Interview filmen: wat is het beste camerastandpunt?

Een video interview opnemen kan op allerlei manieren als je kijkt naar de camera-opstelling. Wij filmen regelmatig interviews voor onze klanten, hoe we dit aanpakken hangt telkens af van de situatie, bijvoorbeeld het aantal personen, hoeveel camera's we gebruiken en uiteraard de wensen van de klant.

Inhoudsopgave

Geen zin om het artikel te lezen? We hebben het artikel ook als video opgenomen:

Dit zijn de 4 meest gebruikelijke manieren om een interview te filmen:

1. Interview opnemen met één persoon, één camera

De meest simpele manier is om alleen de persoon die wordt geïnterviewd in beeld te brengen. De interviewer staat in dit geval meestal achter de camera en je hoort alleen de vragen die worden gesteld.

Degene die wordt geïnterviewd kijkt naar de interviewer. Dat kan de cameraman zijn of iemand anders. De interviewer staat of zit meestal dicht bij de camera zodat de geïnterviewde niet in de lens kijkt, maar ook niet mijlenver er vandaan.

Hoe aanwezig is de interviewer?

Je kunt interviewen met een handmicrofoon. In de stijl van het journaal. Als je hier voor kiest dan is de interviewer vrij aanwezig. Zo'n handmicrofoon is vooral handig als je snel veel mensen wil interviewen en korte quotes nodig hebt.

Interview filmen tijdens evenement
Hoe film je een interview?

Een rustigere set-up is het gebruik van een draadloze dasspeld microfoon. Deze microfoon wordt dan op iemands kleding gespeld. Je ziet de microfoon dan niet telkens heen en weer bewegen in beeld. Kies je hiervoor, dan blijft de interviewer vaak meer op de achtergrond.

Deze één camera één persoon set-up maakt de interviewvideo heel simpel en rustig. Op beeld gaat de volledige aandacht uit naar degene die wordt geïnterviewd.

In de aftermovie hieronder zie je wat ik bedoel. Hierin worden meerdere ondernemers door ons geïnterviewd:

Een minpunt van dit camerastandpunt is wel dat de video vrij snel eentonig wordt. Vooral als het interview minuten lang duurt wordt continu één persoon in beeld zonder ondersteunend sfeerbeeld wel wat saai. Daarom heb je eigenlijk wel ondersteunend beeldmateriaal nodig wat je tussendoor kunt laten zien.

PRO Tip: Als je het interview in 4K opneemt dan kun je overwegen om in de videobewerking dezelfde opname als twee sporen onder elkaar te leggen. Waarbij je 1 spoor inzoomt als close-up beeld. Je kunt dan afwisselen tussen een medium en close-up beeld van de geinterviewde, dat geeft min of meer het effect dat je met twee camera's hebt gefilmd, en maakt je video iets dynamischer.

2. Interview opnemen met één persoon in beeld en twee camera's

Om een interview meer dynamiek te geven kun je ook een tweede camera neerzetten. In de montage kan er dan geknipt worden tussen twee standpunten. Dit maakt het interview erg filmisch.

Meestal is de eerste camera dan frontaal gepositioneerd en film je met deze een medium of groothoek beeld. De tweede camera is dan van de zijkant van de persoon gepositioneerd en close-up.

In deze video opgenomen voor ondernemersplatform nlgroeit hebben we bijvoorbeeld voor die stijl gekozen:

Camera set-up:

Opnames van een interview voorbeeld
Interview fillmen met twee camera's
  • Interviewseries voor nlgroeit

    Interviewseries voor nlgroeit

    We filmden 3 interviews voor ondernemersorganisatie nlgroeit. Benieuwd hoe we 3 video’s lieten groeien naar 12 stuks? Bekijk de case.

3. Interview met twee personen in beeld en één camera

Wil je meer interactie in het interview brengen dan kun je ook de interviewer of gesprekspartner in beeld brengen. Ga dan voor een camera set-up waarbij beide personen tegenover elkaar zitten of naast elkaar.

In het geval dat ze naast elkaar zitten, kun je de opnames ook simpel houden en is met één camera filmen voldoende. Doordat je interactie ziet tussen beide personen is het niet snel saai. Voorbeeld:

Interview filmen met twee personen
Eenvoudig interview met 1 camera

Het enige minpunt is wel dat je beide personen van de zijkant naar elkaar toe ziet praten, dus je wordt er als kijker iets minder bij betrokken.

4. Interview met twee personen in beeld en twee camera's

Wil je het echt goed aanpakken dan is er ook de optie om een duo gesprek met twee camera's op te nemen.

Het grote voordeel hiervan is dat je beide personen in close-up kan vastleggen terwijl ze tegen elkaar praten. Dat maakt het echt persoonlijk en zo wordt je als kijker optimaal bij het gesprek betrokken. Je ziet echt hoe ze op elkaar reageren.

Wij zetten de camera's hierbij op zo'n manier neer dat je net het achterhoofd van de ene persoon nog ziet. Zo is het duidelijk dat ze naar elkaar toe praten.

Je hebt dan alleen vaak wel een extra camera-operator nodig zodat beide camera's makkelijk handmatig kunnen worden bijgesteld. In deze video voor Persuade hebben we voor die opzet gekozen. Fragment uit het interview:

Omdat dit filmpje met twee camera's is opgenomen, krijg je veel meer het gevoel dat je als kijker deelneemt aan het gesprek.

Camera set-up:

Camera setup voorbeeld
Voorbeeld set-up met 2 camera's

'Derde camera' truc

Als we een camera set-up met twee camera's gebruiken die beiden een close-up filmen (per persoon één camera), dan mis je eigenlijk nog een derde camera die een totaalbeeld geeft met beide personen. Dit kun je oplossen door achteraf met één van de camera's een totaalbeeld te maken en de gestelde vragen nog eens los op te nemen. In de edit knip je dit dan op een organische manier in het interview zodat je kijkers dit niet merken.

B-roll opnamen

Het is vaak goed om naast het interview wat aanvullende B-roll shots op te nemen. Dit zijn beelden die je tussendoor kan laten zien. Denk aan beelden die betrekking hebben op de inhoud van het onderwerp. Gaat het interview over het leven of werk van de geïnterviewde? Dan kan het bijvoorbeeld mooi zijn om aanvullend wat alledaagse beelden uit het leven van de geïnterviewde te filmen.

Voor onze opdrachtgever Wij zijn JONG maakten we bijvoorbeeld een interviewserie waarin collega's binnen de organisatie met elkaar in gesprek gaan. Deze interviews vinden plaats op de kinderopvang. Dit is hun werkomgeving en onderwerp van het gesprek. Daarom laten we in deze video's ook b-roll shots van de opvang zien.

  • Videomarketing Wij zijn JONG

    Interviewserie voor Wij zijn JONG

    Wij zijn JONG vroeg ons om video’s te maken voor intern gebruik. Achteraf bleken die ook heel geschikt voor recruitmentdoeleinden. Bekijk de case.

Je kunt ook tussendoor beelden laten zien die het verhaal ondersteunen. Zoals in deze video die we hebben opgenomen voor Movies That Matter. Verschillende filmmakers praten over hun favoriete documentaires en we zien tussendoor fragmenten uit deze films:

Unieke stijl

Je kunt ook een originele stijl rondom je interview verzinnen. Bijvoorbeeld een vraaggesprek waarin twee interviewers iemand interviewen.

Creatief interview filmen
Voorbeeld met twee interviewers

Of ga voor simpel en stilistisch. Niet meer dan een stoel in een rustige ruimte. Dit geeft een complete focus op het gesprek.

Interview filmen extra voorbeeld
Interview in minimalistische setting

Cursus interviewen

Beter worden in interviewen met of zonder camera? Download het gratis e-book Cursus interviewen en leer alle ins en outs over interview technieken, voorbereiden van het interview, filmen van een interview en welke vragen je kunt stellen.

  • Cursus interviewen

    Cursus Interviewen

    In dit gratis e-book ontdek je hoe je goede interviews voorbereidt, afneemt en verwerkt. Met of zonder camera. Inclusief 25 extra interview vragen.

Interview filmen liever uitbesteden?

Dat kan ook. Bekijk hieronder onze interview showcase met voorbeelden van hoe wij jouw interview in beeld kunnen brengen.

Jouw bedrijf boosten met doeltreffende video-interviews?

Neem nu contact met ons op via het offerte-formulier en ontvang direct vrijblijvend alle informatie die je nodig hebt.

10 + jaar ervaring in het produceren van inhoudelijke interviews voor bedrijven

Voordelige productiekosten bij afname van een serie video's

✓ Altijd extra vrijblijvend advies over aanvullende videomarketing mogelijkheden

Video-interview door Pro Motion Film

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Testimonials

Mis je nét dat beetje overtuiging? Dit is wat klanten zeggen over ons.

Ik kan ze van harte aanbevelen voor video-opdrachten

Saskia Withoos, Communicatie-adviseur, Wij zijn JONG

Het is fijn samenwerken met Pro Motion Film. Een goede gesprekspartner om onze ideeën vanuit marketing en communicatie te realiseren. Positief kritisch, strak in planning, goede kwaliteit, nette prijs en komt afspraken na. Ik kan ze van harte aanbevelen voor video-opdrachten.

Wat een verademing!

Kees de Jong, Ondernemer, nlgroeit

Meerdere keren met Pro Motion Film gewerkt. Hebben feilloos door wat het eindresultaat moet zijn en werken daar ook naar. Snel, effectief en flexibel. Wat een verademing! Aanrader!

Testimonial Stage-USA

Mooi resultaat

Andries Bonneur, Stage-USA

De afgelopen maanden met zeer veel plezier samengewerkt met Pro Motion Film. 3 video's van top kwaliteit geleverd voor ons bedrijf. Zeer tevreden, snelle communicatie en een mooi resultaat. Ik kan deze partij van harte aanbevelen!

Testimonial nlgroeit

Samen sterk

Merel Grolleman, KVK

In naam van nlgroeit wil ik de inmiddels 2 jaar durende plezierige en professionele samenwerking met Pro Motion Film benadrukken. Samen hebben wij veel verhalen van ondernemers onder de aandacht gebracht, geheel passend bij de huisstijl en cultuur van nlgroeit. Kortom, wij zijn enorm tevreden.

De videogroeiformule

Ontdek in deze whitepaper de 10 stappen naar succesvolle videocampagnes

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92