Explanimation: het klinkt als de ontwapeningsspreuk uit Harry Potter, maar is iets heel anders. Explanimation is een samentrekking van twee Engelse woorden: "Explanation" plus "Animation".
Het is, kortom, een animatie met als doel iets uit te leggen. Er kunnen tal van redenen zijn om een Explanimation in te zetten. De meest voor de hand liggende is complexe informatie toch behapbaar maken. Bewegend beeld is hier bij uitstek geschikt voor. Het zijn niet alleen bedrijven die Explanimations inzetten. Je ziet ze bijvoorbeeld ook weleens bij het achtuurjournaal voorbijkomen, bijvoorbeeld als er fiscale zaken of de werking van rechtssystemen worden uitgelegd. Reuze handig en voor iedereen geschikt.
Nabootsen situaties
De Explanimation is ideaal voor het uitbeelden (nabootsen) van situaties aan de hand van figuurtjes. Het gaat dan vaak om situaties die in het echt lastig in beeld te brengen zijn, zoals bijvoorbeeld geldstromen binnen de Europese Unie of de verdeling van zetels in de Tweede Kamer. Dankzij de schematisch nagebootste situatie is het voor de gebruiker makkelijker te begrijpen. Je kunt de Explanimation zowel offline als online gebruiken. Je ziet ze ook veel op sociale media.
Wat maakt een Explanimation goed?
Je kunt de kracht van een Explanimation aan verschillende factoren aflezen:
- Kwaliteit tekenwerk: sommige animaties hebben hele fraaie, vloeiende tekeningen, terwijl andere houterig en ongeïnspireerd zijn. Kies bij voorkeur voor vloeiend en fraai.
- Bondigheid: kijkers kijken meestal niet voor hun plezier naar een Explanimation, maar juist omdat ze in zo kort mogelijke tijd iets te weten willen komen. Zorg ervoor dat je gelijk tot de kern komt en superduidelijk bent.
- Je huisstijl moet erin weerspiegeld zijn: een Explanimation van de lokale supermarkt zal er anders uitzien dan die van een onderbroekenmerk.
- Bondigheid houdt ook in dat de Explanimation niet langer duurt dan maximaal anderhalve minuut: je mag niet van kijkers verwachten dat ze langer blijven hangen. Een voordeel van zo'n compact filmpje is dat dit gemakkelijk te posten is op sociale media.
Het team van Pro Motion Film is flexibel, denkt mee en schakelt vlot en accuraat. Zelfs als je het niet zeker weet, adviseer ik: waag een belletje, je krijgt eerlijk en to the point advies. Hun werkwijze is professioneel, transparant en ze hebben met een half woord genoeg om de goede tone of voice neer te zetten.
Kosten van een explanimation
De kosten van je explanimation zal van een aantal zaken afhankelijk zijn. In de regel geldt, dat hoe langer een video, hoe duurder je uit bent. Dat geldt ook voor het gebruik van frames: hoe meer, hoe duurder. Sommige onderwerpen zullen moeilijker zijn uit te beelden dan anderen: hoe complexer de klus, hoe duurder je in praktijk uit zult zijn. Wil je allerlei leuke extra's toevoegen, dan zul je daarvoor ook moeten betalen.
Het fijne is dat je de kosten van je Explanimation meestal snel hebt terugverdiend. Je kunt bijvoorbeeld een stroom van klachten over een product of dienst snel laten afnemen met een goede Explanimation. Pro Motion Film kan vanaf 2.000 euro Explanimations produceren. Onthoud echter wel dat die prijs een indicatie is. De uiteindelijke videoproductie tarieven zijn geheel afhankelijk van je specifieke wensen. Voor iedere opdrachtgever zal een eigen offerte op maat worden gemaakt.
Vrijblijvend offerte aanvragen
Voorbeeld van een Explanimation
Bekijk hier een explanimation video gemaakt door een van onze ervaren animators:
Productieproces van een Explanimation
Het productieproces van een Explanimation bij Pro Motion Film zit als volgt in elkaar:
- Zonder idee is er geen video: het begint daarom allemaal met een concept. De klant stuurt het idee op in een briefing-formaat, waarna dit door Pro Motion Film tot een werkbare tekst wordt "vertaald". Die tekst vormt de eerste opzet - het skelet - van de video.
- Suggesties: Pro Motion Film komt vervolgens met verschillende ideeën voor beelden. Deze worden in tekstvorm uitgewerkt en zijn specifiek afgestemd op het idee en de wensen van de klant. Natuurlijk wordt er ook gelet op het verwerken van een huisstijl.
- Wordt er een akkoord bereikt? Dan zal er een storyboard uitgewerkt worden. Dit zijn plaatjes of afbeeldingen getimed op een (schets)voice-over. Bij die stap kunnen we ook een aantal stijlframes laten zien.
- De stem voor de voice-over wordt gezocht en het bewegend (2D of 3D) animeren kan beginnen.
- Als slotakkoord worden de beelden plus het geluid op elkaar afgestemd en gepolijst: eventuele geluideffecten worden toegevoegd. Dit noemen we ook wel sound design.
We gaan er iets moois van maken! Bekijk onze video:
Waarom Pro Motion Film voor je Explanimation?
Simpel: met Pro Motion Film haal je jarenlange ervaring en een proactieve, doortastende werkstijl in huis. De professionals beschikken over alle benodigde apparatuur voor het maken van een treffende Explanimation. Er wordt vakkundig op je doelgroep ingespeeld en aan je eisen voldaan. Een Explanimation laten maken is natuurlijk niet gratis, maar pak je het slim aan en werk je met een goed concept, dan zul je de investeringskosten in een mum van tijd terugverdienen.