Een heatmap is een tool die wordt gebruikt voor het optimaliseren van websites.
Er zijn verschillende soorten heatmaps. Wij bespreken hier de drie bekendste:
1. De scroll heatmap. In een scroll heatmap zie je aan de verschillende kleuren op het scherm hoever bezoekers gemiddeld naar beneden scrollen. Dit geeft je in één oogopslag inzicht in wat de interesse wekt van de gebruikers.
2. De klik heatmap. Deze heatmap geeft aan waar bezoekers veel op klikken. Dit is vooral handig als je wilt analyseren wat bezoekers van jouw website belangrijk vinden. Deze informatie kan je vervolgens gebruiken om de minder populaire elementen aantrekkelijker te maken.
3. De beweging heatmap. Deze heatmap geeft een overzicht van de bewegingen die bezoekers maken met hun muis. Aangezien iedereen de neiging heeft om de muis te bewegen naar elementen die ons opvallen, geeft dit inzicht in wat jouw website aantrekkelijk maakt.
Meer gerelateerde begrippen
Over de auteur
Online videostrateeg Niels de Groot is met meer dan 14 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videocontentbureau Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.