Tip: Lijst met 50 goede interview vragen

Of je nu een interview gaat opnemen voor je bedrijf, iemand gaat interviewen tijdens een sollicitatiegesprek of als kruisverhoor tijdens een spannende date: we interviewen elkaar wat af in ons leven.

Want mensen zijn nieuwsgierige wezens en altijd op zoek naar kennis, antwoorden en bijzondere verhalen.

Ook in ons vak als videomakers is een goed interview de basis van goede storytelling.

Bijvoorbeeld als we een documentaire maken. In zo'n video is een goed interview erg belangrijk. Op die manier kom je als kijker echt te weten wie de persoon in beeld is.

Een goed interview opnemen?

Of je nu een interview gaat opnemen in de vorm van een bedrijfsvideo, podcast (video) of in de vorm van een sollicitatie: je hebt goede interview vragen nodig. Maar wat zijn goede interview vragen?

De volgende 50 voorbeeldvragen en interviewtechnieken helpen je goed opweg.

Als weet welke vragen je het beste kunt stellen en welke interviewtechnieken je kunt toepassen, kun je een fantastisch inhoudelijk gesprek op gang krijgen en de persoon tegenover je echt leren kennen.

Goede vragen voor podcast interview
Podcast interview

Eerst nog even een heel korte omschrijving van wat een interview is:

Wat is een interview?

Een interview is een vraaggesprek tussen verschillende personen.

Dit kan de vorm aannemen van een één op één gesprek tussen interviewer en geïnterviewde. Deze vorm komt het meest voor.

Maar er kunnen ook twee of meer interviewers zijn, en een iemand die door hen wordt geïnterviewd. Denk als een voormalig praatprogramma zoals Pauw en Witteman: twee interviewers die om en om scherpe vragen stellen aan de geïnterviewde'.

Andersom is het ook weer mogelijk dat er één interviewer aanwezig is die juist meerdere mensen tegelijkertijd (of één voor één) interviewt.

Lijst met 50 interessante interview vragen

Hieronder vind je een lijst met de interviewvragen die wij vaak gebruiken bij het opnemen van interview video's, docu's en andere video series.

Deze lijst heb ik opgedeeld in drie categorieën:

1. Persoonlijke vragen

Dit zijn vragen waarmee je iemand als persoon echt goed leert kennen. Deze vragen gebruiken wij vaak tijdens het opnemen van storytelling video's.

Maar je kunt deze vragen ook prima gebruiken als je iemand interviewt over het werk. Relateer de vragen dan aan een bepaalde functie of werkbranche.

1. Kun je jezelf even voorstellen?

2. Wat is jouw grootste passie?

3. Wat zijn jouw grootste drijfveren?

4. Wat staat er nog op jouw bucketlist?

5. Welke persoon zou jij nog graag ontmoeten?

6. Wat inspireert jou?

7. Op wie ben je trots?

8. Op welke persoonlijke prestatie ben je het trotst?

9. Waarom (of wanneer) ga je met plezier naar je werk?

10. Hoe besteed je jouw vrije tijd het liefst?

11. Wat is jouw tip aan anderen?

12. Heb je wel eens een blunder begaan?

13. Wat is het mooiste moment dat je hebt meegemaakt?

14. Wat zijn jouw sterke eigenschappen?

15. Je minder sterke eigenschappen?

16. Ben je tevreden over de keuzes die je hebt gemaakt?

17. Wat zou je anders doen?

18. Wat zijn je ambities?

19. Waar zie je jezelf over 5 jaar?

20. Wat vindt je zo leuk aan je.... werk, opleiding/hobby/leven?

21. Hoe zie jij de ideale.... voor je?

22. Als je overal zou kunnen wonen, waar zou je dan wonen?

23. Wat is je grootste angst?

24. Wat maakt jou boos?

25. Wat is jouw grootste irritatie?

26. Wat maakt jou aan het lachen?

27. Wat wilde je worden toen je jong was?

28. Hoe zouden jouw vrienden je omschrijven?

29. Als je kon tijdreizen, naar welk jaar zou je teruggaan?

30. Wat is je favoriete vakantiebestemming?

31. Wat is je favoriete film?

32. Wat was jouw favoriete vak op school?

34. Als je een dag alles kon doen wat je wilde, wat zou je dan doen?

Interview vragen voor bedrijf
Interview opnemen voor een bedrijfsvideo

2. Speelse vragen

Dit zijn vragen waarmee je het ijs snel kunt breken en een laagdrempelig gesprek kunt voeren met leuke to the point antwoorden.

Denk bijvoorbeeld aan:

Ben jij meer een honden of katten mens?

35. Wat weet jij van... ?

36. Keuze: ... of ... (hond of kat, koffie of thee?)

37. Met welk cijfer van 1 t/m 10 beoordeel jij ...?

38. Waar denk je aan bij ..?

39. Wat zou jij doen in dit geval: situatie schetsen

3. Marketingvragen

Omdat ons vak videomarketing is, moeten we regelmatig het antwoord van iemand zo sturen dat deze persoon een eerlijk maar vooral ook positief verhaal vertelt over bijvoorbeeld een bepaald product, evenement of een samenwerking.

Bepaalde vragen lenen zich er uitstekend voor om een product te verkopen.

40. Wat voor projecten verricht jouw bedrijf?

41. Welke oplossingen biedt jij aan jouw klanten?

42. Wat is jouw geschiedenis met x product of dienst?

43. Wanneer ben je "product/dienst" gaan gebruiken?

44. Waarom heb je hiervoor gekozen?

45. Wat zijn de voordelen van...?

46. Wat is jouw ervaring met...?

47. Hoe verliep de samenwerking?

48. Wat heeft het je gebracht?

49. Wat hoop je hiermee te voorkomen?

50. Waarom zou je anderen ... aanbevelen?

Nu je weet welke vragen er mogelijk zijn, wil ik je ook nog een paar tips geven op het gebied van interviewtechniek:

Wat is een goede interview techniek?

Een interview is geslaagd als je bevredigende antwoorden krijgt: het antwoord waar je op had gehoopt en waar je weer op door kunt vragen.

Het gaat eigenlijk niet om de vragen die je stelt, maar om de antwoorden die je krijgt. De vragen zijn het middel en de antwoorden het doel.

Soms is het gegeven antwoord in eerste instantie niet echt het antwoord wat je zoekt. Het antwoord is bijvoorbeeld te kort, te vaag, te politiek correct, onpersoonlijk of de geïnterviewde laat gewoon niet het achterste van zijn of haar tong zien.

Nu is het zaak om door te vragen en de geïnterviewde naar het gewenste antwoord toe te sturen.

Voorbeeld van doorvraagtechniek

Openingsvraag: Wat staat er op jouw bucketlist?

Antwoord: "Ik wil nog eens een verre reis maken."

Dit antwoord is kort, vaag en weinig persoonlijk. Waarom wil deze persoon een verre reis maken en waar naar toe?

Vraag door:

Tweede vraag: Kun je dat iets meer toelichten, waar gaat de reis naar toe?

Antwoord: "Ik wil graag naar Nepal."

Nu is het al minder vaag. Maar het blijft algemeen en het blijft redelijk onpersoonlijk. Nu kun je een "waarom" vraag stellen. Dat werkt altijd:

Derde vraag: Waarom wil je naar Nepal?

Antwoord: Mijn vader was professioneel bergbeklimmer en heeft mijn moeder leren kennen in Nepal voordat hij de Mount Everest ging beklimmen.

Nu komt er interessante gespreksstof los.

Vierde vraag: Dus jij wil ook de Mount Everest beklimmen?

Antwoord: "Nee, dat gaat mij niet lukken. Maar ik wil mijn angst voor hoogtevrees overwinnen en een trekking tocht maken tot aan de Mount Everest basecamp, het startpunt van waar bergbeklimmers hun gevaarlijke tocht beginnen."

Door deze twee extra vragen heb je een verhaal:

Nu weet je meer over de achtergrond van deze persoon en heb je een stukje persoonlijkheid meegekregen. Nu heb je een gespreksonderwerp. Je kunt hier verder over praten. Over zijn ouders, over zijn angst voor hoogtevrees.

Er zijn opeens allemaal subonderwerpen ontstaan.

Voor mooie storytelling in de video's die wij maken, is het belangrijk dat de antwoorden persoonlijk zijn en van dit niveau. Dat iemand ook zijn of haar kwetsbaarheden bloot durft te geven en zeker bij video belangrijk: dat de antwoorden ook "visueel" zijn.

Hiermee bedoel ik dat je als kijker voor je ziet waar iemand het over heeft. Bijvoorbeeld bij het voorbeeld van zojuist over de Mount Everest: als kijker of luisteraar kan ik mij hier een voorstelling bij maken, ik zie bergen voor mij en iemand die op avontuur is.

Handige vragen om te stellen na de openingsvraag:

  • Waarom?
  • Heb je een voorbeeld?
  • Kun je dat toelichten?

Je kunt ook een samenvatting geven van hoe jij het antwoord interpreteert:

  • Dus eigenlijk zeg je....

De persoon kan het hier dan mee eens of oneens zijn, en nog meer van zijn of haar gedachtes prijs geven.

Tips goede interview vragen stellen

Stiltes laten vallen

Een andere tip is om stiltes te laten vallen.

Is de geïnterviewde al uitgepraat en heb je nog niet alles gehoord wat je wil horen? Wacht dan met je volgende vraag. Laat een pauze vallen.

We houden niet van lange stiltes. Want dat voelt ongemakkelijk. Dus meestal zal de geïnterviewde dan vanzelf doorgaan met praten en nog meer informatie geven zonder dat jij er überhaupt naar hoeft te vragen.

Elkaar in de rede vallen

Wat je juist niet moet doen: er zijn ook interviews en gesprekken waarbij iedereen elkaar continue in de rede valt.

Voorbeeld:

Je gesprekspartner is nog aan het praten, staat op het punt om een fantastische anekdote te vertellen en wordt abrupt onderbroken door jou, want jij had alweer een volgende vraag in je hoofd en die wil je echt heel graag stellen.

Zonde! Tenzij je aan tijd gebonden bent en echt nog antwoord nodig had op die ene vraag, kun je beter het geduld opbrengen om iemand te laten uitpraten.

Heb dus wat geduld en geef de ander de ruimte om op de praatstoel te zitten. Dan voelt die persoon zich ook comfortabel.

Wanneer juist wel iemand in de rede vallen?

Gaat het antwoord nergens heen? Vraag jij bijvoorbeeld aan je gesprekspartner of hij spaghetti lekker vindt en begintd deze opeens over zijn gigantische verzameling tuinkabouters afkomstig uit Italië, en dat één van die kabouters "spaghetti" heet?

Dan is het misschien een goed idee om het antwoord af te kappen en bij te sturen.

Al heb met het verhaal over de tuinkabouters wel goede storytelling.

Het blijft dus passen en meten en snel improviseren als je op de interviewstoel zit.

Misschien is het wel veel leuker om door te praten over tuinkabouters, als je de geïnterviewde hierdoor veel beter leert kennen.

Zo, genoeg inspiratie: interviewen maar!

Met deze vragen en praktische tips heb je alle basiskennis in huis om jouw interviewpartner de hemd van het lijf te vragen.

Wil je echt een meester worden in interviewen, dan speelt ervaring natuurlijk ook mee. Ga hier dus vooral mee aan de slag en blijf altijd zelfkritisch. Fouten maken is niet erg, dat doet iedereen. Dus blijf gewoon proberen.

Vergeet tot slot ook nooit de persoon die je tegenover je hebt zitten: welke vragen passen het beste bij deze persoon, het onderwerp dat je wilt bespreken en de tone of voice van je interview?

Veel succes met jouw interview!

Bedrijfsfilm met interview opnemen

Over de auteur

Niels de Groot (MA Film Studies) specialiseert zich sinds 2011 in videoproductie en videocontentmarketing. Hij is werkzaam als cameraman-regisseur, editor en uitvoerend producent. Zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film helpt de zichtbaarheid van ondernemers, merken en organisaties te versterken. Aan de hand van goede videocontent, uiteraard. Met als doel: het genereren van meer bezoekers, klanten, fans en omzet.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Pro Motion Film

10 jaar ervaring in videoproductie

Maak & lanceer!

Maak en lanceer je eerste bedrijfsvideo in 7 simpele stappen.

De kracht van videoproductiebedrijf Pro Motion Film

Goed bekeken

We werken altijd met een klein en flexibel team voor de beste vibe tijdens het filmen. En dat zie je aan het eindproduct. Dat het plezier en de trots eraf spatten.

Want dat is wat jouw doelgroep overtuigt: eerlijkheid.

Met gevoel

Oprecht enthousiasme. Eigenheid. Met gevoel vastgelegd en zo gemonteerd dat beeld en muziek ritmisch in elkaar grijpen.

Vraag vrijblijvend een offerte aan. Wij nemen binnen een werkdag contact op!