Inhoud. Want je bent meer dan een knap koppie.

Documentaire laten maken

Laten we realistisch zijn: een documentaire laten maken met de iconische über-Engelse voice-over van David Attenborough is waarschijnlijk een budgettaire brug te ver. En aangezien het in documentaires gaat om authenticiteit, wil je ook geen goedkope rip-off.

Gelukkig leiden er meer wegen naar het filmische walhalla dat documentaire heet. Een documentaire-video of mini-docu laten maken door Pro Motion Film, bijvoorbeeld.

Online docu-video

In een docu-video presenteren we jouw werk, project of expertise zoals Sir David vertelt over onze planeet. De montages en meeslepende verhalen waarmee zijn iconische natuurdocumentaires eindeloze ijsvlaktes en exotische paradijsvogels in beeld brengen? Met dezelfde skills verfilmen wij het verhaal van jouw bedrijf of organisatie.

En zoals een filmmaker zich wekenlang verdekt opstelt om een roedel wolven te betrappen voor dat ene fantastische shot, zo volgt ons camerateam experts, ondernemers of medewerkers. Bijvoorbeeld terwijl ze werken aan een technische innovatie, een cultureel of artistiek project of creatieve start-up. Desgewenst aangevuld met interviews en branded content voor een nog overtuigender resultaat.

Mini-docu

Waarom een mini-docu? Om de Dalai Lama te citeren: 'If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.' Met een mini-docu maak je grote impact in miniatuurformaat. Een korte documentaire-video met stopping power kan al in 5 minuten. Maar langer kan natuurlijk ook, om echt de diepte in te gaan.

Wil je nog meer vertellen? Laat dan een serie van meerdere korte of langere afleveringen maken in een mooie herkenbare stijl, bijvoorbeeld als onderdeel van een video- of marketingcampagne. Perfect om je doelgroep aan je te binden en autoriteit op te bouwen.

Stijlvol en eigenzinnig

Bij Pro Motion Film maken we al jaren authentieke videocontent en creatieve mini-docu's. En weten we voor ieder verhaal, bedrijf of project een passende stijl te vinden: abstract, experimenteel of observerend, you name it.

Daarmee leggen we je werk op eigenzinnige en treffende manier vast. Met verdiepende interviews, branded content en sterke storytelling. Heb je al film-, beeld- of audiomateriaal dat mooi aansluit op jouw verhaal? Dan nemen we dat mee in de montage. Uiteraard in dezelfde unieke stijl.

Van voice-over tot publicatie

Als videoproductiebedrijf verzorgen we het volledige productieproces, van de conceptfase en het vinden van de beste voice-over tot en met de postproductie en publicatie. Je kunt alles aan ons uitbesteden, maar dat hoeft niet. Dus heb je bijvoorbeeld al een plan voor een documentaire liggen? Dan zorgen wij voor een Attenborough-waardig resultaat.

Bel 020 - 233 33 51 of mail naar [email protected]. Dan bespreken we de mogelijkheden, uiteraard geheel vrijblijvend.

Vrijblijvend informatie aanvragen

Veelgestelde vragen en tips over het (laten) maken van een documentaire video

1. Waarin verschilt een online docu van een mini docu?

Een mini-docu kan een grote impact hebben in slechts 5 minuten tijd. Mini-docu's kunnen ook meerdere afleveringen omvatten die samen een coherent verhaal vertellen.

Deze losse video's kunnen onderdeel zijn van een grotere marketingcampagne die bijdraagt aan het opbouwen van autoriteit.

Een docu-video is een stuk langer en heeft een meer diepgravend doel: het blootleggen van een succesformule bijvoorbeeld.

Om een langere docu-video te maken die succesvol de aandacht van de kijker weet vast te houden, moet je echt de diepte in duiken.

2. Welke types documentaires zijn er?

Er zijn uiteraard verschillende typen documentaires. Hieronder staan een aantal subtypes van documentaires en de kenmerken ervan gecategoriseerd.

Elke documentaire is natuurlijk anders en in de praktijk is het mogelijk dat elementen van meerdere categorieën worden samengevoegd.

'Verklarende' documentaires: deze stellen iets tentoon en hebben tot doel de kijker ergens van te overtuigen.

Dit subtype is zeer geschikt voor zakelijke documentaires: je draagt een product of dienst aan, laat zien hoe het ontwikkeld is, wat je er allemaal mee kunt en eventueel hoe er door klanten op gereageerd wordt. Een veelgebruikt format.

'Poëtische' documentaires: misschien wat minder geschikt voor zakelijke reclames. Ze focussen op ervaringen, beelden en laten de wereld door een ander paar ogen zien. Toch hoef je niet heel ver te zoeken om de voordelen van deze manier van documentaire maken voor je dienst of product te vinden.

'Observationele' documentaires: het bekijken van de wereld. Je ziet op websites van middelbare scholen weleens video's voorbijkomen van een scholier met een camera die filmt hoe 'een dag in de lesbankjes' eruitziet. Dit is de meest objectieve manier van filmen, maar ook een observationele documentaire kan effectief als reclame worden ingezet.

3. Wat is 'subjectieve constructie'?

Je wilt de kijker van je documentaire een specifieke boodschap meegeven, dat is logisch.

Dat geldt ook voor documentairemakers die schijnbaar onpartijdig zijn. Elke documentairemaker kiest er namelijk voor bepaalde dingen wel en andere zaken niet te laten zien. Er is domweg vaak te veel materiaal om alles in zijn geheel op te nemen. Daarmee verlies je de aandacht van de kijker.

De documentairemaker heeft tot doel een zekere (diepere) realiteit bloot te leggen, maar als mens heeft hij net zo goed een bepaalde smaak en overtuiging als ieder ander. 'Subjectieve constructie' houdt in dat absolute onpartijdigheid onmogelijk te realiseren is.

4. Is subjectieve constructie slecht?

Goed of slecht, dat doet niet zo ter zake: subjectieve constructie is onoverkomelijk. Een journalistieke documentaire moet aan andere eisen voldoen dan een documentaire die als reclame is bedoeld. Als bedrijf heb je een zekere vrijheid om je eigen bedrijf aan te prijzen, ook in een documentaire.

Zorg er wel voor dat je geen grove onwaarheden verkoopt, want de aap zal uiteindelijk uit de mouw komen en dan krijg je de deksel flink hard op je neus.

5. Zelf een documentaire maken?

Zelf een documentaire maken: leuk en uitdagend, maar zonder een goed concept kom je nergens. Hoe begin je?

  • Het onderwerp: bepaal van tevoren goed wat je precies wilt laten zien of aanprijzen en hoe je dat het beste kunt doen. Actuele onderwerpen en nieuwe ontwikkelingen doen het altijd goed als onderwerpen voor documentaires. Als een onderwerp vaak besproken is, is het aan te raden dat je kiest voor een geheel nieuwe invalshoek. Bij het maken van een documentaire dien je goed uit te zoeken wat al bekend is en wat nog niet.
  • Is je onderwerp haalbaar? Ligt het onderwerp bijvoorbeeld gevoelig of is het moeilijk te filmen, dan heb je een goed plan van aanpak nodig.
  • Publiek: wie is je doelgroep? Zijn dit potentiële klanten of wil je een onderwerp breed bekend maken onder zoveel mogelijk mensen? Je moet je klanten niet alleen zien te bereiken, je moet ze ook zien te overtuigen van het belang van je boodschap. Zorg dus voor een goede verhaalopbouw en zorg bij een gevolgtrekking voor voldoende argumenten.
  • Vorm: hou je het zakelijk - bijvoorbeeld aan de hand van tabellen of feiten - of ga je filmen op locatie en volg je betrokken mensen bijvoorbeeld op de voet?
  • Vertelfiguur: maak je gebruik van een vertelfiguur, of laat je de mensen in beeld één voor één aan het woord?

6. Welke documentaires zijn het populairst?

Er zijn een aantal sub genres onder documentaires die erg populair zijn, denk bijvoorbeeld eens aan natuurfilms. Mensen blijven geïntrigeerd door moeder Aarde. Andere documentaires die het goed doen, zijn documentaires over de geschiedenis, reisdocumentaires en documentaires over sociale (wan)toestanden.

De bekende Britse documentairemaker Louis Theroux is gespecialiseerd in het filmen van "buitenbeentjes".

Je kunt natuurlijk ook een zakelijke documentaire (laten) maken. Denk er bijvoorbeeld aan als je een uniek product of dienst ontwikkeld hebt, dan wil je dat laten zien aan de hand van een documentaire waarbij je ook het ontwikkelingsproces in beeld kunt brengen.

7. Wat moet je vooral niet doen bij een documentaire?

Een documentaire heeft tot doel 'objectief' te zijn. Ga dus vooral niet bewust onwaarheden verkopen of te zeer sensationaliseren, want je uitspraken zullen flink aan de tand worden gevoeld en uiteindelijk val je door de mand.

Je kunt in een (zakelijke) documentaire zeker reclame maken en selectief informatie hanteren, maar zorg er altijd voor dat je boodschap geloofwaardig is en blijft grenzen aan de realiteit.

8. Waarom zou ik bij jullie mijn documentaire laten maken?

Pro Motion Film heeft jaren ervaring met het schieten van mini-docu's en videocontent die volledig authentiek is.Onze professionals weten hoe belang het is voor elk bedrijf, project en boodschap een bijpassende stijl te vinden. Geen twee bedrijven zijn hetzelfde en dus kunnen ook geen twee documentaires hetzelfde zijn.

Verdiepende interviews en storytelelementen worden stuk voor stuk in het filmplan verweven. Indien je zelf bepaalde ideeën of wensen hebt, dan worden deze opgenomen in het concept en de mogelijkheden uitgebreid met je besproken.

Het gehele productieproces - van kop tot staart - wordt door Pro Motion Film voor zijn rekening gehouden. Dat betekent 100% service van conceptfase tot uiteindelijke publicatie.

Vrijblijvende offerte aanvragen?

Pro Motion Film is jouw betrouwbare videoproductie partner.

Deel jouw unieke verhaal met een online docu of documentaireserie. Vertel ons over je wensen en ontvang gelijk een scherpe offerte.

Offerte aanvragen

Testimonials

Mis je nét dat beetje overtuiging? Dit is wat klanten zeggen over ons.

Testimonial Repair Care

Eerlijk en professioneel

Luan Vercruysse, Repair Care

Het team van Pro Motion Film is flexibel, denkt mee en schakelt vlot en accuraat. Zelfs als je het niet zeker weet, adviseer ik: waag een belletje, je krijgt eerlijk en to the point advies. Hun werkwijze is professioneel, transparant en ze hebben met een half woord genoeg om de goede tone of voice neer te zetten.

Vooral de kwaliteit bleek super!

Annemijn Visscher, Onderzoeker, GGD Flevoland

Voor het maken van 3 videodocumentaires hebben wij gekozen voor Pro Motion Film. Vooral de kwaliteit bleek super! Wanneer ik weer een filmopdracht zou hebben, zou ik Pro Motion Film zo weer vragen!

We werken echt heel graag met hen

Saskia Teunissen, Persuade

Al diverse projecten met Pro Motion Film gedaan en elke keer tot volle tevredenheid! Zeer goede edits, flexibel, snel en betrouwbaar. We werken echt heel graag met hen.

Wat een verademing!

Kees de Jong, Ondernemer, The Policed

Meerdere keren - als band - maar ook zakelijk met Pro Motion Film gewerkt. Hebben feilloos door wat het eindresultaat moet zijn en werken daar ook naar. Snel, effectief en flexibel. Wat een verademing! Aanrader!

Great cinematic doc style video's

Michael van Batenburg

We decided many times to work with Pro Motion Film. The professional way of working with great value for money. Great cinematic doc style video's with great storytelling.

Francisco van Benthum

Prettig, helder en professioneel!

Francisco van Benthum, HACKED by__

Zeer prettig gewerkt met Pro Motion Film voor het realiseren van een Campagne video. Niels de Groot was verantwoordelijk voor dit project en de samenwerking met hem was zeer prettig, helder en professioneel. Oplevering heel snel en volgens wensen. Niels....zeer veel dank!!

Klanten

Je video content helemaal uit handen geven? Wij zijn je partner. Voor deze merken maakten wij unieke en doeltreffende video's.

Populaire diensten

Productie van hoogwaardige videocontent en campagnes. Inhoudelijk. Creatief. Met oog voor de merkidentiteit van je organisatie.

Alle populaire diensten

De kracht van videoproductiebedrijf Pro Motion Film

Goed bekeken

We werken altijd met een klein en flexibel team voor de beste vibe tijdens het filmen. En dat zie je aan het eindproduct. Dat het plezier en de trots eraf spatten.

Want dat is wat jouw doelgroep overtuigt: eerlijkheid.

Met gevoel

Oprecht enthousiasme. Eigenheid. Met gevoel vastgelegd en zo gemonteerd dat beeld en muziek ritmisch in elkaar grijpen.

Vraag vrijblijvend een offerte aan. Wij nemen binnen een werkdag contact op!