Horizontaal of verticaal filmen? Die vraag wordt vaak gesteld. De meningen zijn er over verdeeld. De een vindt het vloeken in de kerk om verticaal of 'staand' te filmen. De ander doet niet anders.
Wanneer horizontaal filmen?
Horizontaal filmen is jarenlang de standaard geweest. Denk aan de afmetingen van je televisie. Of aan een bioscoopscherm. Alles is ingericht op horizontaal beeld.
Ook op YouTube is dat het geval. Kijk maar naar de afmetingen van de YouTube mediaspeler, die is ook 16 bij 9, het horizontale formaat van televisie.
Horizontaal filmen is dus een goede optie als je een video wil maken die je op een beeldscherm wil laten zien. Of op YouTube. Dan benut je de volledige ruimte van het scherm en krijg je geen zwarte randen links en rechts. Dit ziet er ook mooier uit op je website.
Horizontale video is minder "snacky"
Verticaal filmen wordt meestal één op één gelinkt aan filmen met een telefoon. Dit kan overkomen als 'goedkoop' omdat filmen met je telefoon de illussie wekt van 'user generated video'. Vooral als je de opnamen voor professionele doeleinden wilt gebruiken, kan horizontaal filmen een slimme zet zijn.
Als je met je telefoon horizontaal filmt, dan valt het vaak niet op dat je die beelden met je telefoon hebt opgenomen.
Met de juiste instellingen kan het er zelfs heel professioneel uit zien en lijken alsof je het met een professionele videocamera hebt opgenomen. Dus wil je professionaliteit uitstralen terwijl je gewoon met je telefoon filmt, kies dan voor horizontaal.
Ook is een horizontaal beeld veel ruimtelijker dan verticaal beeld. Je kunt de hele 'horizon' laten zien. Dat geeft mooie filmische opnamen.
Wanneer verticaal filmen?
Verticaal filmen is sinds de opkomst van de smartphone heel normaal geworden. Ookal heeft horizontaal filmen veel voordelen, er zijn genoeg redenen te noemen waarom verticaal filmen een goede keuze is.
Vloggen
Allereerst komt verticaal filmen heel persoonlijk over. Omdat staand filmen zo een op een met je telefoon te maken heeft. En je telefoon met jou. Dus alles wat jij staand opneemt voelt heel ongefilterd en onbewerkt. Zo'n staande video is daarom erg snackable, laagdrempelig en makkelijk weg te kijken.
Vaak wordt zo'n filmpje gelijk vanaf de telefoon geupload naar social media.
Leestip: Tips als je gaat filmen met je telefoon
Verticale video past perfect op tijdlijn
Een verticale video past perfect op je tijdlijn. En daardoor wordt zo'n video sneller en beter bekeken. Als je vanaf je telefoon door je Facebook of Instagram tijdlijn scrollt, dan vult een verticale video je scherm.
Terwijl een horizontaal filmpje op zo'n tijdlijn heel klein is. Je zal eerst je telefoon liggend moeten houden om een horizontaal filmpje goed te zien. Omdat we steeds vaker op onze telefoon op social media rondneuzen, is verticale video als social media video snack uitermate geschikt.
Horizontaal en verticaal?
Best of both worlds
Kun je niet kiezen tussen horizontaal of verticaal filmen?
Wij zijn een videoproductiebedrijf en als wij in opdracht van onze klant een video opnemen, dan filmen we deze eigenlijk altijd horizontaal. Zo hebben we namelijk altijd nog de keuze achteraf om de randen in de videomontage nog links en rechts af te snijden waardoor je een verticale video krijgt.
Naast de 'standaard' horizontale video die perfect is voor desktop users, je website, YouTube en televisieschermen, geven we onze klant ook een verticale of vierkante versie, perfect voor Linkedin, Facebook en Instagram. Zo halen onze klanten het maximale uit hun video content.
Ben je een beetje handig in videobewerking, dan kun je dit ook zelf doen.
Videocontent van videoproductiebedrijf Pro Motion Film
We zijn beelddenkers en verhalenvertellers. In alles zien we een shot of een invalshoek. We staan niet achter de camera, we léven er. Bekijk onze showreel:
Over de auteur
Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.