Wat is broadcasting?

Wat is broadccasting?

Broadcasting is een videoboodschap uitzenden met als doel zoveel mogelijk mensen tegelijk te bereiken. De bekendste voorbeelden van broadcasts zijn radio- en televisiereclames. Je kunt stellen dat broadcasting het directe tegenovergestelde is van narrow casting, dat zo specifiek mogelijk is als het aankomt op het communiceren met de klant.

Bij broadcasting gaat het om kwantiteit wat betreft kijkers, bij narrow casting om kwaliteit - het communiceren met de júiste klant.

Alleen reclame?

Nee, broadcasting betreft niet alleen reclame, maar ook bijvoorbeeld het nieuws. Makers van nieuwsberichten hebben ook tot doel zoveel mogelijk mensen tegelijkertijd te bereiken.

Zij maken ook gebruik van broadcasts, evenals de rijksoverheid en politieke partijen midden in verkiezingstijd.

Live broadcast

Nieuwszenders maken vaak gebruik van live broadcast, waarbij er (vrijwel) geen vertraging zit tussen het moment waarop informatie verstuurd wordt en dat de kijker beeld en geluid ontvangt.

Broadcasting via televisie

Broadcasten via televisie is nog geschikter dan via radio, omdat je op televisie gebruik kunt maken van een effectieve combinatie van zowel beeld en geluid, terwijl je bij radio alleen tot geluid beperkt bent.

Broadcasts hebben tot doel een merk of een product in het collectieve geheugen van de kijker te prenten, onder meer met behulp van jingles, slogans en logo's. Vaak wordt er wel een specifieke doelgroep aangesproken bij een reclame, afhankelijk van het product. Maar de doelgroep is opvallend breed, 'iedereen die voldoet aan… dit, dit, en dat kenmerk.'

Waar moet je op letten?

Met 'broadcast media' wordt meer bedoeld dan uitsluitend televisie en radio.

Broadcasten kan onder meer ook via podcasts, blogs, websites en online streaming. Wie ervoor kiest een bedrijfsfilm te laten maken, hoeft zich niet te beperken tot één vorm van communicatie. Met behulp van een broadcast kan je mensen altijd doorverwijzen naar bijvoorbeeld je website of media kanaal, waar je manier van aanpak persoonlijker is en specifiek gericht op potentiële klanten.

Meer gerelateerde begrippen

Meer videomarketing begrippen

Over de auteur

Online videostrateeg Niels de Groot is met meer dan 14 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videocontentbureau Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Laten we connecten via LinkedIn ->