Zakelijk vloggen? 10 goede vlog onderwerpen!

Wat houdt zakelijk vloggen precies in?

Wat is zakelijk vloggen nu echt en door wie wordt het gedaan?

Het wordt gedaan door een ondernemer of werknemer van een bedrijf, met als einddoel: meer omzet genereren.

'Vloggen' is een samentrekking van twee afzonderlijke woorden: 'video' en het al oudere 'bloggen'. Een vlog is in feite gewoon een v(ideo)log(boek). Vloggen is een videologboek maken. Pief. Paf. Poef. Helderder kan je het niet krijgen.

Zakelijk vloggen doe je zo

Maar hoe is zakelijk vloggen ontstaan?

Bloggen op het internet was lange tijd razend populair, maar met de opkomst van giganten als YouTube en sociale mediaplatforms is de focus veel meer op beeld komen te liggen.

Het geschreven woord alleen is tegenwoordig niet genoeg meer om een publiek te bereiken.

Tegenwoordig moet het flitsend zijn. Op zich is daar niets mis mee, maar als ondernemer ben je wel genoodzaakt met de trend mee te gaan, anders zet je jezelf binnen no-time buitenspel.

Wie vlogt er zakelijk?

Jij in ieder geval nog niet, anders zou je hier niet zijn om dit te lezen.

Helemaal niet erg: want het is nog niet te laat om aan boord van de vlogtrein te stappen - liever laat dan nooit, toch?

Als zakelijke vlogger probeer je mensen actief te overtuigen en over de streep te trekken een product aan te schaffen of van een bepaalde dienst gebruik te laten maken. Je hoeft het product niet zelf gemaakt te hebben. Denk bijvoorbeeld eens aan de eigenaar van een fietsenwinkel die een vlog bijhoudt waarbij hij de voor- en nadelen van de fietsen in zijn winkel bespreekt. Of een vlog over (vlog)video's maken:

Zakelijk vloggen voorbeeld
Vlog over video maken

Wanneer kan ik zakelijk vloggen? Enkele tips

Zakelijk vloggen brengt een aantal voordelen met zich mee.

De fietsenmaker kan naast zijn fietsen, ook allerlei gadgets en accessoires bespreken. Hij kan over de magische wereld van de wielrennerij vertellen (bijvoorbeeld aan de hand van zijn eigen ervaringen) en iemand zo warm maken.

Hoe meer passie je uitstraalt, hoe sympathieker men je zal vinden en hoe meer kennis je deelt, hoe meer men je als een autoriteit zal beschouwen en tips van je zal aannemen.

Vertrouwensband vormen

De vlog is allereerst bedoeld om bestaande klanten aan je te binden.

Met behulp van je vlog deel je je passie met de wereld. Je kunt laten zien dat je net zo kunt genieten van een goed, degelijk product voor een scherpe prijs als je klant. Door jezelf in de rol van liefhebber en/of klant te plaatsen, laat je zien welk gezicht er achter de (bedrijfs)naam schuilgaat.

Als je dit slim aanpakt, verwerf je op die manier de status van 'wijze' oom of tante, of 'slimme' zus of broer.

Vloggen over product
Vloggen over je passie

Feiten over vlogs

Video is immens populair (it killed the radio star). In Nederland zijn vlogs immens populair. Ze worden en masse bekeken via YouTube en Facebook.

Het blijkt dat een groot deel van de consumenten meer bereid is een product te kopen (of van een dienst gebruik te maken) na het zien van een (zakelijke) video. Videocontent helpt je online vindbaarheid te vergroten.

Wist je dat YouTube na Google wereldwijd de grootste zoekmachine is? Met een succesvol kanaal kun je al snel duizenden mensen bereiken en hen de voordelen van jouw producten laten zien.

Wat kan je beter niet doen tijdens het vloggen?

Recreatieve vloggers zijn alleen succesvol als ze vlogs van hoge kwaliteit leveren. Maar hoe doe je dat precies? Je mag allereerst niet vergeten dat je bezig bent met het maken van een video en dat je de regels voor het maken van een video in acht moet houden: wees bondig, let op je publiek, zorg voor een goede audio en fraaie belichting. Verplaats je vooral ook in de kijker.

Je omgeving vergeten

Niet doen. Afwisseling in shots is leuk, maar zorg dat alles wat in beeld gebeurt relevant is voor hetgeen je vertelt. Ga geen ernstig verhaal vertellen in een kroeg met carnavalsmuziek op de achtergrond. Het is evenmin wenselijk als er iets op de achtergrond in beeld wordt gebracht dat de aandacht afhoudt van wat er wordt gezegd. Sowieso moet je altijd alert zijn op achtergrondmuziek. Als je niet weet hoe je dit kunt filteren, zorg dan voor een rustige omgeving.

Waar moet je kijken?

Simpel: in de camera en niet op het scherm. Het is misschien wat ongemakkelijk, maar blijf contact houden met de kijker (ook al zie je ze niet). Omdat je niet rechtstreeks in gesprek bent, zal de kijker het niet als ongemakkelijk of intimiderend ervaren als je hem of haar rechtstreeks aankijkt.

In tegendeel, het helpt de kijker de aandacht erbij te houden. Als je te veel om je heen gaat koekeloeren, of erger nog… naar je scherm staart, zal dat als heel onnatuurlijk overkomen. Het is belangrijk dat je je op je gemak voelt. Oefen zo nodig zonder camera.

Hulp bij vloggen
Waar moet je naar kijken?

Een slechte nabewerking

Zorg voor stabiel beeld. Meestal bestaat een vlog uit één, soms meerdere lange shots. Je zult weinig of geen overgangen gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat je geen gebruik kunt maken van een stijlvol in- en outro. Als je wilt laten zien dat je vlog een echte bedrijfsvlog is, doe je er goed aan te beginnen en af te sluiten met de bedrijfsnaam en het bedrijfslogo vol in beeld.

Het verkeerde zeggen

Eén of twee keer 'uhm' zeggen en even stil zijn omdat je je woorden goed wilt uitkiezen, is helemaal niet erg.

Sterker nog: dat is alleen maar goed. Het geeft aan dat jij zo volledig en concreet mogelijk wilt zijn. Als je vlogt maak je meestal gebruik van een script, maar dat wil niet zeggen dat je plompverloren zinnetjes van een papier moet gaan oplezen.

Nee, er moet ook ruimte zijn voor improvisatie. Zorg voor authenticiteit én bondigheid. Knip zo nodig in je monoloog.

Is beginnen écht zo moeilijk?

Ja en nee.

Sommige mensen voelen zich meteen thuis voor de camera, anderen vinden het maar ongemakkelijk. Dat heeft niet zozeer met verlegenheid te maken, maar eerder met het feit of je introvert of extravert bent.

Een introvert persoon zal even moeten wennen. Je kunt, als je dat prettig vindt, altijd oefenen zonder camera.

Jezelf terugzien op camera is niet altijd even prettig. Een goed begin is het halve werk. Wees voorbereid. Bedenk een script. Spreek over iets waar je gepassioneerd over bent en waar je veel vanaf weet. Dat helpt anderen te overtuigen.

Wanneer kan ik zakelijk vloggen? Hier zijn 10 voorbeelden!

Je kunt over van alles en nog wat vloggen en ook nog van alles en nog wat in een vlog kwijt. Hieronder vind je 10 voorbeelden met wat je zoal in een vlog kwijt kunt of wat je ermee kunt bereiken.

1. Bedrijfsnieuws delen

Geef een tipje van de sluier over het nieuwe kantoorpand! Toon je kijkers een nieuw product dat je aan het ontwikkelen bent, of dat binnenkort in de winkel ligt. Maak ze alvast warm en hou ze geboeid. Laat zien dat open communicatie en klantbetrokkenheid voor jou centraal staan.

2. Veel gestelde vragen beantwoorden

Fijn! Als klant hoef je geen ellenlange lappen tekst meer te doorpluizen, je kan gewoon lekker achterovergeleund (met nog net geen bak popcorn op schoot) een filmpje kijken en klaar is Kees. Pluspunt: je kunt aan de hand van beeld illustreren hoe iets precies moet of in elkaar steekt.

3. Een seizoensgebonden vlog

Ooit gehoord van Tante Bep's Wintertaarten? Wij ook niet, deze vlog zal vermoedelijk wel niet bestaan, maar zou best succesvol kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld ook eens aan een vlog over kerst of een vlog met het laatste nieuws op de transfermarkt van de voetbalwereld. Een seizoensgebonden vlog is gebonden aan een seizoen, maar kan wel heel veel kijkers trekken.

4. Een prijsvraag delen

'De 1000ste klant die een abonnement afsluit, krijgt een gratis jaarabonnement voor de bios' om maar iets te noemen. Leuk om mensen warm te maken en te activeren deel te nemen. Wie wil er immers geen prijs winnen?

5. Een mythe ontkrachten

'Van chocola krijg je puistjes…' 'Nou, echt niet,' bewijst het volgende grote chocolademerk. Een mythe ontkrachten is vooral aantrekkelijk als deze de naam van je merk of product besmeurt.

6. Een top-10 lijstje maken

Mensen zijn dol op klassementen en met name top-10 lijstjes. Deze geven een klant een duidelijk beeld over wat er precies te krijgen is en wat de beste keuze is. Een online boekenwinkel kan bijvoorbeeld top-10 lijstjes maken over de beste boeken in verschillende genres.

7. Een bedankvideo maken

Bewegend beeld en audio geven een extra dimensie aan een bedankkaartje en zijn vaak treffender dan uitsluitend beeld. Je kunt de video heel eenvoudig via bijvoorbeeld mail versturen, bijvoorbeeld voor het afsluiten van een abonnement of voor een zoveelste aankoop.

8. Een blik achter de schermen

How do they do it? Laat eens zien hoe je product ontwikkeld wordt. Bijvoorbeeld door elk afzonderlijk roestvrijstalen boutje in het nieuwste model sportauto te laten zien. Zo zie je als klant dat de kwaliteit niet alleen van buiten zit (het oog wil ook wat), maar ook vanbinnen, in het hart.

9. Een product explainer

Veel makkelijker dan een ellenlange gebruiksaanwijzing, die je eerst moet uitvouwen en waar je de juiste taal maar niet van kunt vinden. Als het gaat om bijvoorbeeld elektronica kan je elke handeling mooi in beeld brengen. Mensen onthouden veel beter door te zien dan door te lezen.

10. Een aanbod doen

Dit kan een reclame zijn in de trend van 'nu in de aanbieding' of 'vers van de pers', maar denk bijvoorbeeld ook aan een recruitment video: 'dit zijn wij en dit hebben wij jou te bieden.'

Doe een aanbod in je bedrijfsvlog
Verkoop je producten met een vlog

Je bedrijfsvlogs door professionals laten maken?

Een verstandige keuze. Met videoproductiebedrijf Pro Motion Film haal je een professioneel videoproductiebedrijf in dienst dat kwaliteit en klanttevredenheid voorop zet. Je kunt een freelance cameraman inhuren als tussenoplossing en het editen van de vlogs voor je eigen rekening nemen: wat jij wilt, het is jouw feestje! Wil je je handen vrij hebben, dan nemen wij graag wat taken van je over.

Vlog laten maken

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Testimonials

Mis je nét dat beetje overtuiging? Dit is wat klanten zeggen over ons.

Vooral de kwaliteit bleek super!

Annemijn Visscher, Onderzoeker, GGD Flevoland

Voor het maken van 3 videodocumentaires hebben wij gekozen voor Pro Motion Film. Vooral de kwaliteit bleek super! Wanneer ik weer een filmopdracht zou hebben, zou ik Pro Motion Film zo weer vragen!

Testimonial pitch filmpje Liza

Binnen 1 week een super filmpje opgeleverd!

Liza Cornet, Neurowetenschapper

De samenwerking met Niels verliep erg prettig: de communicatie verliep snel, vriendelijk en helder en Niels dacht actief mee aan de vorm, maar ook aan de inhoud van mijn pitch filmpje. Dat werkte erg goed. Uiteindelijk binnen 1 week een super mooi filmpje geschoten én opgeleverd! Veel dank!

Gewoon goede filmmaker

Ilse Kuiper, Content en communicatie DUOS, Erasmus MC

Gewoon goede filmmaker, begrijpt wat je wilt, en maakt er iets moois van. Professioneel, goed bereikbaar en goede prijs/kwaliteit. Een aanrader!

Super tevreden over de promotiefilm

Marieke van Boxtel, Directeur, OBS De Springplank

Wij zijn super tevreden over de promotiefilm. De samenwerking verliep heel prettig. Pro Motion Film hielp ons om de essentie van onze school in de film te laten zien. Wat ik vooral knap werk vond, was het beeldmateriaal dat naadloos aansloot op het verhaal dat ik vertelde in de film. Jullie hebben onze school in sfeer en beeld weten te pakken. Dank daarvoor.

Hele fijne samenwerking!

Heleen Vos,

Hele fijne samenwerking! We zijn superblij met het resultaat van Promotion Film. Onze feedback op de eerste versie is heel goed en snel verwerkt totdat we precies kregen wat we voor ogen hadden. Ook was het filmen samen een hele leuke ervaring!

Francisco van Benthum

Prettig, helder en professioneel!

Francisco van Benthum, HACKED by__

Zeer prettig gewerkt met Pro Motion Film voor het realiseren van een Campagne video. Niels de Groot was verantwoordelijk voor dit project en de samenwerking met hem was zeer prettig, helder en professioneel. Oplevering heel snel en volgens wensen. Niels....zeer veel dank!!

De videogroeiformule

Ontdek in deze whitepaper de 10 stappen naar succesvolle videocampagnes

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92