Met click through rate (CTR) bedoelen we het percentage internetgebruikers die een bepaalde advertentie hebben gezien en die daar ook daadwerkelijk op hebben geklikt.
Als jij een online advertentie campagne bent gestart, dan gebruik je de CTR om te beoordelen hoe succesvol deze is. Hoe hoger je CTR, hoe meer mensen besluiten hierop te klikken en dus ook hoe groter de kans dat je meer omzet draait.
Een gemiddelde CTR bijvoorbeeld bij Google ads is 4 tot 5 procent als je bij de zoekresultaten adverteert. Dat betekent dus dat je van de 20 gebruikers die jouw zoekterm intypen kunt verwachten dat 1 daarvan ook daadwerkelijk op je advertentie klikt.
Click through rate verhogen
Je kunt je click through rate verhogen door de boodschap af te stemmen op de doelgroep en gebruik te maken van de juiste platformen. Daarnaast spelen ook goede content en visuals een belangrijke rol. De klikfrequentie zal altijd hoger liggen in advertenties die deel uitmaken van bijvoorbeeld nieuwsbrieven waar mensen zich voor hebben ingeschreven. Ongevraagde advertenties die tevoorschijn komen op websites of sociale media doen het daarentegen minder goed.
Meer gerelateerde begrippen
- A/B-testen
- Advertorial
- Call to action (CTA)
- Conversieratio
- Cost per action (CPA)
- Cost per click (CPC)
- Cost per lead (CPL)
- Gesponsorde content
- Google AdWords
- Google Analytics
- In Stream video
- Mid-roll video advertentie
- Native video advertising
- Out-stream video advertentie
- Paid media
- Post-roll video advertentie
- Pre-roll video
- Retargeting
- Social ads
- Targeting