Maak betere YouTube video's
Claim nu het gratis e-book over YouTube en maak overtuigende YouTube video's

Hoe maak je een goed YouTube filmpje?

Het maken van een YouTube filmpje

YouTube staat bol van de filmpjes. Het zijn er miljoenen en het worden er alleen maar meer. Hoe ga jij je onderscheiden op een platform dat wereldwijde bekendheid heeft vergaard?

Om succesvol te zijn moet je onderscheidend zijn, maar wanneer ben je onderscheidend?

Kijk bijvoorbeeld eens naar de pagina's Hoe maak je een intro voor YouTube? En Hoe maak je een YouTube afspeellijst? Voor tips om je YouTube kanaal van dat van andere YouTubers te onderscheiden.

YouTube filmpjes maken doe je zo

Wie een geschikte video wil maken heeft twee dingen nodig: een camera en een programma voor videobewerking.

Onder camera kan eigenlijk van alles vallen - dit kan een professionele camera zijn, de camera van een mobiele telefoon, de camera op je beeldscherm of een webcam. Welke camera je het beste kunt gebruiken is afhankelijk van het type beeld dat je wilt filmen.

Een videobewerkingsprogramma gebruik je vervolgens om je filmpjes verder te stroomlijnen en klaar te maken voor de upload. Je kan losse clips samenvoegen en effecten toevoegen.

Voor- en nadelen cameratypes

Elk type camera brengt zekere voor en nadelen met zich mee. Er is geen enkele camera geschikt voor elk type filmpje.

  • Professionele camera's: ideaal voor het schieten van beelden op hoge kwaliteit. Denk bijvoorbeeld aan clips voor een (natuur)film of sportevenement. Professionele camera's zijn vaak wel groot, log en niet bepaald wendbaar. Dus voor actieshots heb je wellicht een kleiner model nodig.
  • Camera op je telefoon: ideaal voor korte, snelle filmpjes van relatief goede kwaliteit. Je telefoon heb je overal bij de hand en kan je binnen een mum van tijd uit je zak toveren. Je telefoon is geschikt voor korte filmpjes met veel actie, of voor als je toevallig iets tegenkomt dat het filmen waard is - zie je bijvoorbeeld een ufo in de lucht hangen? Filmen maar!
  • Een filmpje van je beeldscherm maken: dit is ideaal voor een relatief korte, maar duidelijke instructievideo. Omdat de kijker precies ziet welke handelingen jij op je scherm doorloopt, zal hij ze gemakkelijk van je kunnen overnemen. Wil je weten hoe je een schermopname kunt maken? Lees er meer over op Hoe maak je een video van je scherm?
  • Een webcam: ideaal voor podcasts, waarbij jijzelf centraal staat als het middelpunt van de aandacht. Denk bijvoorbeeld aan make-up tutorials, waarbij je je kijkers direct kunt laten zien hoe het aanbrengen in zijn werk gaat en wat het effect zal zijn. Ook als je bijvoorbeeld verschillende boeken bespreekt, is het leuk als je aan je publiek kunt tonen dat je een papieren versie van ze hebt en ze in je handen kunt laten zien.

Kies uit het soort filmpjes

Wat voor soort video wil je maken?

Je hebt verschillende opties, bijvoorbeeld: tutorials, een betoog, een reflectie of review, informatieve filmpjes of infotainment. Je kunt er zelfs voor kiezen mini-documentaires te maken. Zorg in dat geval wel dat de informatie die je biedt vernieuwend is.

Heb je inspiratie nodig en wil je echt succesvol worden op YouTube met goede filmpjes? Ons e-book Geld verdienen met YouTube helpt je op weg. Download hier het e-book en wordt een pro met YouTube.

  • Gratis cursus YouTube

    Cursus Geld Verdienen Met YouTube

    In de het gratis e-book Geld verdienen met YouTube ontdek je hoe je zelf onweerstaanbare YouTube-video’s maakt. Download de startersgids hier.

Hoe presenteer je je filmpjes?

Oké, dus je hebt een set onderwerpen en een script met wat je wilt vertellen en laten zien. Dan kan je jezelf de vraag stellen hoe je die filmpjes wil presenteren aan je publiek.

Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van wekelijkse of maandelijkse serie, of aan de hand van vlogs. Het is aan te raden een zekere structuur te hebben in je uploads. Zo weten je fans wat ze van je mogen verwachten en wanneer.

Je kunt in filmpjes ook nieuwe video's die in de maak zijn aankondigen om je kijkers alvast lekker te maken voor wat komen gaat. Zo bind je mensen aan je.

Wat is belangrijk bij het maken van YouTube filmpjes?

Een video bewerken of muziek onder je filmpje zetten, doe je gemakkelijk zelf. Bij het maken van een YouTube video zijn een aantal zaken erg belangrijk, ze staan hieronder op een rijtje:

  • Beeldkwaliteit: niemand kijkt graag naar een video met wazige beelden.
  • Geluidskwaliteit: zorg dat je verstaanbaar bent. Video's zijn voor de meeste kijkers op YouTube een vorm van ontspanning. Zorg dus dat ze focussen op wat belangrijk is (je betoog), niet dat ze de grootst mogelijke moeite moeten doen om je überhaupt te verstaan. Zorg ervoor dat achtergrondgeluiden zoveel mogelijk gecanceld worden.
  • Auteursrechten: indien je bijvoorbeeld films bespreekt, moet je er rekening mee houden dat YouTube in zal grijpen als je in je video te lange fragmenten laat zien die rechtstreeks uit de film afkomstig zijn. Zorg dat je de regels kent en vindt een manier om hieromheen te werken, terwijl je toch fragmenten van het besprokene kan laten zien.
  • Wees bondig: maak je filmpje niet langer dan strikt noodzakelijk, want dan zal de aandacht van je kijker wegdrijven. Val vooral niet in herhaling, tenzij dit bijvoorbeeld bedoeld is om een extra punchline te geven of met een komisch effect in gedachten.
  • Wees duidelijk: vertel vooraf wat je wil bespreken en waarom jouw perspectief op het getoonde relevant is. Voeg je iets toe aan het huidige aanbod filmpjes? Bied je nieuwe informatie? Dit is vooral belangrijk bij informatieve filmpjes en infotainment. Als je bijvoorbeeld leuke kattenfilmpjes wil tonen, heb je eigenlijk geen uitleg nodig. Een onschuldig kattensmoeltje verkoopt zichzelf!

Vindbaarheid van je filmpje op YouTube

Je video kan op zichzelf heel goed zijn, maar als het niet omhoog komt in zoekresultaten zal je alsnog geen kijkers trekken. Let dus op een aantal zaken voor je je video definitief uploadt:

  • De titel: wees zo precies mogelijk. Geef in eerste instantie aan wat je bespreekt. Wat je hierover wil zeggen is pas op de tweede plaats belangrijk. Het zoekwoord in de titel zorgt ervoor dat je video in zoekresultaten naar boven komt. Hoe je je titel formuleert bepaalt voor het grootste gedeelte of potentiële kijkers erop zullen klikken. Wees natuurlijk wel eerlijk in je omschrijving. Niemand houdt van click-bait.
  • In je video-omschrijving kan je ook verschillende zoekwoorden kwijt, die ervoor zorgen dat je video eerder naar boven komt in zoekresultaten. De omschrijving geeft ook een overzicht voor de kijker in wat je precies wilt beschrijven. Handig is het ook tijdframes aan te geven, waarin staat op welk punt in de video je elk deelonderwerp belicht.
  • Maak gebruik van een thumbnail (een verkleinde foto of afbeelding): je thumbnail is het marketingplaatje van je video, zoals een kaft dat bij een boek is. Het bepaalt niet of je videokwaliteit heeft, maar kan er wel toe leiden dat je 'boek' van de plank genomen wordt.

Meer praktische tips om de vindbaarheid van je video's op YouTube te vergroten? Download dan onze cursus Geld verdienen met YouTube.

  • Gratis cursus YouTube

    Cursus Geld Verdienen Met YouTube

    In de het gratis e-book Geld verdienen met YouTube ontdek je hoe je zelf onweerstaanbare YouTube-video’s maakt. Download de startersgids hier.

Wat leveren YouTube filmpjes jou op?

Het hebben van een (commercieel) YouTube kanaal brengt een aantal voordelen met zich mee:

  • Je bouwt een fanbase op, oftewel potentiële kopers
  • Een website met video's heeft een positief effect op je SEO-resultaten
  • YouTube is na Google de grootste zoekmachine ter wereld
  • Je filmpjes beantwoorden vragen van klanten die ze nooit hebben hoeven stellen
  • Jouw filmpjes onderscheiden je van concurrenten

Je video laten maken

Als je niet bepaald een computertechneut bent, of simpelweg geen tijd hebt om goede video's in elkaar te zetten, kan je dit natuurlijk ook uitbesteden.

Bij Pro Motion Film weten ze met jouw wensen wel raad. Jarenlange ervaring garandeert de beste kwaliteit. Bij video's die extra aandacht verdienen, zoals een marketingvideo of een trouwfilm, wil je toch alleen het beste?

Een professionele video laten maken is zo gedaan. Je kunt bij ons voor van alles terecht.

Doe-het-zelven

Zelf aan de slag gaan kan natuurlijk ook. Ook wie zelf de schouders onder zijn project zet, laten we niet in de kou staan. Pro Motion Film biedt je een inspirerende YouTube cursus in de vorm van een praktisch e-book.

Meer weten? Bekijk het in deze filmpjes

Wie kunnen beter uitleggen hoe je een YouTube filmpje maakt, dan succesvolle YouTubers zelf? Neem eens een blik op de onderstaande video's en laat je verrassen door de vele tips:

Tips voor beginnende YouTubers:

TubeTotaal laat je zien hoe je goede Game Video's kunt maken:

De Videomakers tonen hoe je video's kunt maken met een beperkt budget:

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Pro Motion Film

12+ jaar ervaring

1400+ video's geproduceerd

250+ opdrachtgevers

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92