Wat is cinemascope?

Cinemascope is een zogenaamd 'wide screen' beeldformaat dat het bekendst is van het witte doek in de bioscoop (vandaar de naam 'cinema').

Cinemascope maakt de horizon nog breder, wat het beeld ontzettend ruimtelijk maakt. Je zult vast zelf wel een keer hebben ervaren dat een beeld in de bioscoop er altijd net iets indrukwekkender uitzien dan thuis op de televisie. Dat heeft naast de grootte van het beeld en de ambiance dus ook met format te maken.

Wat is anamorf breedbeeld?

Cinemascope wordt ook wel 'anamorf breedbeeld' genoemd. Dit is een type breedbeeld formaat waarbij geen horizontale zwarte balken op een medium als DVD verschijnen. Zo kan de hele resolutie optimaal gebruikt worden om het eigenlijke beeld mee in te vullen en dat komt de beeldkwaliteit ten goede. Op een breedbeeld televisie zijn nooit zwarte balken te zien, maar dat kan ook komen omdat ze verborgen zijn. Niet alle breedbeeld is dus anamorf. Anamorf is geen synoniem voor de verhouding 2.35:1 (21.15:9). Ook 16:9 kan anamorf zijn.

Gebruik van compressie

Bij Cinemascope is in de regel sprake van anamorf breedbeeld, waarbij sprake is van compressie tijdens het filmen en decompressie bij de projectie. Hiervoor worden speciale anamorfe projectielenzen gebruikt, waarmee het gecomprimeerde beeld gedecomprimeerd wordt.

Cinemascope in Hollywood

De eerste Hollywood film waarin cinemascope gebruikt werd, was The Robe (1953), gevolgd door de romantische komedie How to Marry a Millionaire - met Marilyn Monroe (vele M's achter elkaar…) - uit hetzelfde jaar. 'Traditioneel' cinemascope wordt niet meer toegepast sinds de Jaren '70, maar beeldratio's van 2.35:1, 2.39:1 en 2.4:1 komen nog altijd vaak voor.

Cinemascope gebruiken?

Cinemascope heeft zo zijn charme, ook in de vorm van een bedrijfsfilm of videoheader voor je website. De beeldverhouding voegt production value aan je video toe, puur doordat onze hersenen het formaat cinemascope direct linken aan Hollywood producties op het grote doek.

Meer begrippen in deze categorie

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->