Infotainment is een samengesteld woord dat verwijst naar bijvoorbeeld een bedrijfsfilm of TV programma waarin informatie op een vermakelijke manier wordt overgebracht.
Door de luchtige benaderingswijze, is infotainment per definitie geschikt voor het grote publiek. Je richt je dus niet per se op een specifieke doelgroep. Een ander woord voor infotainment is zacht nieuws. Dit houdt in dat het, in tegenstelling tot hard nieuws, zeer informeel en emotioneel is.
Kenmerken van infotainment
Om infotainment succesvol te maken, zijn er een aantal kenmerken waar de bedrijfsfilm aan moet voldoen:
- Het moet geschikt zijn voor de 'gewone mens'. Dit doe je door de boodschap herkenbaar te maken voor de gemiddelde Nederlander, waardoor niemand zich buitengesloten voelt.
- De informatie moet als het ware voorgekauwd zijn. Aangezien de bedrijfsfilm gericht is op het entertainen van het publiek, is het niet de bedoeling dat de kijkers teveel na moeten denken over de inhoud.
- Bij infotainment richt de spreker zich vaak rechtstreeks tot het publiek. Er wordt een soort dialoog gestart, waardoor de kijker zich betrokken voelt.
- Er wordt ingespeeld op actuele onderwerpen om de aandacht te trekken.
Uitbesteden aan een videoproductiebedrijf
Aangezien bij elk van deze kenmerken zorgvuldig moet worden nagedacht over de beste aanpak, is het verstandig om hier een videoproductiebedrijf voor in te huren. Zij gaan samen met jou aan de slag met het opstellen van een plan, zodat jouw bedrijfsfilm het gewenste resultaat heeft.
-
Moet video informeren of inspireren?
Moet een video informeren of inspireren? Eigenlijk hangt dit af van je doel. Houdt rekening met deze punten als je een video gaat maken.