Goede thumbnail maken voor YouTube

De thumbnail is het uithangbord van je (YouTube) video. Deze afbeelding verleidt kijkers om door te klikken naar je video. Het is heel simpel. Des te beter je thumbnail, des te hoger je click through rate (CTR).

De thumbnail is zo krachtig, dat de verschillen in resultaten enorm zijn. Hieronder zie je twee thumbnails voor dezelfde video uit een case study van Vireo Video. Welke denk je dat beter werkt?

De linker thumbnail had een CTR die maar liefst 110% hoger lag dan bij de rechter thumbnail. En dat terwijl de rechter thumbnail er op het eerste gezicht ook al best goed uitziet.

Een goede thumbnail is dus als de uitstraling van een restaurant. Als een sterrenchef gaat koken in een toko met TL-licht en plastic tafelkleedjes, dan stap je ook niet zo snel naar binnen. Later lees je dan in recensies dat je een geweldige maaltijd hebt gemist.

In dit artikel bespreken we de do's and don'ts van een thumbnail. Wat heb je nodig om een goede thumbnail te maken voor je YouTube video's en wat moet je juist niet doen?

Wat zijn de voordelen van een goede thumbnail

Laten we beginnen met de voordelen van een thumbnail. Er zijn er grofweg drie.

• Branding

• Kijker een inkijkje geven in de video

• Belangrijkste is natuurlijk, kijker verleiden om de video aan te klikken.

Dit laatste kan op twee plekken gebeuren. Je kunt een kijker verleiden als deze de video in het wild tegenkomt. Op je website, in je social media feed of ergens anders. Realiseer je hierbij vooral dat YouTube ook de op een na populairste zoekmachine van de wereld is. Het is dus zaak dat jouw afbeelding eruit springt in een lijstje met video's over hetzelfde onderwerp.

De don'ts van een thumbnail

Het is makkelijk om een slechte thumbnail te maken. De volgende dingen moet je vooral niet doen.

Een random still uit de video

De meeste videoplatforms geven standaard een still uit de video als voorstel voor een thumbnail. Een of ander algoritme kijkt wat het topmoment is uit een film en deze wordt dan geselecteerd. Dit werkt meestal slecht, omdat dit plaatje geen goed beeld geeft wat er te zien is.

Hier zie je een voorbeeld van een klusvideo van een grote bouwmarkt. Zonder de titel is het voor een leek volstrekt niet duidelijk of de video aansluit bij je zoekopdracht of niet.

Er zijn uitzonderingen. Als je echt een bizar shot hebt in je video, dan kun je die prima als still gebruiken. Als mensen een plaatje zien van een beer die met een raketwerper in zijn poten achter de toonbank staat van een bakkerij, dan genereert dat wel clicks. Dan wil iedereen wel weten wat er nu precies aan de hand is.

Te veel informatie

Een effectieve thumbnail is scannable. De kijker moet in één oogopslag kunnen zien wat er in de film te zien is. Een korte zin en een of twee plaatjes is vaak voldoende. Helemaal als je een video maakt in samenwerking met andere partijen, is het opletten geblazen. Breng je een paar logo's in beeld, dan is je thumbnail al haast vol. Dit is precies wat er misgaat bij onderstaande video, er staan een hele rij logo's, waardoor je niet meer weet wie de video nu gemaakt heeft en waar het nu over gaat.

Inconsistente formatting

Kijkers hebben wellicht eerder een video van jouw bedrijf gezien. Als je video's goed zijn, dan kunnen ze dit nog herinneren. Het is dan handig als je thumbnails herkenbaar zijn. Iemand die dan bij een andere zoekopdracht jouw filmpjes ziet, klikt dan gelijk door.

Fietsvoordeelshop doet dat hier uitstekend bij hun doe-het-zelf video's.

Hieronder zie je ook een voorbeeld van hoe het wat mij betreft niet moet. Deze YouTuber gebruikt in zijn thumbnails zo'n beetje alle kleuren van de regenboog en bij de video over de spreadsheet is de herkenbaarheid zelfs helemaal weg.

Hierbij mag zeker ook gezegd worden dat de YouTuber goede afbeeldingen en duidelijke titels gebruikt, en de video's scoren qua bereik best goed. Er valt dus met name nog op consistentie te winnen.

Te weinig concreet

Een thumbnail moet (zeker in combinatie met de titel) een goed beeld geven van wat je als kijker mag verwachten. Onderstaande thumbnail zegt nauwelijks wat over de inhoud van de film. De titel redt het plaatje nog een beetje, maar het blijft een gemiste kans.

De do's van een goede thumbnail

Goed, genoeg geklaagd. Hoe moet het dan wel? Wat is er nodig om een goede thumbnail te maken. De volgende onderdelen zijn bijna onmisbaar als je een effectieve en aantrekkelijke thumbnail wil maken.

Schrijf een catchy tekst

De tekst op de thumbnail is cruciaal als het gaat om het uitlokken van kliks. Een belangrijke manier om je plaatjes aantrekkelijker te maken is met power words. Let op, dit kun je niet vertalen als krachttermen, dus de schuttingtaal mag je thuislaten.

Een power word is een woord dat een bepaalde emotie aanroept en zo mensen aanspoort tot actie. Een simpel voorbeeld is de tekst: '5 ideeën om je slaapkamer in te richten.' Dit is een prima titel die de lading dekt. Als je het woord 'originele' of 'inspirerende' toevoegt, raken mensen benieuwd. Je hebt blijkbaar iets creatiefs te bieden. Grote kans dat je meer clicks krijgt met deze toevoeging.

In veel van de voorbeelden uit de eerder gelinkte casestudy is alleen maar de tekst aangepast. Dit alleen is soms al voldoende voor een grote toename in het aantal kliks.

De titel van je video is vaak wat langer dan de tekst die op de thumbnail staat. Ook als je een korte titel hebt, hoef je niet dezelfde tekst op het plaatje te zetten.

Persoonlijke touch, bijvoorbeeld een gezicht

Als je uit persoonlijke titel video's maakt, dan is een persoonlijke touch belangrijk. De meest gebruikte persoonlijke touch is een gezicht. Je gezicht wekt vertrouwen. Als je in je eentje filmpjes maakt, ben je je eigen merk en herkennen mensen jouw kop.

Je kunt best wat spelen met de foto's op de thumbnails. Foto's met veel emotie werken goed, ook al lijken ze gevoelsmatig wat theatraal. Het voorbeeld hieronder van Ziektevrij Leven werkt heel goed, al zou je in eerste instantie zeggen dat het volledig 'over the top' is.

Kijk bij het maken van de foto ook verder dan alleen je gezichtsuitdrukking. Ook kleding of attributen kunnen veel doen. Een klusfilmpje van een man in overall met een waterpomptang lijkt een stuk serieuzer dan die van iemand in een net overhemd.

Kleurgebruik

Een goede thumbnail heeft een eye-catcher nodig. Een simpele manier om dit te bereiken is door een blok met tekst te laten contrasteren met de achtergrond. Op onderstaande thumbnail zie je een paars-wit tekstblok dat duidelijk afsteekt tegen de vooral lichte achtergrond. Je ogen worden hierdoor naar de tekst getrokken.

Thumbnail laten aansluiten bij de inhoud

Een thumbnail is een visitekaartje voor je video en deze moet aansluiten bij de inhoud. Je kijkers op het verkeerde been zetten kan even leiden tot wat meer kliks. Als mensen vervolgens afhaken, dan daalt je video daarna in de zoekresultaten op YouTube.

Juiste formaat

Het gaat bijna nooit (meer) fout, maar het is wel belangrijk dat je het goed doet. De thumbnail moet het juiste formaat hebben. De ideale afmeting is 1280 x 720 pixels. Bij ieder ander plaatje met een verhouding van 16:9 krijg je in ieder geval geen zwarte randen, maar je loopt dan wel het risico dat de beeldkwaliteit minder goed wordt.

Goed om te weten: het ideale formaat voor een thumbnail op YouTube en Vimeo is hetzelfde. Je hoeft dus geen twee thumbnails te maken als je een video op beide plekken neerzet.

Tools om een goede thumbnail te maken

De basis is nu bekend, maar hoe maak je zelf een goede thumbnail. Er zijn verschillende (gratis) applicaties die je hierbij helpen.

Door YouTube of Vimeo (geen aanrader)

In YouTube of Vimeo kun je een thumbnail aanwijzen. Dit is altijd een shot uit je video.

Zoals we eerder benoemden is een filmshot zelden een goede thumbnail. Als je je thumbnail geïntegreerd hebt in je video, bijvoorbeeld als openingsshot, dan kun je deze wel aanwijzen.

Canva

Canva is het best te omschrijven als een soort Photoshop light voor in je browser. Met Canva knip, plak en sleep je eenvoudig een thumbnail bij elkaar in het juiste formaat. Je kunt helemaal from scratch beginnen, al kun je ook een van de vele templates als basis nemen. Als je de betaalde versie van Canva afneemt, krijg je meer opties en kun je ook stockafbeeldingen uitkiezen voor je thumbnails.

Adobe Express

Adobe biedt ook een gratis Thumbnail editor aan in Adobe Express. Hoewel je er hele mooie dingen mee kunt maken, is deze webapplicatie voor veel mensen wat te ingewikkeld. Zelfs een simpel template bestaat uit allerlei lagen en het kan best een gedoe zijn om een klein dingetje aan te passen.

Testen met thumbnails

Zoals je gezien hebt, kan een kleine aanpassing aan je thumbnail leiden tot een groot aantal extra clicks. Goede reden dus om te testen. YouTube komt op termijn met een tool voor A/B testing, genaamd Test & Compare. Tot die tijd ben je aangewezen op externe programma's.

TubeBuddy (betaald) is een applicatie waarmee je verschillende thumbnails kunt voorschotelen aan je publiek.

Thumbnails testen zonder tools

Wil je niet betalen voor het A/B testen, dan wissel je de thumbnails om en laat je ze enkele dagen staan. Let hierbij wel op dat andere factoren je resultaten zullen beïnvloeden.

Een video met als titel 'Uitstapjes voor regenachtige dagen in Amsterdam' zal ook scoren op zoektermen als 'uitstapjes in Amsterdam'. Als er regenachtig weer voorspeld wordt, dan zal deze video automatisch vaker aangeklikt worden. Je trekt dan al snel een verkeerde conclusie.

  • Gratis cursus YouTube

    Cursus Geld Verdienen Met YouTube

    In de het gratis e-book Geld verdienen met YouTube ontdek je hoe je zelf onweerstaanbare YouTube-video’s maakt. Download de startersgids hier.

Effectieve thumbnails onmisbaar bij videomarketing

Een effectieve thumbnail is onmisbaar bij videomarketing. Kleine wijzigingen hebben grote gevolgen. De ROI van je investeringen in video neemt drastisch toe als de CTR van je video's ook maar een klein beetje hoger ligt.

Wil je serieus aan de slag met videomarketing, dan kun je het ook uitbesteden. Bij iedere video die Pro Motion Film voor je maakt krijg je er nu tijdelijk een goede thumbnail bij.

Neem contact op voor een gratis kennismaking

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

De videogroeiformule

Ontdek in deze whitepaper de 10 stappen naar succesvolle videocampagnes

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92