Wat is een narratief?

Betekenis narratief

Het narratief is de rode draad van de verhaalopbouw. Hieronder vallen de verhaalopbouw, de verhaalontwikkelingen, het ontstaan van eenheid of juist gaten, op basis van conventies en keuzes, met als doel emoties, spanning, verrassingselementen en nieuwsgierigheid bij de kijker te creëren.

De narratieve laag

Een belangrijke term is 'suspension of disbelief', een Engelse term die vrij lastig te vertalen is naar het Nederlands.

Hiermee wordt de bereidheid van de kijker bedoeld om de realiteit, zoals die door de film gepresenteerd wordt, te aanvaarden (en als waarheid voor de fictieve wereld te aanvaarden). Het stelt het publiek in staat zich in de personages in deze wereld te verplaatsen.

Het verschil tussen plot en story

Een plot is het beeld, zoals dat door de filmmaker aan de toeschouwer wordt voorgesteld. Het plot is dus absoluut en voor elke kijker hetzelfde. De story daarentegen is het beeld dat de kijker in zijn hoofd creëert op basis van wat hij in het plot te zien en te horen krijgt.

Een plot vertelt immers maar de gedeelde waarheid. althans: het insinueert een werkelijkheid die gróter is dan die op het scherm wordt vertoond.

De kijker wordt geprikkeld een beeld te schetsen van hoe die grotere werkelijkheid eruitziet, onder andere op basis van wat niet is verteld. Terwijl de plot dus voor iedereen gelijk is en daarmee objectief, is de story juist subjectief.

Basiselementen filmverhaal

Wie een (bedrijfs)film laat maken, dient er rekening mee te houden dat een film uit een aantal kernpunten wordt opgebouwd:

  • Er moet sprake zijn causaliteit, dus oorzaak en gevolg. Wat het gevolg is van een actie moet voor de kijker te voorspellen zijn op basis van de informatie die hem wordt aangereikt.
  • Een film geeft een bepaald tijdsverloop aan.
  • Een film bevindt zich in een bepaalde ruimte (dit kan slechts een kamer zijn, een stad, of een halve wereld).
  • Het bereik van informatie: wat weet de toeschouwer? Komt dit overeen met wat een personage weet?

Meer gerelateerde begrippen:

Callsheet

Shotlist

Draaiboek

Scenario

Synopsis

Quitclaim

Logboek

Story board

Meer film begrippen

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot (MA Film Studies) is met meer dan 12 jaar ervaring en 1200+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van ervaren video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en (internationale) organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met inhoudelijk sterke video's.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Meer over de missie van Pro Motion Film ->

Kickstart je videoproducties en videomarketing

Geef je videoproducties en videomarketing een vliegende start met onze e-bookbundel:

Met onze e-book masterclasses willen we jou de juiste stappen en tools aanreiken om zelf succesvolle video's te maken.

Complete bundel met 7 onmisbare e-books:

  • Module 1. Filmen met je smartphone
  • Module 2. Perfecte video's monteren
  • Module 3. IJzersterke scripts schrijven

  • Module 4. Blauwdruk succesvolle videomarketing

  • Module 5. Onweerstaanbare interviews maken

  • Module 6. Geld verdienen met YouTube

  • Module 7. Doelgerichte productvideo's en video-advertenties maken

Meer dan 500 pagina's vol met hands-on tips en praktische oefeningen.

Claim hier de complete PMF Bundle.

Nu voor slechts €49.

En als je ooit wat extra handjes nodig hebt met filmen of hulp met je strategie, weet je ons te vinden.

  • PMF Complete Bundle

    PMF Complete Bundle

    Vergroot je naamsbekendheid, maak van kijkers fans en verkoop sneller en meer met video. Deze 7 onmisbare e-books onthullen alle geheimen.

    664,- 69,- -90%