Wat is dwell time?

Wat is dwell time

Dwell time is een begrip uit de internet marketing dat verwijst naar de tijd die bezoekers op een website doorbrengen tot het moment dat ze terugkeren naar de zoekpagina.

Het begrip verwijst dus exclusief naar bezoekers die via een landingspagina op je website terecht zijn gekomen. Dwell is een Engelse term, die in het Nederlands "dwalen" of "ronddwalen" betekent. Voor de dwell time tellen niet alleen de link vanuit de zoekpagina zelf mee, maar ook andere pagina binnen hetzelfde domein (op dezelfde website). Kortom: alle pagina's op hetzelfde platform binnen één sessie. Dwell time biedt online marketeers interessante inzichten.

De dwell time is bij voorkeur zo hoog mogelijk

Website-eigenaren willen uiteraard dat bezoekers zoveel mogelijk tijd op hun website doorbrengen. In de regel is een lange dwell time een goed teken en een korte dwell time een slecht teken. Een bezoeker die de website alweer binnen een paar seconden verlaat, heeft duidelijk niet gevonden wat hij zocht. Er zijn verschillende tools actief die de dwell time van bezoekers nauwkeurig registreren en je een inzicht geven van de gemiddeldes en patronen.

Dwell time of gemiddelde websitetijd?

Dwell time lijkt sterk op de gemiddelde sessietijd op een website. Heb je het over sessietijd, dan wordt ook het invoeren van een URL meegeteld. Dit houdt in dat je rechtstreeks naar de website gaat, zonder tussenkomst van een zoekmachine. Met andere woorden: je zoekt een specifieke website op en komt hier dus niet bij toeval uit. Bij dwell time wordt alleen naar de bezoeken met tussenkomst van een zoekmachine gekeken: dit zijn de min of meer toevallige bezoekers.

Hoe relevant is je website?

Dwell time geeft een redelijk goed inzicht in hoe relevant je website voor je bezoekers is. Het kan natuurlijk altijd dat je per ongeluk op een link klikt, of dat je een website bezoekt die toch niet biedt waarvan je van tevoren gehoopt had dat hij kon bieden. Als websitedesigner is het jouw taak de links naar je website (ook via zoekmachines) zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de content. Een korte dwell time kan er op duiden dat je links misleidend zijn.

Dwell time en bounce rate

Een begrip dat nauw samenhangt met dwell time is bounce rate. Bounce rate verwijst naar het percentage bezoekers van een pagina dat zonder eerst een andere pagina op de website te bezoeken de website weer verlaat. In veel gevallen zal een korte dwell time samenhangen met een hoge bounce rate. Mensen vinden niet wat ze zoeken, dus klikken ze gelijk weer weg.

Toch kan een bouncer ook een hoge dwell time hebben. Bijvoorbeeld wanneer de bezoeker op zoek is naar specifieke pagina en deze vindt op een informatief blog: de blog biedt antwoord op alle vragen, waardoor er veel tijd op de pagina wordt besteed, maar er geen behoefte meer is om een andere pagina op de website te bezoeken. Als je als online marketeer cijfers analyseert, is het belangrijk om deze eerst zo goed mogelijk in context te plaatsen.

Hoe verbeter je je dwell time?

Hier zijn verschillende manieren voor:

  • Verbeter de lay-out van je pagina's en maak deze aantrekkelijk om naar te kijken
  • Prikkel de nieuwsgierigheid van je bezoekers, onder andere met interne links
  • Gebruik SSL-versleuteling: mensen zullen sneller wegklikken als een website niet beveiligd is.

Meer gerelateerde begrippen

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92