Wat is infotainment?

Wat is infotainment?

Infotainment is een samengesteld woord dat verwijst naar bijvoorbeeld een bedrijfsfilm of TV programma waarin informatie op een vermakelijke manier wordt overgebracht.

Door de luchtige benaderingswijze, is infotainment per definitie geschikt voor het grote publiek. Je richt je dus niet per se op een specifieke doelgroep. Een ander woord voor infotainment is zacht nieuws. Dit houdt in dat het, in tegenstelling tot hard nieuws, zeer informeel en emotioneel is.

Kenmerken van infotainment

Om infotainment succesvol te maken, zijn er een aantal kenmerken waar de bedrijfsfilm aan moet voldoen:

  • Het moet geschikt zijn voor de 'gewone mens'. Dit doe je door de boodschap herkenbaar te maken voor de gemiddelde Nederlander, waardoor niemand zich buitengesloten voelt.
  • De informatie moet als het ware voorgekauwd zijn. Aangezien de bedrijfsfilm gericht is op het entertainen van het publiek, is het niet de bedoeling dat de kijkers teveel na moeten denken over de inhoud.
  • Bij infotainment richt de spreker zich vaak rechtstreeks tot het publiek. Er wordt een soort dialoog gestart, waardoor de kijker zich betrokken voelt.
  • Er wordt ingespeeld op actuele onderwerpen om de aandacht te trekken.

Uitbesteden aan een videoproductiebedrijf

Aangezien bij elk van deze kenmerken zorgvuldig moet worden nagedacht over de beste aanpak, is het verstandig om hier een videoproductiebedrijf voor in te huren. Zij gaan samen met jou aan de slag met het opstellen van een plan, zodat jouw bedrijfsfilm het gewenste resultaat heeft.

Meer gerelateerde begrippen:

Showreel video

Videoboodschap

E-learning video

Podcast video

Videocampagne

Onboarding video

Wervingsvideo

Tutorial video

Infotainment bedrijfsfilm laten maken

Over de auteur

Creative Video Director & Video Strategist Niels de Groot is met 14 jaar ervaring en 1400+ gerealiseerde bedrijfsvideo's een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Zijn videobureau Pro Motion Film helpt mensgerichte organisaties te verbinden met hun doelgroep via strategische en authentieke videocontent.

Laten we connecten via LinkedIn ->