen allemaal wat in beeld te laten vertellen. Want ze horen er allemaal bij. Dat is heel politiek correct, maar hierdoor word je video wel een oppervlakkige roller coaster.

De gemiddelde verteltijd per persoon zakt naar tien seconden. Waardoor quotes voorbij vliegen als een straaljager. Jouw publiek probeert de vorige zin nog te verwerken, of er wordt alweer een nieuw onderwerp aangekaart. Houdt het vooral simpel. Less is more!

Onrustige video

5. Eigenlijk geen zin

Vergeet ook niet dat een deel van je team het presenteren op camera stiekem best eng vindt. Eigenlijk vinden ze het helemaal niet fijn om voor een camera te staan. Maar het moest van de baas.

Dit is zeker niet de juiste aanpak. Neem alleen video op met mensen die er zin in hebben, geen cameravrees hebben, en echt leuk op beeld overkomen. Cast je mensen met aandacht.

6. Wat zeg je?

Opnemen langs een snelweg, actief koffiezetapparaat, of andere geluidsbronnen die jouw tekst onverstaanbaar maken. Of voor irritante bijgeluiden zorgen. Het is geen goed idee als je belangrijk dialoog gaat opnemen.

Breng van te voren eerst een bezoek aan de locatie waar je gaat filmen en luister om je heen. Is het muisstil? Zo nee, is het mogelijk om de geluiden die je hoort uit te zetten?

Als je op een locatie terecht komt waar veel geluidsoverlast is, bijvoorbeeld door bouwwerkzaamheden, probeer daar dan slim mee om te gaan.

Kan de geluidsbron misschien even pauzeren? En als het geluid niet stilgezet kan worden, laat dan in ieder geval op de achtergrond zien waar het geluid vandaan komt.

Video opnemen met omgevingsgeluid
Voorkom irritant omgevingsgeluid

Misschien vind je de volgende artikelen ook interessant?

Video opname tips

Video laten maken? Hier moet je allemaal op letten!

Checklist zelf een promotiefilm maken - goed voorbereid de opnames in

Zes ideeën voor professionele B-roll shots in je video

12 tips voor de mooiste video opnametechnieken

7. Te veel talking head

Neem in je script op dat je ook voldoende B-roll materiaal opneemt: dit zijn shots van de omgeving, of de spreker in een bepaalde actie, anders dan de spreker aan het woord. Deze B-roll beelden kun je dan combineren met het interview of de quotes op camera. Zo hoeft de kijker niet continue naar een pratend hoofd te koekeloeren.

8. Naar wie moet je kijken?

Je staat als spreker voor de camera. Er zijn drie paar ogen op je gericht. Die van je meekijkende collega, de cameraman en ook nog van de regisseur. En er staat ook nog een camera klaar. Tot wie richt je je verhaal? Kijk je rechtstreeks in de lens? Of naar de cameraman die er een paar centimeter van af staat? Of naar je collega? Dat laatste voelt vertrouwt.

Spreek van te voren goed af in welke richting je kijkt. Zodat je een dwalende blik voorkomt. Het kan ook mooi zijn als je 'de ruimte' in kijkt, alsof de cameraploeg er niet is.

In de camera kijken of niet
Zorg voor een natuurlijke kijkrichting

Bovenstaand zie je een interviewsetting met twee camera's en een interviewster. In dit geval kijkt de geinterviewde naar de interviewster.

9. Eentonige intonatie

Oefen je tekst een paar keer voordat je gaat opnemen. Loopt het tempo lekker? Articuleer je goed? Maar vooral: waar leg je je klemtonen? En is de intonatie afwisselend genoeg?

Als je al je zinnen naar boven afrondt, wordt dat eentonig. De kijker luistert opeens niet meer naar wat je te zeggen hebt, maar vooral naar hoe je het zegt. Zoiets wil je voorkomen. Probeer een goeie flow te vinden en durf ook je opnamen een keer terug te luisteren. Vaak merk je dan nog beter of iets 'gek' klinkt.

10. Praten zonder mimiek en handgebaren

Presenteren op camera is meer dan alleen je stem gebruiken. Vergeet niet dat de kijker je hele lichaam ziet. Probeer ook met je gezicht en handen te praten. Een actieve houding is belangrijk.

Vertel je iets positiefs? Probeer dat met een glimlach of je ogen uit te stralen. Met handgebaren kun je je verhaal veel kracht bijzetten.

Juiste houding bij video opnames
Gebruik je lichaamstaal

Kunnen wij je helpen?

Een cameraman inhuren die jou goed kan regisseren, betekent garantie op een professionele presentatie. Op een prettige en laagdrempelige manier regisseren wij je presentatie en lichaamstaal. Bekijk hieronder onze showcase met fragmenten van allerlei mensen die presenteren.

Zoals je ziet, iedereen kan presenteren!

Promotiefilm laten maken

Over de auteur

Niels de Groot (MA Film Studies) specialiseert zich sinds 2011 in videoproductie en videocontentmarketing. Hij is werkzaam als cameraman-regisseur, editor en uitvoerend producent. Zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film helpt de zichtbaarheid van ondernemers, merken en organisaties te versterken. Aan de hand van goede videocontent, uiteraard. Met als doel: het genereren van meer bezoekers, klanten, fans en omzet.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Testimonials

Mis je nét dat beetje overtuiging? Dit is wat klanten zeggen over ons.

Vooral de kwaliteit bleek super!

Annemijn Visscher, Onderzoeker, GGD Flevoland

Voor het maken van 3 videodocumentaires hebben wij gekozen voor Pro Motion Film. Bij dit bedrijf was de prijs voor onze opdracht verreweg het voordeligst, maar vooral de kwaliteit bleek super! Het filmen en monteren ging volgens onze wensen en Niels gaf zelf ook handige suggesties en ideeën. Wanneer ik weer een filmopdracht zou hebben, zou ik Pro Motion Film zo weer vragen!

Wat een verademing!

Kees de Jong, Ondernemer, The Policed

Meerdere keren - als band - maar ook zakelijk met Pro Motion Film gewerkt. Hebben feilloos door wat het eindresultaat moet zijn en werken daar ook naar. Snel, effectief en flexibel. Wat een verademing! Aanrader!

Hele fijne samenwerking!

Heleen Vos, Tyche

Hele fijne samenwerking! We zijn superblij met het resultaat van Promotion Film. Onze feedback op de eerste versie is heel goed en snel verwerkt totdat we precies kregen wat we voor ogen hadden. Ook was het filmen samen een hele leuke ervaring!

Francisco van Benthum

Prettig, helder en professioneel!

Francisco van Benthum, HACKED by__

Zeer prettig gewerkt met Pro Motion Film voor het realiseren van een Campagne video. Niels de Groot was verantwoordelijk voor dit project en de samenwerking met hem was zeer prettig, helder en professioneel. Oplevering heel snel en volgens wensen. Niels....zeer veel dank!!

Testimonial Stage-USA

Mooi resultaat

Andries Bonneur, Stage-USA

De afgelopen maanden met zeer veel plezier samengewerkt met Pro Motion Film. 3 video's van top kwaliteit geleverd voor ons bedrijf. Zeer tevreden, snelle communicatie en een mooi resultaat. Ik kan deze partij van harte aanbevelen!

Gaaf geworden

David Brode, RiplRock

Onze bedrijfsfilm en de verschillende opnames met klanten zijn gaaf geworden. Zelfs een aantal maanden na de opnames was Pro Motion Film bereid om mee te denken met onze wensen. Als we nog iets nodig hebben weten we jullie te vinden!

Winstgevende videocontent

Download gratis onze whitepaper met dé 12 tips voor succesvolle videocontentmarketing

Pro Motion Film

10 jaar ervaring in videoproductie

Gratis advies over videocontent?

De kracht van videoproductiebedrijf Pro Motion Film

Goed bekeken

We werken altijd met een klein en flexibel team voor de beste vibe tijdens het filmen. En dat zie je aan het eindproduct. Dat het plezier en de trots eraf spatten.

Want dat is wat jouw doelgroep overtuigt: eerlijkheid.

Met gevoel

Oprecht enthousiasme. Eigenheid. Met gevoel vastgelegd en zo gemonteerd dat beeld en muziek ritmisch in elkaar grijpen.

Vraag vrijblijvend een offerte aan. Wij nemen binnen een werkdag contact op!